Anonym (Mamma) skrev 2017-10-24 10:25:22 följande:
Jag har pratat med dem, men inte tagit upp exakt hur kaos det faktiskt blir, ville ge det en chans och se om de bara behövde vänja sig, men läxorna blir bara fler och fler.
Hej ts, jag har inte läst alla dina inlägg men vill bara säga att det finns många andra barn som också kämpar med läxor, och som ändå har mycket mindre läxor än det du beskriver. Ett av mina barn t ex har haft väldiga problem med att hitta motivation att göra läxor och det går faktiskt ut över hela familjen, för att inte tala om att det påverkade attityden till skola och lärande väldigt negativt. Varje gång vi gav upp slutade det i en känsla av misslyckande för barnet och till slut förklarade jag för lärarna att läxorna faktiskt motverkade sitt syfte.
Lärarna var nu förstående och ville hjälpa, det slutade med att hen fick hjälp att göra läxan på skoltid.
Jag tycker att du ska prata med lärarna som ger läxorna och fråga vilket syfte de tycker att läxan fyller. Handlar det om att befästa kunskaper ska det vara meningsfulla uppgifter, men ofta verkar det ju mest vara en disciplinfråga. Eleverna ska bara lära sig att ta ansvar för och göra sina läxor, och det ska börjas tidigt för att de ska vänja sig, för "det blir mycket värre sen". Min egen erfarenhet är att man med ålder och mognad lär sig att ta ansvar för sitt arbete och göra det som behöver göras utanför schemat den dag det är nödvändigt, så jag tycker inte att disciplinargumentet håller.
Det finns forskning som visar att läxor faktiskt kan ha negativ effekt, jag tycker att du ska sätta dig in i den som artilleri om du behöver argument för din sak, annars tror jag att det räcker med en sansad framställning av att det påverkar barnens förhållande till skolan negativt. Det borde lärarna lyssna på.