• Anonym (Villblifrisk)

Borrelia prov som var negativt, vad händer nu?

Hejsan!

Jag var hos läkaren idag efter att ha varit sjuk i 8 veckor efter jag fick en fästing. Har alla symtom som tyder på borrelia plus nån som inte stämmer in kanske. Iallafall! Läkaren skrev ut doxyferm till mig i 14 dagar och så tog dom prover. Alla blodprover plus sänka visar normalt. Reumaprovet visar normalt. Och så borreliaprovet (CCP nånting) som hade referensintervall <7 och det stod bara <7 på mitt provsvar så antar att det var negativt?!

Vad händer nu? Kommer läkaren ringa upp mig och boka tid hos infektionsklinik för lumbalpunktion eller ska jag själv ringa?

Snälla, någon som varit i samma sits! Vad gör jag nu?

• Svar på tråden Borrelia prov som var negativt, vad händer nu?
  • Anonym (Villblifrisk)

Symtom:

Trötthet

Ledvärk

Svullnad i fingrar och fötter

Stelhet nacke och axlar

Ont i ryggen

Domningar fingrar och fötter

Lättretlig

Störd sömn

Fryser

Kallsvettas

Huvudvärk

Grus i ögonen

Tunga ögonlock

Trängningar

Svag i händer

Illamående

Feber runt 38 grader

Hjärtklappning

Brännande känsla på nätterna

Halsont

Talsvårigheter

• Anonym (???)

Du kanske lider av hypokondri

• Anonym (Villblifrisk)
    Anonym (???) skrev 2017-10-26 21:50:04 följande:

Du kanske lider av hypokondri

Jo men visst är man orolig såklart! Och jag har funderat mycket på om jag inbillar mig men med tanke på att jag har runt 38 grader varje dag när jag egentligen har 36,5 och inte kan jobba pga ledvärk i händerna så känns det osannolikt. Men jag förstår din tanke! Tack.
  • Anonym (Univ.lärare)

Borrelia kan visa negativt fast du är positiv. Detta borde din läkare veta. Det är en lömsk sjukdom.

• Anonym (Villblifrisk)
    Anonym (Univ.lärare) skrev 2017-10-26 22:02:13 följande:

Borrelia kan visa negativt fast du är positiv. Detta borde din läkare veta. Det är en lömsk sjukdom.

Kommer hon ringa mig när hon ser proverna imorgonbitti tror du? Eller ska jag ringa? Eller bara fortsätta med mina doxyferm och se glad ut? Är ju rädd att det ska vara nåt helt annat.
  • Anonym (Förbaskade fästingar)

Vet du att du blivit fästingbiten eller vistas du mycket i fästingtäta områden? Pratade läkaren om ytterligare provtagning?

Om jag förstod dig rätt fick du antibiotikan utskriven idag, så det kan ju löna sig att se om den hjälper. 

Jag har själv inte fått borrelia än (peppar peppar...) men jag vistas mycket i fästingtäta områden. Jag har varit på en föreläsning av en läkare som forskat mycket på borrelia och vad jag förstod på honom går det att diagnosticera borrelia med rätt hög träffsäkerhet. Under den diagnosprocessen kan man också se om det inte är borrelia utan något annat. Då kan detta utredas vidare. 

Man blir orolig när man har ont och inte vet vad det är fråga om, men jag tycker ändå du kan vänta och se tiden an och vänta på antibiotikakuren. Om du är väldigt orolig tycker jag du ska försöka få en telefontid till din läkare och ställa de frågor du vill ha svar på. 

• Anonym (Villblifrisk)
    Anonym (Förbaskade fästingar) skrev 2017-10-26 22:16:15 följande:

Vet du att du blivit fästingbiten eller vistas du mycket i fästingtäta områden? Pratade läkaren om ytterligare provtagning?

Om jag förstod dig rätt fick du antibiotikan utskriven idag, så det kan ju löna sig att se om den hjälper. 

Jag har själv inte fått borrelia än (peppar peppar...) men jag vistas mycket i fästingtäta områden. Jag har varit på en föreläsning av en läkare som forskat mycket på borrelia och vad jag förstod på honom går det att diagnosticera borrelia med rätt hög träffsäkerhet. Under den diagnosprocessen kan man också se om det inte är borrelia utan något annat. Då kan detta utredas vidare. 

Man blir orolig när man har ont och inte vet vad det är fråga om, men jag tycker ändå du kan vänta och se tiden an och vänta på antibiotikakuren. Om du är väldigt orolig tycker jag du ska försöka få en telefontid till din läkare och ställa de frågor du vill ha svar på. 

Ja jag hade en fästing på ryggen i åtminstone mer än 12 timmar! Sen hade jag en fästing förra sommaren också men det är väl inte aktuellt nu. Jag tänker väl att man åtminstone kan prata med henne i telefon och fråga vad hon tycker ska göras. Jag personligen skulle ju vilja ta ett ryggmärgsprov för att verkligen få svart på vitt för nu äter jag ju antibiotika mot ingenting känns det som och jag är ju rädd att det inte ska hjälpa mig ett dugg och så dröjer det ännu fler veckor. Jag har tagit två tabletter idag redan och jag ska fortsätta ta 2 tabletter om dagen i 14 dagar så får väl fortsätta med det då.
  • Anonym (Vänta)

Det enklaste sättet för dig att utesluta eller bekräfta borrelia är att äta färdigt kuren med Doxyferm. Blodprov (och lumbalpunktion) är ofta negativt när det gäller borrelia, men om du börjar må bättre efter några dagar på Doxyferm så vet du att det med stor sannolikhet är borrelia. Håll ut, ät kuren.

• Mascaraklumpar

Anti-CCP är inte för borrelia utan framför allt för reumatoid artrit. Borreliaprovet har två svar, ett för IgM och ett för IgG

• Anonym (Villblifrisk)
    Mascaraklumpar skrev 2017-10-26 22:53:22 följande:

Anti-CCP är inte för borrelia utan framför allt för reumatoid artrit. Borreliaprovet har två svar, ett för IgM och ett för IgG

Det togs bara IgG.. suck!
Svar på tråden Borrelia prov som var negativt, vad händer nu?