• Anonym (Leksaker)

    Tips leksaker åldersblandat rum

    Hej kloka föräldrar!

    Behöver få tips på leksaker/möblemang som behövs för att kunna täcka upp ett rum för åldrarna 0 år - 11 år. Har hittills bara kommit på: babysitter, babygym, stol/bord, målarfärg. Fyll gärna på! Rummet ska som sagt tilltala de flesta men inte heller utgöra någon säkerhetsrisk då ett litet barn kan komma att vistas i rum där äldre barn är.

    Stort tack.

  • Svar på tråden Tips leksaker åldersblandat rum
  • EpicNurse

    Duplo, pussel, böcker, utklädningskläder, spel, låtsaskök


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (T)
    Anonym (No way) skrev 2017-10-24 07:18:33 följande:
    Alltså de där är ju livsfarliga för ett litet barn. Dessutom står det på dem att de inte rekommenderas för barn under 3 år.
    Hur är de livsfarliga menar du? Bara för att det står "från 3 år" betyder det inte att yngre barn inte kan börja utforska dem även om de kanske inte kan bygga med dem exakt som det är tänkt. Det är bara just en rekommendation.
  • Anonym (No way)
    Anonym (T) skrev 2017-10-24 07:33:21 följande:
    Hur är de livsfarliga menar du? Bara för att det står "från 3 år" betyder det inte att yngre barn inte kan börja utforska dem även om de kanske inte kan bygga med dem exakt som det är tänkt. Det är bara just en rekommendation.
    Jag menar att det är små bitar som de lätt kan sätta i halsen.
  • Ut o gå

    Stora grejer som man kan bygga med. Typ kuddar som är lätta att bygga kojor med. Filtar. Utklädningskläder. Finns roliga caper med djurhuvud som passar barn i olika storlekar. Masker och stora plastsmycken. iPad med slagtåligt skal. Dockskåp. Bilar och något man kan bygga vägar med.

    Svårast att hitta ngt som passar 11-åring men som inte är farligt för bebisar...

  • Jemp

    Bra, säker förvaring för småsaker som tex Lego som inte de små kan komma åt.

    Ordentligt bord för pyssel och studier.

    Det lär bli ett väldigt fullt rum om det ska finnas saker till alla åldrar däremellan.

    Sen beror det ju lite på vad syftet är. Förvaring eller ett ställe att vara? Ska det även få plats säng/ar och garderob? För ett barn i taget eller flera (och hur löser man då behov av att kunna stänga om sig)?

  • Anonym (.)

    Leksand, typ kinetic sand. Det har älskats från ca 18 månader (när de slutar stoppa allt i munnen). Såga isär ett "sniglar" skötbord från ikea, till två bord med kant. Där på kan man ha sand utan att det sölar för mycket på golvet.

    Tågbana med många roliga delar!

    För barn från ca 2 år är playmobil ofta väldigt roligt. Samma sak där att man såklart får passa så det inte stoppas i munnen..

    Taktila bollar.
    Dockvagn
    Gåvagn
    Djurfigurer.
    Ett wii-spel. (svårt att veta vilken ekonomi vi talar om)
    Loom bands (om de kan hållas separat från de små barnen)
    Pysselböcker.
    Pärlor i olika storlekar.
    Plus-plus
    Modellera
    Gips-sats att gjuta och måla.

    Generellt sett går det inte lätt att ha leksaker för en 3-5 åring som man kan lämna en bebis ensam med.

  • Anonym (Leksaker)

    Jättemånga bra tips, tack!! Det ska enbart vara lekrum och inga sängar.

  • Amanda84

    Skaffa en större variant av kallax/expedithylla från IKEA med lådor och skåp i. En sådan hylla sväljer MASSOR. De övre hyllorna fyller du med sådant som äldre barn når och kan leka med och de lägre hyllorna med sådant som små barn kan leka med.

    Jag har arbetat på nattis (kvälls- natt- och helgöppen förskola/barnomsorg) för barn 1-12 år och där såg vi till att ha allt för äldre barn högt uppe. En del av grejerna nådde de bara genom att stå på stolar, men hellre det än att småbarnen svalde plusplus eller magnetkulor.

    Jag rekommenderar jag dig att skaffa en användare på ilka.se (som egentligen är för förskolor/skolor men varifrån det funkar att beställa ifrån för privatpersoner) Där kan man hitta massor av jättebilliga grejer - allt från pyssel till spel och en del leksaker och där kan man köpa storpack av saker som håller i många år. Särskilt kampanjvaror och "fel säsong"-grejer är fantastiskt billigt om du jämför med leksaksaffärer. Jag har beställt både till nattis och som privatperson till mitt eget barn därifrån. Kruxet är att man måste beställa för 500 kronor/tillfälle, men eftersom det är så pass billigt så får man väldigt mycket grejer för den 500-lappen om man bara tänker till.


    Ett rum för en 8-12-åring bör också innehålla en skön sittplats att sitta med padda/spelkonsol, förresten.

Svar på tråden Tips leksaker åldersblandat rum