• Äldre 27 Oct 02:00
    4075 visningar
    7 svar
    7
    4075

    Hjälp

    Hej.. 


    Jag gjorde en abort för snart två år sedan. Anledningen till detta var dels för att min kille inte ville och att vi inte hade någon bra ekonomisk situation. Vid tillfället hade ingen av oss något jobb. Grejen är den att jag sörjer det här än.. Jag vet inte vem jag ska prata med, jag kan inte förstå att jag har gjort det här och jag skäms så mycket. Det gör så ont i mig samtidigt som jag vet att jag bara har mig själv att skylla på. Vissa dagar är det de enda jag tänker på och jag gråter hejdlöst, jag har svårt att somna många nätter för tankarna alltid vandrar dit, "hur kunde det varit nu" och jag vet, man ska inte tänka så. Jag kan inte hjälpa det, jag ångrar mig så mycket och det gör så ont i mig. Jag tycker jag tog bort ett barnbarn från mina föräldrar också vilket gör mig så ledsen. Många runt om mig får barn och jag har så svårt att möta det. Allt med bebisar gör mig bara ledsen, men det är ju mitt egna fel!!! Vet inte hur jag ska klara av att leva såhär


    Snälla, är det någon som varit i liknande situation????? Mitt hjärta brister 

  • Svar på tråden Hjälp
  • Äldre 27 Oct 02:07
    #1
    rosa901 skrev 2017-10-27 02:00:11 följande:

    Hej.. 

    Jag gjorde en abort för snart två år sedan. Anledningen till detta var dels för att min kille inte ville och att vi inte hade någon bra ekonomisk situation. Vid tillfället hade ingen av oss något jobb. Grejen är den att jag sörjer det här än.. Jag vet inte vem jag ska prata med, jag kan inte förstå att jag har gjort det här och jag skäms så mycket. Det gör så ont i mig samtidigt som jag vet att jag bara har mig själv att skylla på. Vissa dagar är det de enda jag tänker på och jag gråter hejdlöst, jag har svårt att somna många nätter för tankarna alltid vandrar dit, "hur kunde det varit nu" och jag vet, man ska inte tänka så. Jag kan inte hjälpa det, jag ångrar mig så mycket och det gör så ont i mig. Jag tycker jag tog bort ett barnbarn från mina föräldrar också vilket gör mig så ledsen. Många runt om mig får barn och jag har så svårt att möta det. Allt med bebisar gör mig bara ledsen, men det är ju mitt egna fel!!! Vet inte hur jag ska klara av att leva såhär

    Snälla, är det någon som varit i liknande situation????? Mitt hjärta brister 


    Läst många av dessa trådar och man blir bara så ledsen för er som ångrat er :( Har själv gjort en abort tidigare i livet och tänker på det ibland, fast jag vet att det var rätt beslut... Nu har jag två fina ungar och jag är säker på att det blir din tur också en dag, och att det då kommer kännas mycket, mycket bättre! Kan du dela dessa tankar med din kille?

    Kram
  • Äldre 29 Oct 21:57
    #2

    Jag hoppas verkligen det. Men just nu känns det som det är vad jag väntar på och jag oroar mig bara för att det aldrig ska ske.. jag känner mig så grå. Har endast nämnt någon gång ?tänk om jag aldrig kommer kunna få barn? till honom.. tycker det är så svårt att förklara för någon annan hur man känner när det gäller det här.. :(

    Kram!

  • Äldre 29 Oct 23:33
    #3
    rosa901 skrev 2017-10-29 21:57:34 följande:

    Jag hoppas verkligen det. Men just nu känns det som det är vad jag väntar på och jag oroar mig bara för att det aldrig ska ske.. jag känner mig så grå. Har endast nämnt någon gång ?tänk om jag aldrig kommer kunna få barn? till honom.. tycker det är så svårt att förklara för någon annan hur man känner när det gäller det här.. :(

    Kram!


    Men låter ju jättejobbigt om du lider så här fortfarande och har gjort så länge :( tycker du måste prata med någon om detta iaf! Hur gamla är ni? Vill ni ha barn ihop? Tror du längtar mycket att bara få bli mamma och det är därför du fastnat i detta också..

    Jag oroade mig oxå för att inte kunna bli med barn igen, men försök lägga bort dessa tankar för så är det ju inte! :) komplikationsfria aborter påverkar inte fertiliteten.
  • Äldre 1 Nov 17:00
    #4

    Jag förstår dig! Kan också känna skuld efter en abort jag gjorde för snart 1,5år sen. Mitt enda tips är att kontakta Kvinnokliniken och kolla om du kan få prata med en av deras kuratorer. Jag fick jättebra kontakt med en kurator där som hjälpte mig genom det värsta. Kanske har du också tur att få prata med någon som kan få dig på nytt spår. Lycka till!

    Och, alla aborter görs pga omständigheter. Kanske blev det bäst för alla inblandade att du/ni valde abort, även om det skär i hjärtat fortfarande <3 
    Ta hand om dig och försök att inte vara för hård mot dig själv (vet dock hur svårt det kan vara att låta bli....!).

  • Anonym­786
    Äldre 5 Nov 21:05
    #5

    Jag gjorde en abort hösten 2016 och nu, ett år senare är mammakänslorna otroligt starka. Jag längtar extremt mycket tills att jag får barn och saknaden av barnet jag kunde få är stor. Jag har velat ha barn sedans tonåren och när jag blev gravid förra året var lyckan total. Dock ville inte pappan behålla barnet, han sa att det skulle förstöra hans liv. Att han sa så grundade sig nog i rädsla. (Han hade just gått ur högskolan och bodde ännu hemma).

    Jag bokade tid för abort men det kändes fel redan då. Det var fruktansvärt. Jag önskar att jag gått på min egen instinkt. Jag jobbade då som lärare på en skola men sa upp mig eftersom jag inte klarade av att vara omgiven av barn.

    Nu har killen jag träffade då fast jobb på ett bra företag och han har kontaktat mig oräkneliga gånger om hur han ångrar sig och också hade velat behålla vårat barn.

  • Anonym (Bomul­lsrond­ell)
    Äldre 5 Nov 21:29
    #6

    Tyvärr kan du bara se framåt nu. Och klart är det värst nu tiden direkt efter. Vad tråkigt att du inte kände att det var 100% det du ville, utan att din kille påverkade beslutet.

    Men bättre att du tog beslutet tidigt, när barnet inte utvecklats för mycket, än att vela och sen göra abort när barnets hjärta börjat ticka, och det börjat röra på sig.

    Alltså... ekonomisk situation, man kan inte få allt... men jag tror att oavsett hur mycket pengar man har eller inte har, så löser det sig, kärlek är det viktigaste att ge oavsett.

    Försök tänka att du måste se framåt, kanske fråga vad det är du/ni måste ha på plats för att känna er redo för framtiden.

  • Anonym (Bomul­lsrond­ell)
    Äldre 5 Nov 21:30
    #7
    Anonym786 skrev 2017-11-05 21:05:18 följande:

    Jag gjorde en abort hösten 2016 och nu, ett år senare är mammakänslorna otroligt starka. Jag längtar extremt mycket tills att jag får barn och saknaden av barnet jag kunde få är stor. Jag har velat ha barn sedans tonåren och när jag blev gravid förra året var lyckan total. Dock ville inte pappan behålla barnet, han sa att det skulle förstöra hans liv. Att han sa så grundade sig nog i rädsla. (Han hade just gått ur högskolan och bodde ännu hemma).

    Jag bokade tid för abort men det kändes fel redan då. Det var fruktansvärt. Jag önskar att jag gått på min egen instinkt. Jag jobbade då som lärare på en skola men sa upp mig eftersom jag inte klarade av att vara omgiven av barn.

    Nu har killen jag träffade då fast jobb på ett bra företag och han har kontaktat mig oräkneliga gånger om hur han ångrar sig och också hade velat behålla vårat barn.


    Åh... beklagar verkligen. Helt klart att du ska lita på din egna instinkt. Hoppas att du kunnat börja jobba igen och hämta dig efter upplevelsen.
Svar på tråden Hjälp