• Anonym (Villblifrisk)

Borrelia prov som var negativt, vad händer nu?

Hejsan!

Jag var hos läkaren idag efter att ha varit sjuk i 8 veckor efter jag fick en fästing. Har alla symtom som tyder på borrelia plus nån som inte stämmer in kanske. Iallafall! Läkaren skrev ut doxyferm till mig i 14 dagar och så tog dom prover. Alla blodprover plus sänka visar normalt. Reumaprovet visar normalt. Och så borreliaprovet (CCP nånting) som hade referensintervall <7 och det stod bara <7 på mitt provsvar så antar att det var negativt?!

Vad händer nu? Kommer läkaren ringa upp mig och boka tid hos infektionsklinik för lumbalpunktion eller ska jag själv ringa?

Snälla, någon som varit i samma sits! Vad gör jag nu?

• Svar på tråden Borrelia prov som var negativt, vad händer nu?
  • Anonym (-)

Du vill ha LP för att du tror att du har borrelia, men vill inte äta antibiotika för att du inte tror att du har borrelia?

Ät dina tabletter och se om de hjälper. Du borde ha blivit bättre på några dagar om det handlar om bakterier som Doxyferm hjälper mot. Hjälper det inte alls får man väl utreda vidare, men kanske inte just med LP. Jag tror inte du kommer remitteras vidare till det, och jag tror inte du kommer bli uppringd alls vad gäller proverna. Ofta får man ingen information om alla prover ser bra ut, bara om det visar något. Din läkare väntar sig nog att du själv hör av dig om du inte blir bättre med antibiotika. Det är så det fungerar på vårdcentraler.

• Anonym (Villblifrisk)
    Anonym (-) skrev 2017-10-26 23:04:18 följande:

Du vill ha LP för att du tror att du har borrelia, men vill inte äta antibiotika för att du inte tror att du har borrelia?

Ät dina tabletter och se om de hjälper. Du borde ha blivit bättre på några dagar om det handlar om bakterier som Doxyferm hjälper mot. Hjälper det inte alls får man väl utreda vidare, men kanske inte just med LP. Jag tror inte du kommer remitteras vidare till det, och jag tror inte du kommer bli uppringd alls vad gäller proverna. Ofta får man ingen information om alla prover ser bra ut, bara om det visar något. Din läkare väntar sig nog att du själv hör av dig om du inte blir bättre med antibiotika. Det är så det fungerar på vårdcentraler.

Jag är bara frustrerad och irriterad men du har ju rätt såklart! Tack.
  • LillaBiet

Kolla upp Rickettsia helvetica.

Jag hade det för ett år sen efter en fästing och dina symtom beskriver samma som det var för mig.

Hur du har orkar gå med det i åtta veckor förstår jag dock inte, jag var jättedålig..

Fick ialla fall ett brett antibiotika som heter Doxycyklin i 14 dagar sen var jag helt frisk.

• Anonym (-)
    LillaBiet skrev 2017-10-26 23:17:27 följande:
    Jag hade det för ett år sen efter en fästing och dina symtom beskriver samma som det var för mig.
    Hur du har orkar gå med det i åtta veckor förstår jag dock inte, jag var jättedålig..
    Fick ialla fall ett brett antibiotika som heter Doxycyklin i 14 dagar sen var jag helt frisk.
    Doxyferm = doxycyklin
  • Anonym (Villblifrisk)
    LillaBiet skrev 2017-10-26 23:17:27 följande:

Jag har kollat upp det! Men jag insjuknade inte efter en vecka som man gör med rickettsia utan alla symtom jag har, har smugit upp på mig i flera veckor. Jag har kunnat jobba som vanligt men för 1-2 veckor sedan, då blev det värre för varje dag och nu kan jag inte jobba längre.
  • Anonym (Vänta)

Märker du av någon skillnad ännu, nu när du ätit antibiotika i 2 dagar? Jag tyckte själv att det vände ordentligt någon gång dag 3-4.

• Anonym (Villblifrisk)
    Anonym (Vänta) skrev 2017-10-27 15:15:13 följande:

Märker du av någon skillnad ännu, nu när du ätit antibiotika i 2 dagar? Jag tyckte själv att det vände ordentligt någon gång dag 3-4.

Jag är fortfarande trött och orkeslös men dock har febern gått ner! Den har legat på 38 grader i flera dagar men igårkväll så var den bara 37,3 och inatt 36,8! Nu var den 37,4 så det är ju bra. Dock högre än min vanliga temperatur på 36,5. Så det ser väl ut att gå åt rätt håll
  • Anonym (Villblifrisk)
    Anonym (Karin) skrev 2017-10-27 16:40:03 följande:

Har de testat TBE?

Nej endast borrelia och reumatism! Plus vanliga blodvärden och allt är normalt. Borreliaprovet var som sagt negativt. TBE insjuknar man väl i ordentligt med kräkningar? Och det skulle väl synas på sänkan.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Villblifrisk) skrev 2017-10-27 16:41:26 följande:

Nej endast borrelia och reumatism! Plus vanliga blodvärden och allt är normalt. Borreliaprovet var som sagt negativt. TBE insjuknar man väl i ordentligt med kräkningar? Och det skulle väl synas på sänkan.

Jag hade TBE och insjuknandet var influensa-likt. Uschlig i två-tre veckor. Feber hemma någon dag från jobbet, tillbaks. Ganska typiskt. Efter det kom ett andra insjuknande och då blev jag superdålig och inlagd på sjukhus. Huvudvärk, feber, kräkningar, "borta".

TBE testades genom lumbalpunktion. Vet ej om det visar sig på andra sätt.

OBS. Endast en tredjedel av alla som får TBE får det andra allvarliga insjuknandet. Övriga endast "influensa"
Svar på tråden Borrelia prov som var negativt, vad händer nu?