• Anonym (Mamma)

Har skolan rätt att ge läxor?

Mina barn får varje vecka en hel hög med läxor, det är en ständig kamp att få det gjort och det känns inte alls bra eller rätt, när ska de ha tid att bara ta det lugnt?

Får skolan göra så? Vad händer om man meddelar att ens barn inte längre kommer göra dem, som jag hört att vissa gjort?

Borde inte skolarbete göras i skolan?

• Svar på tråden Har skolan rätt att ge läxor?
  • Anonym (ls)

Meddela skolan och återkom med skolans reaktion

• Anonym (?)

Vill du ha ett barn som brister i tutbildning så fortsätt curla annars skaffar du den hjälp ditt barn behöver för att kunna klara skolan om ditt barn har problem som andra barn klarar

• tvillingmammaVastmanland
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-23 18:50:34 följande:

Mina barn får varje vecka en hel hög med läxor, det är en ständig kamp att få det gjort och det känns inte alls bra eller rätt, när ska de ha tid att bara ta det lugnt?

Får skolan göra så? Vad händer om man meddelar att ens barn inte längre kommer göra dem, som jag hört att vissa gjort?

Borde inte skolarbete göras i skolan?

Barn har ju massor av tid efter skolan, det kan inte vara för mycket att lägga en halvtimme eller en timme på läxor. Barn behöver lära sig studieteknik. I de flesta europeiska länder får barnen mer läxor än våra barn får. Att hjälpa barnen med läxorna ser jag som en möjlighet att hjälpa dem att lära sig att koncentrera sig och utveckla sin studieteknik. Sen kan man ju på ett helt annat sätt ge individuellt stöd än vad läraren har möjlighet till i skolan. Räkna själv ut, om läraren har 25 barn , hur många minuter kan hon lägga på varje barn på en mattelektion tex?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2017-10-23 18:53:33 följande:

Vill du ha ett barn som brister i tutbildning så fortsätt curla annars skaffar du den hjälp ditt barn behöver för att kunna klara skolan om ditt barn har problem som andra barn klarar

Det är ingen curling det är tal om, mina barn är väldigt självständiga och välartade, men det känns helt orimligt att de ska behöva sitta med läxor i flera timmar varje vecka utöver tiden i skolan.
  • Anonym (Fhjhg)

Har du pratat med skolan om syftet med läxorna? Kanske mer konstruktivt än att totalvägra. Kanske kan du få lärarna att reflektera över vilka läxor som kan avvaras.

Hur gammalt är barnet?

• Bibbidi

Ja det får de, men du som förälder kan vägra göra dem. Det som kan hända är att ditt barn hamnar efter i skolan men det är ert "problem" så att säga. Skolan får dela ut läxor eftersom det är bra med mängdträning, men de kan inte tvinga er att göra dem men det brukar tyvärr märkas vilka som gör och inte gör läxorna. De som brukar hänga med ändå är de barn som redan är väldigt duktiga men de svaga brukar bara hamna ännu mer efter eftersom de missar den mängdträning (tex läsförståelse) som de andra barnen får. 

• Anonym (Mamma)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-23 18:55:31 följande:

Barn har ju massor av tid efter skolan, det kan inte vara för mycket att lägga en halvtimme eller en timme på läxor. Barn behöver lära sig studieteknik. I de flesta europeiska länder får barnen mer läxor än våra barn får. Att hjälpa barnen med läxorna ser jag som en möjlighet att hjälpa dem att lära sig att koncentrera sig och utveckla sin studieteknik. Sen kan man ju på ett helt annat sätt ge individuellt stöd än vad läraren har möjlighet till i skolan. Räkna själv ut, om läraren har 25 barn , hur många minuter kan hon lägga på varje barn på en mattelektion tex?

Massor av tid? De är hemma runt halv fem och så har de 3 timmar innan de ska lägga sig. De har läxa varje dag plus minst två över helgen.
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-23 18:55:48 följande:

Det är ingen curling det är tal om, mina barn är väldigt självständiga och välartade, men det känns helt orimligt att de ska behöva sitta med läxor i flera timmar varje vecka utöver tiden i skolan.

Jag tycker att det är timligt att vi som föräldrar stöttar lärarna i deras ofta tuffa arbete. Om dina barn är både välartade och självständiga kan det väl inte vara svårt för dem att göra läxorna.
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-23 18:58:55 följande:

Massor av tid? De är hemma runt halv fem och så har de 3 timmar innan de ska lägga sig. De har läxa varje dag plus minst två över helgen.

Hur gamla är de? Hur kan de ha så långa dagar? Mina är hemma halv fyra och på mellanstadiet slutade de väl kring två eller möjligen halv tre.
Svar på tråden Har skolan rätt att ge läxor?