• Tobythegunn

Otrohet

Det verkar ju som att det är väldigt många här som skriver av sig om otrohet.

Nu vill jag inte att det skall låta som att jag har något moraliskt högre fäste än alla andra. Jag vill bara veta hur det kunde hända?

Jag menar jag har haft 3 långa förhållanden, ALDRIG varit otrogen, men många gånger KUNNAT vara det.

Man hör ju ofta att anledningarna till att man är otrogen är att man mår dåligt, man har en dålig pers i förhållandet, man var för full, man minns inte mycket etc etc.

Men varför kände jag inte alls behovet att vara otrogen även fast jag känt exakt det där? och att jag kunnat vara otrogen men valt att inte vara det?

Jag har varit dyngrak, mått SJUKT dåligt i mina förhållanden, känt att jag inte fått den kärlek jag behövde, känt att kärlek svalnat, stött på andra kvinnor som varit sugna och känt allt det där som verkar få många till att bli otrogna etc etc. Men ÄNDÅ aldrig varit otrogen. 

Har det med personligheten att göra? Värderingar? Förklara gärna.

• Svar på tråden Otrohet
  • Tobythegunn
    Anonym (Gabi) skrev 2017-10-25 20:24:04 följande:
    Det handlar i grund och botten om karaktär inte situationen i förhållandet.
    Ja men eller hur? Jag vill ändå inte kalla folk som e otrogna människor med dåliga karaktärer. Eller kan man göra det? Jag menar jag tror det är många med egentligen mycket goda karaktärer som är otrogna... Jag tror ju ändå att otrohet utgör en majoritet, inte en minoritet. Så det är väl mer vanligt än icke.
  • Anonym (Pernilla)

Jag älskar att vara nykär. Så ibland har jag ett förhållande. De brukar inte vara mer än ett halvår, sen ledsnar jag. Sex är också bättre i en passionerad förälskelse. Jag har varit gift i ~20 år och det har aldrig kommit fram. Nu är det rätt länge sen iofs.

• Anonym (Petra)

Det handlar aldrig om förhållandet utan om personens egenskaper som är otrogen. Antingen så tycker man otroget är okej eller inte. Därför är det så hysteriskt roligt när alla älskarinnor tror att männen är kära i dem och att de är speciella, att mannen aldrig skulle göra så mot dem, ljuga mot dem.

Han gör ju liksom det mot frun, personen han dyrkar mest över allt. Kan han göra det mot henne, tro fan han göra det mot dig,

Men det är där skon ofta klämmer, alla människor vill tro att de är speciella och föddes med en speciell kraft och ska bli behandlade lite bättre än alla andra.

• Anonym (egoism)
    Tobythegunn skrev 2017-10-25 20:10:27 följande:

Det verkar ju som att det är väldigt många här som skriver av sig om otrohet.

Nu vill jag inte att det skall låta som att jag har något moraliskt högre fäste än alla andra. Jag vill bara veta hur det kunde hända?

Jag menar jag har haft 3 långa förhållanden, ALDRIG varit otrogen, men många gånger KUNNAT vara det.

Man hör ju ofta att anledningarna till att man är otrogen är att man mår dåligt, man har en dålig pers i förhållandet, man var för full, man minns inte mycket etc etc.

Men varför kände jag inte alls behovet att vara otrogen även fast jag känt exakt det där? och att jag kunnat vara otrogen men valt att inte vara det?

Jag har varit dyngrak, mått SJUKT dåligt i mina förhållanden, känt att jag inte fått den kärlek jag behövde, känt att kärlek svalnat, stött på andra kvinnor som varit sugna och känt allt det där som verkar få många till att bli otrogna etc etc. Men ÄNDÅ aldrig varit otrogen. 

Har det med personligheten att göra? Värderingar? Förklara gärna.

Ja det har absolut med personlighet att göra

1 Otrohet är inget som bara händer pga "omständigheter", det är ett medvetet val. Vissa (som du och många andra) väljer att hantera eventuella problem, önskemål, drömmar och omständigheter med värdighet och respekt. Andra väljer att hantera det genom egoism. Det är inte situationen som avgör, det är hur var och en hanterar situationen som avgör.

2 Människor som gör saker de vet att de inte borde göra kommer alltid försöka hitta ursäkter till det, det kallas för försvarsmekanismer och ingår i konceptet. För att klara av att bedra sin partner och se personen i ögonen dag efter dag måste man ha bra strategier för att hantera skuldkänslorna. Otrogna människor ljuger oftast lika mycket för sig själva som de ljuger för sin partner
  • Gabriella2440

För mig blev det bara otrohet. Hade ingen tanke på det från början. Sen fick jag en sån enorm mersmak. Så jag ville bara ha mer .

• Anonym (124345)

Jag tror många faktorer spelar in, bekräftelsebehov är en sån faktor, inställning till sexualitet och sin egna kropp en annan. Integritet, självförtroende mm. Inställning till relationer, tidigare erfarenhet, fostran. Ålder och mognad. Hur viktigt det är för en själv.

• Anonym (Cornelia)
    Anonym (124345) skrev 2017-10-26 15:15:01 följande:

Jag tror många faktorer spelar in, bekräftelsebehov är en sån faktor, inställning till sexualitet och sin egna kropp en annan. Integritet, självförtroende mm. Inställning till relationer, tidigare erfarenhet, fostran. Ålder och mognad. Hur viktigt det är för en själv.

Det är väl klart att det är många olika saker som spelar in . En kan det knappast vara. Jag tycker att det är härligt i alla fall. Ger en enorm krydda i tillvaron
  • Tobythegunn
    Anonym (Cornelia) skrev 2017-10-28 13:54:54 följande:
    Det är väl klart att det är många olika saker som spelar in . En kan det knappast vara. Jag tycker att det är härligt i alla fall. Ger en enorm krydda i tillvaron
    Wait, så du tycker det är något positivt att vara otrogen? xD Du skulle inte bry dig heller om din man/pojkvän/flickvän var det heller då? :P
  • Anonym (Cornelia)
    Tobythegunn skrev 2017-10-28 13:58:33 följande:

Wait, så du tycker det är något positivt att vara otrogen? xD Du skulle inte bry dig heller om din man/pojkvän/flickvän var det heller då? :P

Det vet jag inte än
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Petra) skrev 2017-10-25 21:59:58 följande:
    Det handlar aldrig om förhållandet utan om personens egenskaper som är otrogen. Antingen så tycker man otroget är okej eller inte. Därför är det så hysteriskt roligt när alla älskarinnor tror att männen är kära i dem och att de är speciella, att mannen aldrig skulle göra så mot dem, ljuga mot dem.
    Han gör ju liksom det mot frun, personen han dyrkar mest över allt. Kan han göra det mot henne, tro fan han göra det mot dig,
    Men det är där skon ofta klämmer, alla människor vill tro att de är speciella och föddes med en speciell kraft och ska bli behandlade lite bättre än alla andra.
    Håller med
  • RK man

Jag tycker att det är skönt att ha sex med olika personer. Det är busigt, sexigt och lärorikt. Tillför Habanero till livssoppan.
    Jag var trogen i 30 år. 
    Jag önskar att min fru även fick känna den kryddan, men hon vill inte ens prata om det.

• Anonym (egoism)
    RK man skrev 2017-10-28 21:14:05 följande:

Jag tycker att det är skönt att ha sex med olika personer. Det är busigt, sexigt och lärorikt. Tillför Habanero till livssoppan.
    Jag var trogen i 30 år. 
    Jag önskar att min fru även fick känna den kryddan, men hon vill inte ens prata om det.

Du kanske inte borde vara i ett exklusivt förhållande
  • Tobythegunn
    RK man skrev 2017-10-28 21:14:05 följande:

Jag var trogen i 30 år. 

Jag menar, vill man ha sex med olika personer så är man väl singel? haha!

Om nu partnern inte går med på det förståss. Finns ju fullt med "öppna" förhållanden och swingers..

• Anonym (Hänt)

För min del gick det så att jag blev bedragen av min man, jag var ung, kär och 100% trogen. Jag fick nån slags trauma av det.

Så mot min nästa man (då hade vi skaffat barn) var det jag som var otrogen. Kändes som jag "måste prova" på hur det var. Har aldrig gjort det igen.

• Anonym (humle)

Ofta handlar det helt enkelt om att de är sämre människor. De gör elaka saker mot andra som de sedan desperat försöker ursäkta.

Svar på tråden Otrohet