• Anonym (Mamma)

Har skolan rätt att ge läxor?

Mina barn får varje vecka en hel hög med läxor, det är en ständig kamp att få det gjort och det känns inte alls bra eller rätt, när ska de ha tid att bara ta det lugnt?

Får skolan göra så? Vad händer om man meddelar att ens barn inte längre kommer göra dem, som jag hört att vissa gjort?

Borde inte skolarbete göras i skolan?

• Svar på tråden Har skolan rätt att ge läxor?
  • Anonym (Minna)

Skaffa en läxhjälp som hjälper dom göra läxorna på fritids?
    Vet inte hur det funkar med extra resurs i skolan men det kanske kan vara något för dina barn om dom har svårt att hänga med och du har mindre ungar att sköta så därav ingen tid för dina äldre barn.

Mitt barn gick i en privat skola fram till årskurs 7, dom hade ALDRIG läxor utan allt skolarbete skulle skötas i skolan.
    Skolan gick i konkurs och mitt barn fick byta till en vanlig kommunal skola där dom fick mycket läxor.
    Mitt barn låg LÅÅÅÅÅÅÅÅNGT efter de andra barnen så vi fick kämpa mycket för att komma ikapp. Läxor är jätteviktigt för barn så jag tycker du ska vara glad att dom har läxor och fokusera på vem som kan hjälpa dom med detta nu när deras båda föräldrar är oförmögna till det.
    Inte försöka få bort läxorna för det vore förödande för dina ungar.

Snart har du 3 till, hur tusan ska du klara det? Du behöver hjälp omgående för att kunna ta hand om alla dina ungar!

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Minna) skrev 2017-10-24 07:25:05 följande:

Skaffa en läxhjälp som hjälper dom göra läxorna på fritids?

Vet inte hur det funkar med extra resurs i skolan men det kanske kan vara något för dina barn om dom har svårt att hänga med och du har mindre ungar att sköta så därav ingen tid för dina äldre barn.

Mitt barn gick i en privat skola fram till årskurs 7, dom hade ALDRIG läxor utan allt skolarbete skulle skötas i skolan.

Skolan gick i konkurs och mitt barn fick byta till en vanlig kommunal skola där dom fick mycket läxor.

Mitt barn låg LÅÅÅÅÅÅÅÅNGT efter de andra barnen så vi fick kämpa mycket för att komma ikapp. Läxor är jätteviktigt för barn så jag tycker du ska vara glad att dom har läxor och fokusera på vem som kan hjälpa dom med detta nu när deras båda föräldrar är oförmögna till det.

Inte försöka få bort läxorna för det vore förödande för dina ungar.

Snart har du 3 till, hur tusan ska du klara det? Du behöver hjälp omgående för att kunna ta hand om alla dina ungar!

De har inga problem alls med att hänga med i skolan.
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-24 07:26:31 följande:

De har inga problem alls med att hänga med i skolan.

Nej men med läxläsning och det kommer bara bli värre

Ingen av dina ungar kommer klara skolan om du inte söker hjälp.

Skaffa inte fler heller eftersom dom inte har nån närvarande ?pappa?.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Minna) skrev 2017-10-24 07:58:28 följande:

Nej men med läxläsning och det kommer bara bli värre

Ingen av dina ungar kommer klara skolan om du inte söker hjälp.

Skaffa inte fler heller eftersom dom inte har nån närvarande ?pappa?.

Och hur vet du det?
  • tvillingmammaVastmanland
    Anonym (A+) skrev 2017-10-24 06:32:33 följande:

Avskaffat läxor helt. I en nation där vissa inte kan hitta sitt land på en karta, en fjärdedel går inte ut high school och ni valde DONALD TRUMP TILL PRESIDENT! Låter snarare som argument till att läxläsning behövs än tvärtom.

• tvillingmammaVastmanland

Mina barn går på läxfri skola men de jobbar hemma flera timmar om dagen för att hinna med alla de uppgifter de får och vill göra på ett bra sätt. Men de går på högstadiet. När de gick på lågstadiet hade de tre läxor i veckan. Läsläxa , skrivläxa och matteläxa. Tyvärr ingen engelskläxa, det hade nog varit bra.

Jag tycker det är bra med läxor och jag och min man lägger mycket tid på att hjälpa barnen med skolarbetet.

• Ut o gå

Och för sjuttioelfte gången på FL visar det sig att problemet i grunden inte är det som TS först beskriver utan en oansvarig pappa som prioriterar jobbet framför sina barn. Jag blir så less. Läxorna är inte enda problemet. Fembarnspappan som knappt träffar sina barn är ett problem.

MEN det låter också som att barnen får ovanligt mycket läxor. Du skriver att inte alla barn får lika mycket. Varför får just dina barn så många?

Vad säger läraren när du påpekar att det är för mycket läxor?

• BossHoss

De flesta som jag har hört klaga på att barnen har läxor är de som också säger att det är jobbigt att förhöra dem och hjälpa dem att det tar upp tid från deras fritid

• Anonym (B)

Ta ett samtal med lärarna och diskutera alternative upplägg.

Får alla barn med sig lika mycket hem i matten eller handlar det om hur effektivt barnen använder sin tid på lektionerna? Behöver dina barn mängdträningen eller kan de det som de får med sig i läxa?

Vad är det som ska övas med matteläxan?  Är det huvudräkning kanske en del skulle kunna övas muntiligt, vilket kan göras på vägen till och från skolan, eller genom en rolig app.

• Anonym (Mamma till två)
    BossHoss skrev 2017-10-24 08:41:47 följande:

De flesta som jag har hört klaga på att barnen har läxor är de som också säger att det är jobbigt att förhöra dem och hjälpa dem att det tar upp tid från deras fritid

En god vän till mig tog upp på ett föräldramöte att han ville att barnen skulle få läxor. De andra föräldrarna blev jättesura och sa att de hade minsann inte råd med läxhjälp. Barnen gick i tvåan. Jag upplever att eleverna på den skolan inte ligger så bra till när man jämför med andra skolor.
Svar på tråden Har skolan rätt att ge läxor?