Anonym (Husägare) skrev 2017-10-20 09:39:34 följande:
Nja, lite så är det klart men det känns ändå som en stor skillnad på förutsättningar. Värdestegringen på huset ser jag nästan som fiktiva pengar fram tills jag väljer att sälja. Normalt flyttar man då vinsten till ett nytt dyrare boende men här får jag pengarna in på ett konto istället. Det konstiga är att jag får dessa pengar av min flickvän. Hon i sin tur får betala ränta på lånet för samma pengar.
Vi har idag likvärdig ekonomi om vi exkluderar boendena. För mig känns det inte som om vi har det längre efter hon eventuellt köpt in sig. Jag får förbättrad ekonomi och hon får något sämre ekonomi. Om hon däremot bara blir inneboende kommer vi fortsätta ha liknande ekonomiska förutsättningar just nu. Men på sikt kommer sannolikt mitt husägande öka klyftan då hon då inte får del av värdeutvecklingen på huset.
Fast hon har väl en boendekostnad nu? Du kan ju inte exkludera den delen om du vill göra en vettig jämförelse. Vill du säkerställa att ni får exakt likvärdiga villkor ekonomiskt på sikt får du väl gifta dig.
Antingen sätter man ju sina pengar i ett hus, eller något annat som börsen. Att "hyra" i nån form innebär ju att man varken tar några risker, men heller inte får ta del av en värdeökning. Men å andra sidan så innebär ju en hyreslösning att hon inte binder kapital, så hennes kapital kan växa på börsen istället.