Inlägg från: kännermiggenerös |Visa alla inlägg
  • kännermiggenerös

Bjuda dotterns pojkvän på resa?!?

Vi ska fira en 50 års dag med att åka på resa med vår dotter. Frågan är ska vi/måste vi även bjuda hennes pojkvän med på resan? Hon är 25 år o bor inte hemma o pluggar o pojkvännen har jobb. Vi gillar pojkvännen mycket men vet ju aldrig om det håller när det är dags för resa. Resan kommer att bli mycket dyrare för oss eftersom man måste ha två dubbelrum annars hade vi alla bott tillsammans o jag har inget emot att han följer med men kan man säga att han dka betala en del av resan själv? Nu ör det ingen billig charterresa det handlar om utan en dyrare resa till USA. Vad säger ni? Jag är för att betala min emot.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-24 17:08
    Väldigt gullig pojkvän är det första gången vi träffade honom så kramade han både mig o min man. Jag var på akuten en vecka efter det o då får jag ett sms från honom där han frågar hur det är med mig. Hur många har så gulliga "svärsöner" som man inte känner så väl?

• Svar på tråden Bjuda dotterns pojkvän på resa?!?
  • kännermiggenerös

Dottern vill absolut åka med oavsett. Hon förstår att det är dyrt. Vi bjöd dessutom en numera fd pojkvän med på resa när hon fyllde 25 år. Resan är inte förrän senare nästa år. Vi är liten familj o jag vill gärna ha en bra relation med enda barnet o hennes pojkvän är generös mothenne sompluggar,

• kännermiggenerös

Nej säker kan man aldrig vara o de har inte varit tillsammans så länge i dagsläget nämligen men är ju skillnad nästa PR när resan blir av. Jag tror verkligen på att det komma att hålla denna gången men säker kan man aldrig vara. Har som sagt bjudit med en fd pojkvän på en dyr resa med. Men denne är det lite skillnad med i o med att han har jobb.

• kännermiggenerös
    FruNyfiken skrev 2017-10-24 19:04:02 följande:

Vi har bjudit med dotterns pojkvän utomlands. Han betalade ca en tredjedel och resten stod vi för. Vi hade en jättetrevlig resa!

Hade dom varit tillsammans länge? Var det en dyr resa eller?
  • kännermiggenerös
    FruNyfiken skrev 2017-10-24 19:04:02 följande:

Vi har bjudit med dotterns pojkvän utomlands. Han betalade ca en tredjedel och resten stod vi för. Vi hade en jättetrevlig resa!

Hade dom varit tillsammans länge? Var det en dyr resa eller?
    pallazathena skrev 2017-10-25 03:28:56 följande:

Ja för en vardagsmiddag och en dyr utlandsresa är ju verkligen samma sak. Vilken korkad liknelse.

Att jämföra middag med en resa som kostar ca 25.000 kr per person med allt är ju inte direkt relevant. Vi bjöd hennes förre pojkvän som var studerande på en weekend till ett mycket dyrt land o det kostade 7-8000 per person. Hade det varit en vanlig charter som kanske kostat 5-6000 kr hade jag inte tvekat en sekund. Min man tyckte det var illa nog att hi bjöd den förre pojkvännen som var studerande. Men det nya förhållandet är mycket seriösare. Vi ska inte boka än så avvaktar lite hur det utvecklas. Jag är dock övertugad om att hennes pojkvän skulle vilja betala för sig en del i alla fall för han är sådan...
  • kännermiggenerös
    Anonym (Nej) skrev 2017-10-25 23:59:25 följande:

Jag är själv 26 år och jobbar. Och jag hade inte accepterat att mina svärföräldrar bjudit mig på resa :)

Jag hade blivit glad om man fick frågan att följa med. Och då får man nog avgöra själv om det är ?värt? de pengarna. Jag personligen hade nog lagt 25 000kr på att resa själv med min sambo.

Så jag röstar NEJ. Sedan vet man ju aldrig vad som kan ske i ett förhållande.

Varför skulle du inte tackat ja? Jag tror också att han tycker det är för mycket pengar men kanske inte för att tänka som du att han hellre vill åka med bara henne utan för att han är ekonomisk. Men med ditt resonemang så låter det som att du inte skulle vilka följa med alls. Du vill inte bli bjuden o du vill inte betala. Han är mer familjekär om man säger så än vad du verkar vara. Frågan är om det hade könts ok att han betalar för en del av resan själv, tyvärr är flyg o hotell den dyra delen. Hade det känts ok?
  • kännermiggenerös
    Anonym (N) skrev 2017-10-26 01:51:38 följande:

Jag känner att en familjeresa mer är till för att umgås med sin familj, er dotter är 25, snart kanske gift och har egna barn, är det här kanske sista resan med bara henne ni kan åka på? Jag hade nog tagit lite sånt i åtanke... Vill du själv att han ska med? Varför? Har dottern önskat det?

Och bjuda eller inte buda... Ne jag hade i så fall bjudit på en del? Typ ?Vi betalar för alla kostnader på plats så betalar han flyg och boende? eller nått? Dom har ju inte varit ihop speciellt länge?

Nja hon ska plugga några år till så jag hoppas verkligen inte hon skaffar barn innan dess. Hon var med oss på resa bara för två månader sedan också o hon o jag har varit på resa i våras + att vi var på 25 års resa med henne + hennes dåvarande pojkvän också i våras så vi har rest rätt mycket med henne. Jag tyckte det var jättetrevligt när vi åkte med hennes dåvarande pojkvän också. Den nye pojkvännen är ännu gulligare. Nja det lutar nog åt förslaget att han får erbjudande o följa med men får betala en del själv bara frågan om hur man ska säga det? Dka man dra till med en summa tex du får betala 10.000 så betalar vi resten eller ska man säga du får betala tex hotellrummet så betalar vi resten? Vilket låter bäst? Hade ni unga tyckt det var ok o hade ni följt med på de premisserna? Är ju så mycket enklare o bara säga att vi bjuder. Alltså vi har råd men det är ju inte så att vi är så rika att det inte märks i plånboken direkt.... det gör det ju
  • kännermiggenerös
    Tow2Mater skrev 2017-10-26 17:49:38 följande:

Som ovan, men du kan ju vända dig till de båda unga vuxna och säga att du onska DE betalar det. Behandla dem som ett par, och sen låt dem gora upp hur de sinsemellan fordelar det.

Nej alternativet att behandla dom som ett par o säga att vi betalar viss procent av hela deras resa är absolut inte ett alternativ. Vår dotter har verkligen inga pengar att ens betala flygbiljetten för o jagvill absolut inte att det ska bli att vi tvingar honom att betala för hennes biljett det blir helt fel. Jo visst har vi råd men det är fortfarande väldigt mycket pengar ändå. Just nu har de bara varit tillsammans snart 4 månader o vi ska ändå inte boka resan än o nej de bor inte tillsammans. Ja vi vill ju såklart ha en bra relation med vår dotter o vår kanske blivande svärson men tror någonstans inte det är avgörande om vi bjuder honom på resa eller ej. Han förväntar sig det garanterat inte tror nog mer att dottern gör det eftersom hon vet att vi har råd även im det såklart blir ett djupt hål i plånboken. Jag tror inte att hon kommer att bli bjuden på något dyrare av hans familj o då inte för att de inte vill utan snarare att de inte har så stora inkomster. Jag vill ju heller inte framställas som högfärdig o som att man vill "köpa" honom. Svårt det där. Är dock rätt säker på om han får frågan att följa med att han kommer att vilja betala delar av det själv. Han är en person som blev rörd över att jag tog med hans favoritmat enbart till honom för ingen annan tyckte om det. Så frågan är om det kan vara negativt om man erbjuder honom resan gratis? Kan det uppfattas som om vi försöker "köpa" honom eller är jag fel ute där???
Svar på tråden Bjuda dotterns pojkvän på resa?!?