Inlägg från: Anonym (Jasmine) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jasmine)

#metoo förstår inte riktigt

Anonym (En blyg man) skrev 2017-10-22 15:58:42 följande:

Samtidigt har det gett mig en känsla av att kvinnors liv måste vara ett helsike som jag inte förstått vidden av.

Men hur många kvinnor är det som blivit utsatta för allvarliga övergrepp egentligen?

Kan själv ta mig själv som exempel och min bekantskapskrets som är ganska medel. Inget sticker direkt ut utan kommer från en medelstor kommun i större stad, levt en ganska "vanligt" uppväxt i medelklass. Så här ser det ut statistiskt sett med ca 100 bekanta (kompisars kompisar, kompisars familj, vänner, syskon, syskons kompisar etc). Detta är vad jag VET om (mkt jag antagligen inte vet):

Grov kvinnomisshandel: ca 5-10 st

Våldtäkter: ca 5-10 st

Övergrepp utsatt som barn: ca 5

Sexuella övergrepp: ett tiotal

Sexuella trakasserier (tafs, kukbilder etc): alla

Överfall: 10+

Stalking: 10+

Vet man haft diskussioner på tjejmiddagar med tjejkompisar och aldrig varit med om någon som inte själv eller inte känner någon som varit utsatt för något av det ovan.
  • Anonym (Jasmine)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-22 16:56:28 följande:

Det tafsades och klämdes på brösten i skolorna för 40-50 år sedan och då var killarna knappast konsumenter av porr, det kladdas på krogar och danser på 70-talet då fanns det iof. porr på biografer.

Den enda stora skillnaden nu mot förr är att människor numera oftare är ute och roar sig och att det är fler stora evenemang med väldigt mycket folk, förr var de stora evenemangen sällsynta och var till största delen fotbollsmatcher och liknande.

Tror detta våld varit i stort sig likt de flesta åren.

Största skillnaderna är det grova våldet mot kvinnorna ex gruppvåldtäkter dessutom överfall som ökar utomhus. Samt nya fenomen som massövergreppen/sexuellt ofredande av män i grupp som går på kvinnor. För kvinnor i förorten så har de vart tufft länge men de räknas ju inte i debatten utan är ju först när en vit kvinna som är journalist som det blir viktigt. Eller om det drabbar de i "kultureliten", "kändisar" och inte vanliga människor.
  • Anonym (Jasmine)
    Anonym (En blyg man) skrev 2017-10-22 15:52:56 följande:

Ja jag tror också det är skillnad på om det är en snygg person som klämmer på rumpan eller om det är en oattraktiv, hur man tar åt sig av det.

Och, nu talar jag som man, om man sällan blir tafsad på så när det väl händer har det faktiskt varit lite uppmuntrande att känna att man kanske är attraktiv i någons ögon. Men om man ständigt upplever sådant är så blir det jobbigt och obehagligt kan jag tro.

Detsamma gäller väl för catcalling, att bli kallad snygging en eller två gånger kanske t o m är uppmuntrande.

Prata inte om sånt du inte vet något om :)

Grovt kränkande det du skriver..
  • Anonym (Jasmine)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-22 17:13:38 följande:

Vid gruppvåldtäkter har troligen porren spelat en stor roll likaså vid ofredande i grupp.

Snarare kultur och värderingar från hemländer
  • Anonym (Jasmine)
    Anonym (En blyg man) skrev 2017-10-22 17:45:23 följande:

Nu förstår jag inte... kan du vara snäll och förklara vad som är "grovt kränkande" med det jag skrev.

Och sådant jag inte vet - Jag skrev "jag tror", "kanske", "nu talar jag som man". Menar du att jag inte får skriva om sådant som jag tror kring enligt dig?

Ja, du skrev att du tror det är skillnad på om mannen är attraktiv eller inte. Det är generaliserande att säga och att tro det eller utgå från det. Du får skriva som du gjorde eller sa jag att du inte får det? Jag skrev att det är grovt kränkande men det får jag kanske inte tycka eller? Trodde vi var på ett forum..

"Ja jag tror också det är skillnad på om det är en snygg person som klämmer på rumpan eller om det är en oattraktiv, hur man tar åt sig av det."

Du förminskar offret genom att säga så och du lägger också skuld på offret att det är en värderingsfråga. Ska jag ens behöva förklara det..
  • Anonym (Jasmine)
    anon67 skrev 2017-10-22 17:58:03 följande:

Du framstod tyvärr som lite obehgalig och mindre vetande när du klämmer ur dig en del saker för nej för de allra flesta kvinnorna är det inte mindre vidrigt när en främmande man taffsar oavsett hur han ser ut.

Om du försökte sätta dig in i kvinnornas situation istället för att uttala dig som en man så kanse du skulle få mer förståelse för kvinnors vardag, och nej det är är inte något nytt skillnaden är att nu lyser strålkastarna på detta vidirgia beteende som alla vetat om men talat tyst om eller hö  hö:at åt när polare sagt eller gjort något som alla vet inte är ok.

Många män viftar ju också bort dicpics som om det inte vore farligt och en kompliman, det är ju uppenbart att dessa män är socialt handikappad eller  har psykiska problem om de inte förstår att man inte skickar dicpics oombett till någon

Exakt.
  • Anonym (Jasmine)
    Anonym (Sussie) skrev 2017-10-22 18:09:26 följande:

Det ligger en del i det han säjer. När jag var singel ute i så visst hände det då och då att en kille lade på händerna på min rumpa när vi dansade eller började kyssas fast jag inte hade tänkt på något sånt. Folk sökte ju varandra hela tiden och många var ute efter närhet eller kärlek eller sex. Studentlivet var fullt av singlar i passande ålder.

Var killen attraktiv och trevlig så tyckte jag ju att det var en rätt bra idé och passade på att ge tillbaka och ha det bra. Hade samma sak hänt och killen var en fet medelålders man hade det bara varit äckligt. Hade killen tagit för hårt eller viskat fel sak så hade det kunnat vara hotfullt. Det beror på kontexten. Jag tror att om vi på allvar ska få bukt med trakasserier så måste vi se och erkänna skillnaden mellan trakasserier och det välkomna spel eller inviter som pågår mellan två som är intresserade av varandra. Det är ok med en invit så länge man kan ta ett nej och den är gjord i ett sammanhang när den inte är hotfull.

Det är nog det där med när det känns hotfullt som män har svårt med. De snälla bra männen som inte har en tanke på att kränka en tjej kan inte fatta att en enkel komplimang eller fråga tas illa upp för de fattar inte hur det känns att nästan alltid vara fysiskt svagare och beroende av magkänsla tur och försiktighet.

De våldsbenägna männen och de ned dålig kvinnosyn försöker inte ens tänka sej in i tjejens situation eftersom de inte bryr sej .

Du och jag pratar om olika saker. Att stå och dansa nära någon och den tar ner händerna mot rumpan, hur kan det jämföras med att man t ex går förbi en okänd på tåget som smäller till en på stjärten?

Du pratar liksom om flirt och ragg på kroggolvet med två personer som samtycker och likställer det med trakasserier. Du måste väl förstå skillnaden?

Om folk inte ens vet skillnaden på ragg, flirt, samtycke etc så är det riktigt illa och inte konstigt samhället ser ut som det gör samt att även killar är så sjukt vilsna när inte ens tjejer vet skillnaden.

Jag tror också som dig att vi måste se skillnader på trakasserier och flirtig, och ett första steg i det är ju att inte blanda ihop det i diskussioner utan att faktiskt skilja på det. Det är okej att flirta, ragga så länge man hela tiden har den andra med sig och känner av situationen samt tar det varsamt. En smäll på stjärten utan förvarning av en okänd person är inte direkt varsamt och det är inte att kolla av med den andra.
  • Anonym (Jasmine)
    Tecum skrev 2017-10-22 21:26:09 följande:

Läs #92 och #113 så förstår du varför han skrev som han gjorde.

Har all anledning att säga till honom och andra om jag upplever det fel eller kränkande. Bara för en kvinna säger en sak ger det inte "en blyg man" rätt att generalisera för hur det ser ut för kvinnorgenerellt sett. Det är inte okej och inte rätt. Det var exakt så Anonym skrev.
  • Anonym (Jasmine)
    Anonym (anonym) skrev 2017-10-22 21:13:35 följande:

Fast i hemländerna är det inte ok med sex utanför äktenskapet och kvinnor om män tillåts inte att umgås på egenhand om de inte är gifta.

Hm vilka hemländer? Det är ju inte så att alla kommer från samma land och det finns specifika regler för att ha sex utanför eller inom äktenskap etc. Går ju inte dra alla över samma kam som att invandrare är en homogen grupp. Med min kommentar menar jag att just kvinnonedsättande syn och beteende kan ha sitt ursprung i dessa personers hemländer och den kultur de kommer från. Med det sagt behöver det inte vara SAMMA land eller samma kultur. Alla kan ha med sig olika erfarenheter. Det är en del av förklaringen men behöver inte vara hela.
Svar på tråden #metoo förstår inte riktigt