• Anonym (Mamma)

Har skolan rätt att ge läxor?

Mina barn får varje vecka en hel hög med läxor, det är en ständig kamp att få det gjort och det känns inte alls bra eller rätt, när ska de ha tid att bara ta det lugnt?

Får skolan göra så? Vad händer om man meddelar att ens barn inte längre kommer göra dem, som jag hört att vissa gjort?

Borde inte skolarbete göras i skolan?

• Svar på tråden Har skolan rätt att ge läxor?
  • Anonym (moppen)

Låter ju faktiskt som en sjukt ohälsosam fördelning hemma hos er. Du tar hand om hemmet och alla barnen helt på egen hand och ni har inte ens gemensam ekonomi..

• Pudan

Har inte läst alla inlägg men om barnen har läxa i engelska i årskurs 1 och 2 så antar jag att det inte är en kommunal skola och bör då vara något som är medvetet valt när man bestämt skola. Min syster gick på en privatskola där de läste engelska från första klass och ja, det var läxor. Inga väldigt omfattande men 5-10 glosor i veckan och enkla meningar. Den läxan gjordes genom att hela familjen sa de engelska orden när man kom ihåg så att orden lättare fastnade hos henne. Likadant gör jag med min 9-åring. De engelska ord hon har haft/får i läxa talas av hela familjen i vardagen i den omfattning det går. Kanske kan vara ett sätt att få in litet "läxläsning" utan att behöva sitta ner och plugga. 

From klass 1 har min dotter haft läsläxa och matteläxa. Matteläxan hade eleverna bara om de inte hann så mycket som man skulle under lektionstid. Hennes lärare bad dock alla oss föräldrar att vänja barnen vid regelbunden läxläsning och barnen i klassen fick därför de extrauppgifter som stod i boken som "läxa" just för träning och för att få in rutin för senare när läxmängden blir större. Det var dock frivilligt men i princip alla barn gjorde det. Läsläxan var ett par sidor i läseboken de hade i skolan. De läste samma sidor under lektionstid men det skulle även läsas minst 3 gånger hemma.  Både matteläxan och läsläxan hade de en vecka på sig att göra.  Nu i klass 3 har hon även engelskläxa (ca 10 glosor/fraser) /vecka. Läsläxan är nu 20 minuters läsning i skönlitterär bok som eleven får välja själv. Sedan ska en läsrapport (baserad på en dags läsning) fyllas i och lämnas in 1 ggr/vecka. Ungefär varannan vecka har hon litet läxa i NO men det är oftast samtalsläxa dvs att barnen fått i uppdrag att prata med oss vuxna hemma om familjens miljöarbete och liknande. De har sedan berättat för klassen och sammanställt det på lektionstid. De samtalen har vi oftast när vi äter middag så det tar ingen extratid. 

Total läxtid per dag ca 45-60 min förutom på helgen då det bara är läsningen av boken på 20 min / dag.  

När jag själv gick i skolan var det just läxorna som gjorde att saker fastnade - att göra samma sorts räknetal gång på gång tills vanan satt där. Att läsa läsläxan många gånger så att jag kände igen ordens stavning. Att läsa tex samhällsläxan en stund varje dag för att befästa sammanhang mm. Den studietekniken jag lärde mig när jag var liten har hjälpt mig jättemycket när jag kom upp på gymnasiet där det kunde vara läxor nästan att vaken tid. 

På dotterns skola har de infört läxläsningshjälp tre em i veckan. Barnen kan då få hjälp  med läxorna med lärare och det finns även ett tyst rum där de kan arbeta med läxor de inte behöver hjälp med. Kanske kan vara något att föreslå på dina barns skola? 

Lycka till TS

• läxlax

Jag kan absolut förstå hur du har det. Vi sätter också nästan en timme varje dag på läxor i ettan. Ett kapitel ska läsas om och om igen varje dag, sedan är det matteläxa, skrivläxa, någon annan läxa varje vecka. Egentligen tror jag inte att det är för mycket för de flesta barnen, men för min dotter tar läxorna så otroligt lång tid, speciellt läsläxan. Matte är hon duktig på och i vanliga fall är hon bra på att koncentrera sig, men just läsläxan har hon svårt med. Känns som om hela kvällarna går åt till läxläsning för bara ett barn. Min man kan heller inte avlasta eftersom han har ett annat modersmål så lärarna vill att jag ska läsa läxorna med henne.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-24 09:57:27 följande:
    Vi har mycket pengar ja, men det mesta åker in på sparkontot.
    Nanny eller städhjälp säger han nej tillom det är det du tänker på.
    Då får han själv utföra de sysslorna! Så enkelt är det faktiskt.

Ni är 2 vuxna som bör dela på hemmaarbetet. Om han inte vill ta sin del så får han se till att det finns någon annan som gör den delen.

Du har tidigare skrivit att barnen kommer hem 16.30 efter fritids. Och att du eller han inte kan hämta tidigare. Men att det skulle behövas för att barnen skulle behöva få den tiden till att göra skolarbetet. = någon annan måste göra detta med barnen

Alternativ kan ju vara att någon hämtar barnen på skolan, tar med dem hem till sig/ett café och gör läxorna och sedan lämnar in dem på fritids/lämnar dem hemma hos er vid 16.30. Så slipper ni ha en utomstående hemma hos er.
  • Anonym (¨¨¨¨)
    M1rella skrev 2017-10-24 11:24:22 följande:
    Fortfarande inge föräldrargrej. Det ingår däremot i föräldrarakappet att i den mån man kan bidra/hjälpa till att barnet får till sina läxor. Har man inte förmår att hjälpa sitt barn med läxorna så får man ordna läxhjälp på annat håll.
    Nja, vissa läxor ger ju läraren för att de inte har resurser och tid att sitta ner individuellt med barnen. Det tar för lång tid att lyssna till en hel klass barn som läser högt i 15 minuter, men de räknar med att det inte överbelastar föräldrarna genom att ge det som hemläxa.

Andra projekt och läxor mina barn har fått har definitivt inte varit på nivå som barnen själva skulle kunna genomföra. Ett axplock från lågstadiet: tillverka ett planetsystem i 3D som skulle vara biologiskt nedbrytbart. Genomföra en statistisk undersökning bland grannar och vänner. Tillverka ett 3D, biologiskt nedbrytbart familjeträd, helst i 5+ generationer. Bygga hållfasta broar av glasspinnar. Baka familjerecept och ta med till skolan. Och mycket mycket mer.

Jag försökte förklara för läraren att jag redan klarat av lågstadiet och inte hade något större intresse av att göra om det. Och sedan gjorde vi det som vi tyckte verkade roligt och hade tid med.
  • Anonym (antiläxmamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-24 10:25:22 följande:
    Jag har pratat med dem, men inte tagit upp exakt hur kaos det faktiskt blir, ville ge det en chans och se om de bara behövde vänja sig, men läxorna blir bara fler och fler.
    Hej ts, jag har inte läst alla dina inlägg men vill bara säga att det finns många andra barn som också kämpar med läxor, och som ändå har mycket mindre läxor än det du beskriver. Ett av mina barn t ex har haft väldiga problem med att hitta motivation att göra läxor och det går faktiskt ut över hela familjen, för att inte tala om att det påverkade attityden till skola och lärande väldigt negativt. Varje gång vi gav upp slutade det i en känsla av misslyckande för barnet och till slut förklarade jag för lärarna att läxorna faktiskt motverkade sitt syfte.

Lärarna var nu förstående och ville hjälpa, det slutade med att hen fick hjälp att göra läxan på skoltid.

Jag tycker att du ska prata med lärarna som ger läxorna och fråga vilket syfte de tycker att läxan fyller. Handlar det om att befästa kunskaper ska det vara meningsfulla uppgifter, men ofta verkar det ju mest vara en disciplinfråga. Eleverna ska bara lära sig att ta ansvar för och göra sina läxor, och det ska börjas tidigt för att de ska vänja sig, för "det blir mycket värre sen". Min egen erfarenhet är att man med ålder och mognad lär sig att ta ansvar för sitt arbete och göra det som behöver göras utanför schemat den dag det är nödvändigt, så jag tycker inte att disciplinargumentet håller.

Det finns forskning som visar att läxor faktiskt kan ha negativ effekt, jag tycker att du ska sätta dig in i den som artilleri om du behöver argument för din sak, annars tror jag att det räcker med en sansad framställning av att det påverkar barnens förhållande till skolan negativt. Det borde lärarna lyssna på.
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (antiläxmamma) skrev 2017-10-24 13:14:32 följande:
    Hej ts, jag har inte läst alla dina inlägg men vill bara säga att det finns många andra barn som också kämpar med läxor, och som ändå har mycket mindre läxor än det du beskriver. Ett av mina barn t ex har haft väldiga problem med att hitta motivation att göra läxor och det går faktiskt ut över hela familjen, för att inte tala om att det påverkade attityden till skola och lärande väldigt negativt. Varje gång vi gav upp slutade det i en känsla av misslyckande för barnet och till slut förklarade jag för lärarna att läxorna faktiskt motverkade sitt syfte.

Lärarna var nu förstående och ville hjälpa, det slutade med att hen fick hjälp att göra läxan på skoltid.

Jag tycker att du ska prata med lärarna som ger läxorna och fråga vilket syfte de tycker att läxan fyller. Handlar det om att befästa kunskaper ska det vara meningsfulla uppgifter, men ofta verkar det ju mest vara en disciplinfråga. Eleverna ska bara lära sig att ta ansvar för och göra sina läxor, och det ska börjas tidigt för att de ska vänja sig, för "det blir mycket värre sen". Min egen erfarenhet är att man med ålder och mognad lär sig att ta ansvar för sitt arbete och göra det som behöver göras utanför schemat den dag det är nödvändigt, så jag tycker inte att disciplinargumentet håller.

Det finns forskning som visar att läxor faktiskt kan ha negativ effekt, jag tycker att du ska sätta dig in i den som artilleri om du behöver argument för din sak, annars tror jag att det räcker med en sansad framställning av att det påverkar barnens förhållande till skolan negativt. Det borde lärarna lyssna på.
    Vad är det för forskning som visar att läxor har en negativ effekt? Verkar konstigt.
    Mina barn har lärt sig massor på sina läxor, troligen delvis genom att vi har suttit med dem och förklarat och hjälpt dem att koncentrera sig. Skolan kan ju inte ge varje elev individuell uppmärksamhet i någon större utsträckning, det är inte möjligt när man har 25 barn i klassen. Jag tycker nog att föräldrar bör lägga upp sitt liv så att de kan ägna lite tid åt sina barn på kvällen, läxläsning kan bli kvalitetstid om det görs på rätt sätt.

• Anonym (antiläxmamma)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-24 13:38:08 följande:
    Vad är det för forskning som visar att läxor har en negativ effekt? Verkar konstigt.
    Mina barn har lärt sig massor på sina läxor, troligen delvis genom att vi har suttit med dem och förklarat och hjälpt dem att koncentrera sig. Skolan kan ju inte ge varje elev individuell uppmärksamhet i någon större utsträckning, det är inte möjligt när man har 25 barn i klassen. Jag tycker nog att föräldrar bör lägga upp sitt liv så att de kan ägna lite tid åt sina barn på kvällen, läxläsning kan bli kvalitetstid om det görs på rätt sätt.
    Professor i utbildningsvetenskap John Hattie har gjort en metastudie av forskning om vad som påverkar elevers lärande. Om läxor säger Hattie att den övergripande slutsatsen är att läxors påverkan på lärandet är positiv men låg, och att den är högst bland redan högpresterande elever. Hos yngre elever som möter svårigheter med läxorna kan de snarare ha en negativ påverkan eftersom misslyckandet inverkar negativt på motivationen.  

Här kan du hitta en sammanfattning av Hatties metastudie:
    webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7164-706-1.pdf

Visst kan läxläsning bli kvalitetstid om man har den sortens barn som inte reagerar negativt på läxor. Vi har dock hellre kvalitetstid runt litteratur som vi väljer själva, och kategorin Djur och natur på SVT play. I längden tror jag att det påverkar lärandet mer positivt än läxhelvetet - för oss, eftersom vi hör just till den elevkategorin som läxor påverkar negativt.
  • Anonym (HighExpectations)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-24 09:57:27 följande:
    Vi har mycket pengar ja, men det mesta åker in på sparkontot. Nanny eller städhjälp säger han nej tillom det är det du tänker på.

Hur går detta ihop? Det handlar ju om era BARNS FRAMTID?!

QUICKFIX:
    Säg upp barnen från fritids. Se istället till att det finns någon hemma som kan ta hand om dem när de kom från skolan. En läx-läsare, en tutor, en nanny, en dagmamma för eftermiddagen ? kalla det vad du vill. Bara det blir någon som kan sätta sig ner med dom, ge dom en liten mellis, gå igenom läxorna. Ni har lågstadiebarn. Det kan inte bli enklare än lågstadiet. Min lågstadieläxa innebar att rita och räkna två gånger två. Vad kan det vara som dina barn har för skola, som är så otroligt speciell att de måste ha metervis med läxor varje dag? Hur tror att det kommer gå när de går i femman eller 6:an eller 7:an?
  • Magnus81

Om dom har så lite tid hemma så gå ner i tid. Vi har 7 barn mellan 0 till 10 år varav 3 går i skolan och får läxor. Inga bekymmer att hinna med detta. Visserligen är frun hemma för vi vill inte ha dom hela dagarna på fritids och skola och jag jobbar skift och ibland hela veckor.

Svar på tråden Har skolan rätt att ge läxor?