Har skolan rätt att ge läxor?
Har du pratat med skolan om syftet med läxorna? Kanske mer konstruktivt än att totalvägra. Kanske kan du få lärarna att reflektera över vilka läxor som kan avvaras.
Hur gammalt är barnet?
Har du pratat med skolan om syftet med läxorna? Kanske mer konstruktivt än att totalvägra. Kanske kan du få lärarna att reflektera över vilka läxor som kan avvaras.
Hur gammalt är barnet?
Det finns inga lagar som kräver eller förbjuder läxor. Det är upp till lärarens bedömning. Som lärare kan jag säga att utan läxor blir vissa uppgifter, som att läsa en roman, omöjliga, eftersom vi inte hinner det. Skulle läxor avskaffas kommer uundervisningskvaliteten gå ner eftersom
vi inte kan göra vissa krävande uppgifter, eller så behöver skoldagen förlängas vilket betyder att fler lärare behöver anställas ... Jag tror det är en politisk omöjlighet.
Många hårda ord om att ni inte borde ha skaffat fem barn i tråden, men det är ju ganska okonstruktivt. det går knappast att lämna tillbaka barn om det blev för många, eller hur, så ts får agera efter den situation som finns.
Visst har du tidigare startat trådar om problem bland barnen, bland annat en viss blöjproblematik? Jag tror det är ganska uppenbart att det grundläggande problemet inte är att barnen har läxor, utan att du är ensam med fem barn och inte hinner se och bekräfta alla barn.
Din man måste inse att har man skaffat fem barn måste man också ta ansvar för dem och hjälpa till med deras uppfostran. Vägrar han det har du inte så mycket val, då är det kadaverdisciplin som gäller. När du säger något gäller det. Inget snack, ingen diskussion. Alla har sina givna uppgifter, som att tömma diskmaskinen, och naturligtvis göra sina läxor, Följer man inte reglerna blir det hårda konekvenser.
Inte min favorituppfostringsmetod, men ska du få ett fungerande liv ensam med fem barn är det så du måste göra. Förhoppningsvis blir det då också mer tid till mys och gos.