• Anonym (Ångest)

Ni som äter atarax?

Jag har atarax utskrivet mot oro och sömnproblem men tar dem nästan bara för att sova bättre. Nån gång har jag tagit dem för att jag haft panikångest men då har jag ofta tagit två för att sen däcka av utmattning.

Funkar de att ta "till vardags" eller blir man jättetrött av en? Jag skulle behöva få ned oron som kan slå till under dagen men vill inte somna för dels så har jag jobb och familj att ta hand om, dels så lär det ju sabba min redan dåliga nattsömn ännu mer.

• Svar på tråden Ni som äter atarax?
  • Anonym (R)

Trötthet upp till ett dygn eller två efter att man tagit atarax är vanligt och det blir bara värre med tiden. I början kunde jag ta dem mitt på dagen för att dämpa ångest och ändå känna mig som mig själv. Men med tiden blev jag tröttare och tröttare och efter att ha ätit dem vid behov i ett par år kunde jag vara "helt borta" i två dagar efteråt, som att tänka genom sirap. Tog upp det med läkare som skrivit ut dem och då visade det sig att av just denna anledningen ska inte atarax ätas mot ångest i mer än 6 månader.

• Anonym (Ångest)
    Anonym (R) skrev 2017-10-23 21:13:10 följande:

Trötthet upp till ett dygn eller två efter att man tagit atarax är vanligt och det blir bara värre med tiden. I början kunde jag ta dem mitt på dagen för att dämpa ångest och ändå känna mig som mig själv. Men med tiden blev jag tröttare och tröttare och efter att ha ätit dem vid behov i ett par år kunde jag vara "helt borta" i två dagar efteråt, som att tänka genom sirap. Tog upp det med läkare som skrivit ut dem och då visade det sig att av just denna anledningen ska inte atarax ätas mot ångest i mer än 6 månader.

Ojdå. Det låter ju jättejobbigt. Hur länge funkade de bra? Och kunde du byta till någon annan medicin sen?
  • Anonym (R)
    Anonym (Ångest) skrev 2017-10-23 21:47:35 följande:

Ojdå. Det låter ju jättejobbigt. Hur länge funkade de bra? Och kunde du byta till någon annan medicin sen?

Jag fick helt enkelt sluta med dem. Nu äter jag stesolid istället som funkar mycket bättre. Blir lite trött första timmen (så jag brukar ta dem på kvällen som insomningstabletter) men efter det går tröttheteb över om jag inte somnat. Inga biverkningar dagen efter. Har provat atarax någon enstaka gång efteråt, av ren nyfikenhet, men den extrema tröttheten finns kvar när jag tar dem
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (R) skrev 2017-10-23 21:53:01 följande:

Jag fick helt enkelt sluta med dem. Nu äter jag stesolid istället som funkar mycket bättre. Blir lite trött första timmen (så jag brukar ta dem på kvällen som insomningstabletter) men efter det går tröttheteb över om jag inte somnat. Inga biverkningar dagen efter. Har provat atarax någon enstaka gång efteråt, av ren nyfikenhet, men den extrema tröttheten finns kvar när jag tar dem

Okej. Vad skumt, man skulle tro att känsligheten gick över efter ett uppehåll. Men stesolid är ganska starkt va? Jag skulle helst något som får tankarna sluta snurra runt i huvudet men som jag ändå kan ta även när jag är ensam med barnen. Ibland tar jag ett glas vin, vilket hjälper hyfsat, men det känns inte ok och jag vet att det är farlig väg att börja gå.
  • Molly57

Förstår det där med vinet, har själv velat ta ett glas när jag haft extrema sömnproblem. Dock är det ingen bra väg att gå, då ångesten blir värre när alkoholen går ur kroppen. Hur länge har du haft oro och ångest, har du någon samtalskontakt? Jag äter antidepressiva pg.a ångestproblematik och depression. Har även haft Atarax och theralen, men båda blir man trött av och svårt att fungera då.

• Anonym (hemskt)

Jag klarar inte att ta Atarax längre. Jag blir helt utslagen och det påverkar i flera dagar. Funkar inte i vardagen.

Jag fick Stesolid utskrivet istället, men den är ju extremt vanebildande så min läkare är väldigt försiktig och skriver ut jättelite i taget, och förhållandevis små doser.

Jag behöver inte ta så ofta tack och lov, men när jag har ångest funkar den bra och jag kan ta hand om barn och sköta det som ska göras.

• Anonym (Ångest)
    Molly57 skrev 2017-10-24 00:02:09 följande:

Förstår det där med vinet, har själv velat ta ett glas när jag haft extrema sömnproblem. Dock är det ingen bra väg att gå, då ångesten blir värre när alkoholen går ur kroppen. Hur länge har du haft oro och ångest, har du någon samtalskontakt? Jag äter antidepressiva pg.a ångestproblematik och depression. Har även haft Atarax och theralen, men båda blir man trött av och svårt att fungera då.

Svårt att säga. Till och från i 20 år... Jag har gått på antidepressiva i tre omgångar men upplever inte att jag har depression nu. Senast jag sökte hjälp var det bara för sömnen och då fick jag propavan och atarax utskrivet och det fyller vårdcentralen på med när jag ber om det. Senaste månaderna känner jag dock att jag mer och mer påverkas av tankarna som ständigt snurrar i mitt huvud. Jag går omkring och är ledsen och arg över mycket och min självkänsla är rätt låg. Jag har gått till två olika terapeuter senaste åren men gör det inte nu. Det borde jag så klart göra. Men jag skulle gärna först ta mig igenom vardagen.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (hemskt) skrev 2017-10-24 00:09:16 följande:

Jag klarar inte att ta Atarax längre. Jag blir helt utslagen och det påverkar i flera dagar. Funkar inte i vardagen.

Jag fick Stesolid utskrivet istället, men den är ju extremt vanebildande så min läkare är väldigt försiktig och skriver ut jättelite i taget, och förhållandevis små doser.

Jag behöver inte ta så ofta tack och lov, men när jag har ångest funkar den bra och jag kan ta hand om barn och sköta det som ska göras.

Vad trist, fördelen med atarax är ju att den är snäll och inte vanebildande. Hur länge åt du atarax innan du var tvungen att sluta?
  • Anonym (hemskt)
    Anonym (Ångest) skrev 2017-10-24 00:27:30 följande:
    Vad trist, fördelen med atarax är ju att den är snäll och inte vanebildande. Hur länge åt du atarax innan du var tvungen att sluta?
    Något år tror jag. Jag slutade när min man blev irriterad för att det märktes att jag var "pillrad" som han sa.... 
  • Molly57

Som jag..till och från i ca 20år. Jag har inte varit mycket för terapeuter förut men går nu till en efter mitt senaste fall med depression och mycket ångest. Tycker att hon förstår mina rädslor och negativa tankar och får mig att ifrågasätta och tänka på ett lite annorlunda sätt. Jag har även haft svåra sömnproblem, till den grad att jag blev mer eller mindre rädd för att gå och lägga mig för det var så frustrerande att inte kunna somna och blev onda cirklar av alltihopa.

Nu är jag på väg tillbaka men min känslighet och sårbarhet kommer jag nog alltid ha men får lära mig vägar att leva med det.

• Anonym (Ångest)
    Molly57 skrev 2017-10-24 00:44:33 följande:

Som jag..till och från i ca 20år. Jag har inte varit mycket för terapeuter förut men går nu till en efter mitt senaste fall med depression och mycket ångest. Tycker att hon förstår mina rädslor och negativa tankar och får mig att ifrågasätta och tänka på ett lite annorlunda sätt. Jag har även haft svåra sömnproblem, till den grad att jag blev mer eller mindre rädd för att gå och lägga mig för det var så frustrerande att inte kunna somna och blev onda cirklar av alltihopa.

Nu är jag på väg tillbaka men min känslighet och sårbarhet kommer jag nog alltid ha men får lära mig vägar att leva med det.

Jag hade en bra terapeut i många år, hon hjälpte mig genom mycket. Men jag tror att vi är klara med varandra. Senast träffade jag en via företagshälsan och hon var så otroligt träffsäker. Vi sågs två gånger och jag var alldeles skakig efter båda gångerna. Nu är jag lite rädd för henne. Jag tror att det vore jättenyttigt att prata med henne men jag vet inte hur nedbruten jag skulle bli först innan jag kommer på banan igen. Så jag vågar inte ta kontakt med henne just nu för jag har inte tid att brytas ned. Det är för mycket annat, i första hand som rör barnen, så jag prioriterar ned mig själv. Jag inser så klart att det inte funkar i längden.

Känsliga och sårbara är vi nog från födseln. Det kommer man inte ifrån. Ibland är det en bra sak, ofta en skitjobbig sak.

Kram!
  • Anonym (Marianne)

För mig funkade inte Atarax alls, jag var uppe i maxdosen enligt FASS och det hände absolut ingenting.

Jag tycker du kan testa att ta det på dagen och se vad som händer, blir du trött är det bara att sluta och du har isåfall bara förstört en/några dag(ar) Är det så att du behöver dem hela tiden jämt tycker jag du ska prata med läkaren om en mer långtidsverkande medicin t.ex antidepressiva.

• smulpaj01

Jag blir väldigt förvånad att så många i tråden blir trötta av atarax?

För min del kunde jag ta precis hur många som helst utan att känna någonting. Helt klart sockerpiller för mig.

Precis som anonym (Marianne) skrev.

• Anonym (a)
    Anonym (R) skrev 2017-10-23 21:13:10 följande:

blev du alltså tröttare av dem ju längre du tagit dem? jag upplever tvärtom.. typ ju mer jag ätit andra typer av lugnande (benso och opiater) så är atarax bara milt.. Lergigan (som också är antihistamin) gör mig dock råtrött - vilket jag tror beror på att detta är första gången jag använder dem...  
  • Molly57
    Anonym (Ångest) skrev 2017-10-24 00:53:36 följande:

Jag hade en bra terapeut i många år, hon hjälpte mig genom mycket. Men jag tror att vi är klara med varandra. Senast träffade jag en via företagshälsan och hon var så otroligt träffsäker. Vi sågs två gånger och jag var alldeles skakig efter båda gångerna. Nu är jag lite rädd för henne. Jag tror att det vore jättenyttigt att prata med henne men jag vet inte hur nedbruten jag skulle bli först innan jag kommer på banan igen. Så jag vågar inte ta kontakt med henne just nu för jag har inte tid att brytas ned. Det är för mycket annat, i första hand som rör barnen, så jag prioriterar ned mig själv. Jag inser så klart att det inte funkar i längden.

Känsliga och sårbara är vi nog från födseln. Det kommer man inte ifrån. Ibland är det en bra sak, ofta en skitjobbig sak.

Kram!

Jag förstår vad du menar, man måste vara någorlunda stabil för att orka och ta till sig terapi, då det kan vara ganska påfrestande. För mig är det inte bara timmen man är där utan funderingar och tankar kommer från dagen innan man går dit till dagar efteråt. Kramar!
  • Ser0tonin

Hatar skiten. Fick mer ångest av den. Om man ska ta någon antihistamin för sömn eller ångest så är Prometazin mycket bättre :)

• Anonym (Leah)
    Ser0tonin skrev 2017-10-25 08:52:12 följande:

Hatar skiten. Fick mer ångest av den. Om man ska ta någon antihistamin för sömn eller ångest så är Prometazin mycket bättre :)

Lergigan va?
  • Ser0tonin
    Anonym (Leah) skrev 2017-10-25 09:19:17 följande:
    Lergigan va?
    Ja just det. Finns också med namnet Prometazin Actavis.
Svar på tråden Ni som äter atarax?