Inlägg från: tvillingmammaVastmanland |Visa alla inlägg
  • tvillingmammaVastmanland

Har skolan rätt att ge läxor?

Anonym (Mamma) skrev 2017-10-23 18:50:34 följande:

Mina barn får varje vecka en hel hög med läxor, det är en ständig kamp att få det gjort och det känns inte alls bra eller rätt, när ska de ha tid att bara ta det lugnt?

Får skolan göra så? Vad händer om man meddelar att ens barn inte längre kommer göra dem, som jag hört att vissa gjort?

Borde inte skolarbete göras i skolan?

Barn har ju massor av tid efter skolan, det kan inte vara för mycket att lägga en halvtimme eller en timme på läxor. Barn behöver lära sig studieteknik. I de flesta europeiska länder får barnen mer läxor än våra barn får. Att hjälpa barnen med läxorna ser jag som en möjlighet att hjälpa dem att lära sig att koncentrera sig och utveckla sin studieteknik. Sen kan man ju på ett helt annat sätt ge individuellt stöd än vad läraren har möjlighet till i skolan. Räkna själv ut, om läraren har 25 barn , hur många minuter kan hon lägga på varje barn på en mattelektion tex?
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-23 18:55:48 följande:

Det är ingen curling det är tal om, mina barn är väldigt självständiga och välartade, men det känns helt orimligt att de ska behöva sitta med läxor i flera timmar varje vecka utöver tiden i skolan.

Jag tycker att det är timligt att vi som föräldrar stöttar lärarna i deras ofta tuffa arbete. Om dina barn är både välartade och självständiga kan det väl inte vara svårt för dem att göra läxorna.
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-23 18:58:55 följande:

Massor av tid? De är hemma runt halv fem och så har de 3 timmar innan de ska lägga sig. De har läxa varje dag plus minst två över helgen.

Hur gamla är de? Hur kan de ha så långa dagar? Mina är hemma halv fyra och på mellanstadiet slutade de väl kring två eller möjligen halv tre.
    Anonym (F) skrev 2017-10-23 19:05:39 följande:

fritids? Det är något barn är på då de har arbetande föräldrar. Då kommer man ofta hem sent och det är tyvärr inte självklart att kunna göra läxorna på fritids. Så, nu har du lärt dig något nytt!

Ja mina barn gick också på fritids på lågstadiet, tog för givet att det var äldre barn.
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-23 19:17:38 följande:

15 minuter räcker inte på långa vägar.

Vad som är viktigare? Inte viktigare, men jag har tre små till som tar fokus, att sitta ner när alla är vakna är inte möjligt.

Mina barn hänger med till 100%, men att få läxorna gjorda när de redan är trötta är hopplöst.

Om du är ensamstående med fem små barn kan jag förstå att det blir svårt. Kanske kan fritids hjälpa till och låta barnen göra läxorna där om du förklarar läget.
    Anonym (F) skrev 2017-10-23 19:03:32 följande:

förklara gärna var du hittar den tiden om du inte är arbetslös eller jobbar deltid. Finland har förresten fattat att man inte tjänar på att ge barnen läxor och de har långt bättre skolresultat än vad vi har här.

Håller med dig ts. Jättekul för präktmorsorna i tråden som har barn som gör läxorna på en halvtimme. En del saknar helt förmåga att sätta sig in i hur det är för andra.

Kalla mig gärna präktmorsa , för mig kommer barnen först. När man väljer att bli förälder så åtar man sig ett stort ansvar. En del i detta ansvar är att stötta barnen i deras skolgång.
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-23 21:21:13 följande:

Jag är supernöjd med skolan i övrigt, men läxorna går till överdrift.

Jättebra att du är nöjd.

Jag tycker vi kan avsluta den här diskussionen.

Ja, skolan har rätt att ge läxor.
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-23 21:21:13 följande:

Jag är supernöjd med skolan i övrigt, men läxorna går till överdrift.

Jättebra att du är nöjd.

Jag tycker vi kan avsluta den här diskussionen.

Ja, skolan har rätt att ge läxor.
    Anonym (Lärare) skrev 2017-10-23 21:28:52 följande:

Hur mycket läxor som får ges är ganska mycket upp till läraren och skolan skulle jag säga. Många skolor har reglerat hur många läxor/prov eleverna bör ha per vecka men ibland är det svårt för oss lärare att få överblick ( särskilt på högstadiet där fler ämneslärare är inblandade). Däremot visar allt fler studier på att läxor inte alltid ger den ökade inlärningseffekt som man gärna vill tro. Det finns bra och mindre bra läxor helt enkelt. Läxor kan dock vara bra för att det lär barnen att behöva planera sin tid, vilket också är viktigt i arbetslivet. Och vissa ämnen ( språk t.ex.) kräver mycket repetition. Om det är ett återkommande problem så tycker jag att du ska ta upp det med barnets mentor/klasslärare. Finns det läxhjälp på skolan? Ibland har skolor en sån timma på schemat och då kan det kännas enklare för barnen att damma av uppgifterna där. En annan bra sak att fundera över hur barnen klarar skolan i övrigt. Får de ofta i läxa att göra klart så kanske de behöver mer stöd för att kunna utnyttja lektionstiden mer effektivt?

Anonym (Mamma) skrev 2017-10-23 21:28:27 följande:

Men det måste ju vara rimligt, jag hade inte i den mängden förens i högstadiet.

Men byt till en vanlig kommunal skola i förorten så får ni det lite lättare.
    Anonym (Lärare) skrev 2017-10-23 21:38:08 följande:

Hur menar du att det är en garanti för att det ska bli lättare?

Jag tror inte att de skolorna ger så många läxor i årskurs ett och två som TS barn får. Jag . får intrycket att TS barn går på en friskola typ Carlssons.
Svar på tråden Har skolan rätt att ge läxor?