Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Har skolan rätt att ge läxor?

Mina barn får varje vecka en hel hög med läxor, det är en ständig kamp att få det gjort och det känns inte alls bra eller rätt, när ska de ha tid att bara ta det lugnt?

Får skolan göra så? Vad händer om man meddelar att ens barn inte längre kommer göra dem, som jag hört att vissa gjort?

Borde inte skolarbete göras i skolan?

• Svar på tråden Har skolan rätt att ge läxor?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (?) skrev 2017-10-23 18:53:33 följande:

Vill du ha ett barn som brister i tutbildning så fortsätt curla annars skaffar du den hjälp ditt barn behöver för att kunna klara skolan om ditt barn har problem som andra barn klarar

Det är ingen curling det är tal om, mina barn är väldigt självständiga och välartade, men det känns helt orimligt att de ska behöva sitta med läxor i flera timmar varje vecka utöver tiden i skolan.
  • Anonym (Mamma)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-23 18:55:31 följande:

Barn har ju massor av tid efter skolan, det kan inte vara för mycket att lägga en halvtimme eller en timme på läxor. Barn behöver lära sig studieteknik. I de flesta europeiska länder får barnen mer läxor än våra barn får. Att hjälpa barnen med läxorna ser jag som en möjlighet att hjälpa dem att lära sig att koncentrera sig och utveckla sin studieteknik. Sen kan man ju på ett helt annat sätt ge individuellt stöd än vad läraren har möjlighet till i skolan. Räkna själv ut, om läraren har 25 barn , hur många minuter kan hon lägga på varje barn på en mattelektion tex?

Massor av tid? De är hemma runt halv fem och så har de 3 timmar innan de ska lägga sig. De har läxa varje dag plus minst två över helgen.
  • Anonym (Mamma)

De går i 1:an och 2:an. Har dessutom yngre syskon, jag har INTE tid att sitta med läxor varje kväll. De går på fritids till fyra, sen tar det ca en halvtimme innan vi är hemma. De får inte göra läxor på fritids, där har de andra aktiviteter.

Läxorna är i matte, svenska och engelska, utöver det är det läsläxa med frågor de ska besvara efteråt.

• Anonym (Mamma)

Deras skoldag slutar 14.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (123) skrev 2017-10-23 19:13:25 följande:

Jag menar verkligen inte att hacka eller låta elak nu, men varför kan du inte sitta en stund mån-tor varje kväll? Vad är viktigare?

Vi sitter 15min med läxorna mån till tor och har inga problem att hänga med. Hinner vi klart får han repetera, spela på elevspel eller Victor för det är alltid 15 min klockan 20.00.

15 minuter räcker inte på långa vägar.

Vad som är viktigare? Inte viktigare, men jag har tre små till som tar fokus, att sitta ner när alla är vakna är inte möjligt.

Mina barn hänger med till 100%, men att få läxorna gjorda när de redan är trötta är hopplöst.
  • Anonym (Mamma)
    Bibbidi skrev 2017-10-23 19:13:30 följande:

Då verkar det ju vara mycket repetitionsuppgifter, iaf matten och svenskan/läsförståelsen.

Vad är det för engelskaläxor som de får i årskurs 1 och 2? 

Det är både läsa och skriva, fraser och dyl.
  • Anonym (Mamma)
    lkdfjgldf skrev 2017-10-23 19:24:18 följande:

Om du inte har tid att se till dina barns behov så skulel du kanske inte skaffat fler än ett  barn.

Att vara förälder innebär att se till att barnen är trygga och har met etc men det innebär också att stödja och faktiskt ställa krav när det kommer till skolarbetet. Är det så att ditt barn har problem så ser du till att barnet får den hjäl det behöver.

Din egen bekvämlighet ska inte få förstöra för ditt/dina barns framtid och utveckling.

Och skolan behöver inte ge orimligt mycket läxor till lågstadiebarn. Vänners barn har bara nån enstaka läxa i veckan.
  • Anonym (Mamma)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-23 19:26:58 följande:

Kalla mig gärna präktmorsa , för mig kommer barnen först. När man väljer att bli förälder så åtar man sig ett stort ansvar. En del i detta ansvar är att stötta barnen i deras skolgång.

Tro mig, jag stöttar mina barn helt och är en väldigt närvarande mamma, men det här är ohållbart. Hade barnen inte varit så motsträviga hade det garanterat gått lättare, men här är det ofta skrik och tårar.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Chockerande) skrev 2017-10-23 19:29:30 följande:

Chockerande att vissa har så lågt intresse för sina barn.

Visst, men det gäller inte mig.
Svar på tråden Har skolan rätt att ge läxor?