• lämnadman

    Påverkar hennes uppväxt vår relation?

    Efter sju år tillsammans gifte sig jag och min sambo med varandra. Detta var en borglig vigsel i mars månad. Vi var tvungna att genomgå en borglig vigsen först då vi skulle gifta oss utomlands och då skulle inte bröllopet där räknas som giltligt. Det stora bröllopet utomlands var första september i år. En vecka före bröllopet den första september, dagen efter min svensexa så lämnade hon mig. Jag grät och förstod inte varför men hon sa bara att hon inte kunde göra mig lycklig. Vi har sedan dess (två månader sedan) träffats två gånger och hon säger att hon är säker på sin sak då hon har upptäckt att vi är så olika varandra. Själv tycker jag inte det då vi alltid har varit bästa vänner och gjort allt för varandra men att det känts som hon har haft en obearbetad uppväxt som hon bara lägger locket på. Hon säger nu att hon inte har lyssnat på hennes känslor och för mig handlar det om känslor från långt bak i tiden. Även om jag är fortfarande väldigt ledsen så har jag accepterat hennes beslut och att det känns som hon aldrig kommer komma tillbaka till mig. jag försöker gå vidare och kontaktar henne inte längre. Det är fruktansvärt tungt allt men jag måste acceptera att hon inte vill vara med mig längre. Nu bor jag hos kompisar på deras soffor och jag försöker skaffa ny bostad till mig själv men inte lyckats. Än så länge finns mina möbler kvar i vår gemensamma bostad.

    Hon har sedan uppbrottet gått ner i vikt och vägde tidigare 58 kg och nu är nere på 40 kg. Hon har haft ätstörningar tidigare i sitt liv och jag misstänker att hon är tillbaka i det. Hon tränar frenetiskt och springer flera mil om dagen.
    Hon säger att detta inte är mitt fel men ändå är hon väldigt arg och säger väldigt många saker om mig som inte är så roligt att höra. Att jag är oansvarig, att hon inte kan lita på mig, att jag är ytligt och att hon aldrig under sju år har tänt på mig. Hon säger nu att hon egentligen är en sexuell person men att hon inte kunde tända på mig. VI har haft problem med sexlivet men hon har alltid skyllt på att hon är trött eller stressad. Jag frågade hur hon var i sin tidigare relation och då sa hon att hon hade haft sex med honom två gånger och de var tillsammans i 6 månader
    . 
    Till mitt försvar så är jag ingen oansvarig person, jag är en människa man kan lita på och jag är inte ytlig utan snarare väldigt djup och kan prata om känslor. Jag kommer från en väldigt trygg uppväxt med föräldrar som alltid funnits där. 

    Hon är uppvuxen in en familj som hon saknar tillit till och känner att föräldrarna inte tar något ansvar och som inte engagerade sig i henne. Jag vet att det även har förekommit fysiskt och psykiskt våld och där hennes pappa var väldigt hård mot henne och hennes syskon. Hon som äldsta syskon har fått ta väldigt mycket ansvar i familjen och hon har flera gånger velat bryta med dom. Hon har ätit antidepressiva tabletter i flera år och nu äter hon även sömntabletter efter skiljsmässan. Hon verkar må väldigt dåligt. Hon säger själv att hon har kommit till insikt med att hon nog aldrig kommer få barn och ha en familj och hon är bara 32 år. Hon säger själv att det inte har något med hennes uppväxt att göra utan att det bara handlar om att vi inte har löst situationen med bouppdelningen som gör att hon inte mår bra.
    Jag vill hjälpa henne men hon blir bara arg så fort jag frågar henne något. Tror ni att det är så, att hon kommer må bra i sig själv och komma ur hennes depression och bli en "hel" människa igen så fort vi bara har löst bouppdelningen?
  • Svar på tråden Påverkar hennes uppväxt vår relation?
  • annabellelee

    Nej. Hon har uppenbarligen problem som går långt tillbaka. Om det handlar om hennes barndom, eller det finns andra orsaker ( tex psykisk ohälsa) är omöjligt att säga efter en kort beskrivning, men att de är större än bodelningen är klart.

    Hennes förklaringar kring ett bristande sexliv antyder att hon gärna bortförklarar i stunden istället för att ta tag i problemen.

  • Remmens
    lämnadman skrev 2017-10-24 15:44:34 följande:

    Efter sju år tillsammans gifte sig jag och min sambo med varandra. Detta var en borglig vigsel i mars månad. Vi var tvungna att genomgå en borglig vigsen först då vi skulle gifta oss utomlands och då skulle inte bröllopet där räknas som giltligt. Det stora bröllopet utomlands var första september i år. En vecka före bröllopet den första september, dagen efter min svensexa så lämnade hon mig. Jag grät och förstod inte varför men hon sa bara att hon inte kunde göra mig lycklig. Vi har sedan dess (två månader sedan) träffats två gånger och hon säger att hon är säker på sin sak då hon har upptäckt att vi är så olika varandra. Själv tycker jag inte det då vi alltid har varit bästa vänner och gjort allt för varandra men att det känts som hon har haft en obearbetad uppväxt som hon bara lägger locket på. Hon säger nu att hon inte har lyssnat på hennes känslor och för mig handlar det om känslor från långt bak i tiden. Även om jag är fortfarande väldigt ledsen så har jag accepterat hennes beslut och att det känns som hon aldrig kommer komma tillbaka till mig. jag försöker gå vidare och kontaktar henne inte längre. Det är fruktansvärt tungt allt men jag måste acceptera att hon inte vill vara med mig längre. Nu bor jag hos kompisar på deras soffor och jag försöker skaffa ny bostad till mig själv men inte lyckats. Än så länge finns mina möbler kvar i vår gemensamma bostad.

    Hon har sedan uppbrottet gått ner i vikt och vägde tidigare 58 kg och nu är nere på 40 kg. Hon har haft ätstörningar tidigare i sitt liv och jag misstänker att hon är tillbaka i det. Hon tränar frenetiskt och springer flera mil om dagen.

    Hon säger att detta inte är mitt fel men ändå är hon väldigt arg och säger väldigt många saker om mig som inte är så roligt att höra. Att jag är oansvarig, att hon inte kan lita på mig, att jag är ytligt och att hon aldrig under sju år har tänt på mig. Hon säger nu att hon egentligen är en sexuell person men att hon inte kunde tända på mig. VI har haft problem med sexlivet men hon har alltid skyllt på att hon är trött eller stressad. Jag frågade hur hon var i sin tidigare relation och då sa hon att hon hade haft sex med honom två gånger och de var tillsammans i 6 månader. 

    Till mitt försvar så är jag ingen oansvarig person, jag är en människa man kan lita på och jag är inte ytlig utan snarare väldigt djup och kan prata om känslor. Jag kommer från en väldigt trygg uppväxt med föräldrar som alltid funnits där. Hon är uppvuxen in en familj som hon saknar tillit till och känner att föräldrarna inte tar något ansvar och som inte engagerade sig i henne. Jag vet att det även har förekommit fysiskt och psykiskt våld och där hennes pappa var väldigt hård mot henne och hennes syskon. Hon som äldsta syskon har fått ta väldigt mycket ansvar i familjen och hon har flera gånger velat bryta med dom. Hon har ätit antidepressiva tabletter i flera år och nu äter hon även sömntabletter efter skiljsmässan. Hon verkar må väldigt dåligt. Hon säger själv att hon har kommit till insikt med att hon nog aldrig kommer få barn och ha en familj och hon är bara 32 år. Hon säger själv att det inte har något med hennes uppväxt att göra utan att det bara handlar om att vi inte har löst situationen med bouppdelningen som gör att hon inte mår bra.

    Jag vill hjälpa henne men hon blir bara arg så fort jag frågar henne något. Tror ni att det är så, att hon kommer må bra i sig själv och komma ur hennes depression och bli en "hel" människa igen så fort vi bara har löst bouppdelningen?


    De som växer upp i kärlekslösa familjer är i regel skadade för livet. Tragiskt ja, men de är inga man ska inleda någon relation med. Lär dig av dina misstag och gå vidare.
  • lämnadman

    Jag har alltid sagt att hon borde gå och prata med någon om hennes uppväxt, även vänner har sagt det men hon har alltid slagit bort det och sagt att hon är inte påverkad av det. Vi hade en dålig kommunikation under sommaren och jag kände att jag fick ta tag i problemet och bokade in oss hos en parterapeut. Väl hos terapeuten så började hon gråta då terapueten frågade mycket kring varför hon var som hon var. Tre veckor efter detta så lämnade hon mig. Hon säger själv att hon där och då började fundera på vem hon var och våran relation men att hon kände att det kanske kunde lösa sig. Ju mer hon funderade desto mer insåg hon att hon inte kunde vara kvar i relationen utan var tvungen att vara själv. För mig var kommunikation och det sexuella biten något man kunde jobba på men hon säger själv att hon inte orkade kämpa och att hon måste ta hand om sig själv. Då hon inte ser något problem med hennes uppväxt så är frågan om hon någonsin kommer bli hel utan alltid ställa sig frågan om vem hon är livet ut. Om hon kommer att träffa någon i framtiden ändå, frågan är hur den relationen kommer bli? jag känner nu i efterhand att jag anpassade mig mycket efter hennes krav då hon är extremt individualistisk och ser främst till att uppnå hennes drömmar snarare än våra drömmar. Kanske var jag den personen hon kunde leva längst med? Hon åt antidepressiva under större delen av relationen och nu känns det som hon säger att det var för att relationen var så rutten. Hur kan då jag ha sett den som bra, att vi var bästa vänner och att jag gjorde allt för henne. Jag var romantisk, kramade henne, bokade resor för oss och försökte alltid finnas där för henne. Men det räckte tydligen inte.  

  • 81EE

    Du igen... du fick massa svar i din andra tråd där folk bland annat svarade dig att du har dålig självinsikt.

  • lämnadman

    Ja jag fick svar som dålig självinsikt men jag ser inte att detta stämmer. Jag har stor insikt i mig själv och relationen som var. Jag önskar få svar om det hon säger och hur jag kan hjälpa en människa som betyder så mycket för mig.

  • Annita

    Jag har inte läst den andra tråden, och antar att jag missar ganska viktig info.

    Hur som helst lämnade jag själv ett förhållande som jag uppfattade som väldigt destruktivt. Jag trodde nog att det skulle lösa mer än det faktiskt gjorde. Men det visade sig att jag mådde dåligt i mig själv och jag insåg att jag behövde olika former av hjälp.

    Så det var verkligen ingen quick fix att lämna förhållandet.

    Å andra sidan mådde jag ju inte bra som det var - den jag levde med kunde inte hjälpa mig utan vi tog fram varandras dåliga sidor. Jag klippte totalt för att det var väldigt svårt för mig att separera. Han skulle inte ha kunnat hjälpa mig att må bättre efter uppbrottet. Den hjälpen var jag tvungen att hitta på annat sätt.

Svar på tråden Påverkar hennes uppväxt vår relation?