Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Rädd att sambons stöd ska vara otillräckligt

Vanima skrev 2017-10-27 08:24:41 följande:

Möjligt: Tack för tipsen! Tror att någon kurs och lite diskussion här hemma får bli vår lösning. En doula är inte alls aktuellt för mig, jag vill självklart ha min sambo där och känner starkt att ingen annan ska vara närvarande ;) Jag är inte rädd att min sambo ska vara ett svin eller helt kass - han är fin och omtänksam. Men jag är rädd att han ska vara otillräcklig och att jag ska bli besviken på honom. Jag inser att han KOMMER vara otillräcklig eftersom ingen kan räcka till i en sådant utsatt situation men jag är rädd att besvikelsen inte lägger sig efteråt så att säga :)

Det är nog bra om ni pratar om detta, men du bör nog också försöka jobba med dig själv. Vad är det egentligen som gör att du redan nu nästan vill ta ut besvikelsen i förväg? Det är ju en helt ny nivå av att vara långsur - att man redan i förväg utgår från att han kommer att bli det.

Vilka krav tycker du är rimliga att ställa på honom? Anta till exempel att din förlossning blir väldigt långdragen? Själv har du värkar (och smärtlindring), medan han kanske blir så trött av att det inte händer någonting att han kanske somnar. Sånt händer. Kan du då försöka låta bli att se det som ett personligt svek gentemot dig? Eller om han svimmar?

Om han är fin och omtänksam och vill dig väl och FÖRSÖKER stötta dig så gott han kan så räcker väl det, tycker du inte det? Ta hela förlossningen ett steg i taget. Det är olika för alla och det går inte att förutse exakt vad som händer. Följ bara med och låt den erfarna och kompetenta vårdpersonalen ta hand om dig och lita på att de vet vad de gör. Det här kommer att gå jättebra! Bestäm dig för det istället för att bestämma dig för att bli sur på din kille.
Svar på tråden Rädd att sambons stöd ska vara otillräckligt