• freja231

    Träna med träningsvärk?

    Tränade för första gången på länge igår och idag har jag knappt kunnat röra mig. Jag har varit ute med hundarna lite men kan bara gå låångsamt. Kan inte böja mig framåt utan måste sätta mig på huk om jag t.ex. ska plocka upp något från golvet, och det gör ont det också. Kan inte lägga mig normalt i sängen utan sätter mig på knä först och sedan får jag liksom bara ramla fram så att jag hamnar i liggande position. Kan inte sträcka ut armarna och att sätta sig ner eller ställa sig upp gör väldigt ont. Såhär mycket träningsvärk har jag aldrig haft förut.

    Hur som helst. Originalplanen var att träna hårt i morgon också, men nu börjar jag överväga att låta bli om det inte är så att det har blivit bättre tills dess. (Risken finns kanske att det blir värre, för jag har hört att dag två brukar vara värst.) Jag är så kluven, jag gillar att kämpa mig igenom saker, men jag vet helt enkelt inte vad som gäller: Ska man träna med extrem träningsvärk eller bör man vila tills det värsta är över? Ser så många olika bud. En del tycker att det bara är bra att träna för blodcirkulationen gör ju att det gör mindre ont. Andra säger att smärtan är ett tecken på att kroppen inte har byggt upp musklerna ännu och att mer träning då bara gör en svagare. 

    Vad hade ni gjort?  

  • Svar på tråden Träna med träningsvärk?
  • Smka

    Tror inte att det är någon fara alls att träna med träningsvärk men är du otränad är det kanske dumt att gå ut för hårt i början med tanke på öberbelastninsslador och att det är svårt att hålla i det sedan. Själv hade jag tränat lugn. Oftast tycker jag att träningsvärken brukar lätta av tex en lugn jogga. Men är verkligen ingen expert. Gör det som känns bäst för dig.

  • Aniiee

    träningsvärk är kroppens sätt att tala om att du behöver vila. Så vila. Ta det lite piano så du inte skadar dig.


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Duckan

    Lite träningsvärk stoppar inte mig, men du behöver ju inte ta ut dig alldeles om det tar emot.

  • sommarbruden

    Du kan träna som du tänkt trots träningsvärk. Träningsvärk är ingen signal på att kroppen bör vila utan är en signal på att du överbelasta kroppen så den måste bli starkare. Självklart kan du överträna kroppen så den bryts ned istället för byggs upp men det gör du inte på några veckor. Beroende på hur hårt du tränar behöver du 1-3 dagars vila mellan träningspassen.

  • cosinus

    Brukar vara skönt att bli varm när man har träningsvärk. Du behöver ju inte köra stenhårt på de ömmaste musklerna.

    Har du träningsvärk och belastar musklerna ska du inte bli förvånad om det är sju resor värre när du stelnar till :) kör ibland ett hårt benpass, vilket i sig ger bra med träningsvärk, och far jag då ut och springer dagen efter brukar det inte vara helt behagligt att stelna ihop efteråt.

Svar på tråden Träna med träningsvärk?