• Anonym (Fruktansvärt)

Gå på begravning fast man inte är välkommen

En av mina bästa vänner har tagit livet av sig.

Hans fru tror att han och jag har haft ett hemligt förhållande, vilket vi inte har???? Hon tål knappt att se mig, hon är vansinnig och vill inte ha med mig att göra.

Fruktansvärt jobbigt alltihop..

Pendlar om jag ska gå på begravningen, tror jag kommer ångra mig om jag inte går.

Vad skulle ni gjort?

Ska jag smyga in och sätta mig längst bak?

Min sambo vill ju gå, men inte själv????

• Svar på tråden Gå på begravning fast man inte är välkommen
  • Fiona M
    Anonym (konformad) skrev 2017-10-29 17:25:00 följande:

Jag tror inte att det har framkommit vem som arrangerar begravningen.

Spelar det någon roll? Vad i så fall menar du?
  • Vlk78

Jag hade i ditt fall funderat över om begravningen var superviktig för mig. Om den är det hade jag skrivit ett brev till änkan, ett väldigt kort men öppenhjärtigt brev. Inlett med att beklaga sorgen och sedan berätta att inget olämpligt skett mellan mig o maken. Sedan skrivit att begravningen är mycket viktig för mig men att jag givetvis inte vill störa mer än nödvändigt. Erbjuda mig att sitta längst bak eller på läktaren om det tillåts. Gå omedelbart efter ceremonins slut och inte ta kontakt med henne. Inte delta i kaffet efteråt.

Att familjen alltid anses som närmast sörjande tycker jag är helt befängt. Inte sällan har den avlidne känt sina vänner under längre tid än make/maka och inte sällan har den avlidne haft närmare relationer till vänner än till syskon.

Jag har vänner som skulle resa sig ur kistan och gå om deras sk familj kom till begravningen...

• Fiona M
    Vlk78 skrev 2017-10-29 18:12:22 följande:

Att familjen alltid anses som närmast sörjande tycker jag är helt befängt. Inte sällan har den avlidne känt sina vänner under längre tid än make/maka och inte sällan har den avlidne haft närmare relationer till vänner än till syskon.

Jag har vänner som skulle resa sig ur kistan och gå om deras sk familj kom till begravningen...

_Familj_ generellt ja, men att förutsätta att vänner, ens bästa såna, är närmre än den avlidnes partner blir också märkligt. Och det är ju det som har blivit diskussionen här, om TS har större "rätt" att gå på begravningen än änkan.
  • Vlk78
    Fiona M skrev 2017-10-29 18:25:29 följande:

_Familj_ generellt ja, men att förutsätta att vänner, ens bästa såna, är närmre än den avlidnes partner blir också märkligt. Och det är ju det som har blivit diskussionen här, om TS har större "rätt" att gå på begravningen än änkan.

Ja, tyvärr. Jag tycker att de har lika stor rätt att gå, men att TS behöver visa så mycket hänsyn som möjligt. Änkan är förmodligen i chock.

Jag funderar på om TS kunde försöka prata med någon närstående till änkan.
  • Anonym (konformad)
    taquine skrev 2017-10-29 17:39:59 följande:
    Men sluta tramsa , det räcker nu. Naturligtvis är det dom närmsta anhöriga som ordnar begravningen. 
    Tror du inte det skulle stått i TS om ts ordnat den och sedan inte skulle få komma? Vart vill du komma med dina urbota dumma kommentarer?
    Är det någon som skriver trams så är det du med ditt pajkastningsinlägg.
  • Anonym (X)

Rent krasst kan ju familjen låta bli att tala om när begravningen är...

• Anonym (konformad)
    Fiona M skrev 2017-10-29 17:41:27 följande:
    Spelar det någon roll? Vad i så fall menar du?
    Nej det spelar väl ingen roll egentligen, men nu kom det ju på tal.
  • Fiona M
    Anonym (konformad) skrev 2017-10-29 18:40:14 följande:

Nej det spelar väl ingen roll egentligen, men nu kom det ju på tal.

Ja, men du spinner ju vidare på det. Vilka tänker du skulle ordna begravningen och vad anser du att det spelar för roll?
  • Anonym (konformad)
    Vlk78 skrev 2017-10-29 18:12:22 följande:

Tänkvärt. För vissa ska det alltid självklart vara på ett speciellt förväntat sätt. Att tänka ett varv till verkar vara mer än vad vissa klarar.
  • Anonym (konformad)
    Fiona M skrev 2017-10-29 18:41:27 följande:
    Ja, men du spinner ju vidare på det. Vilka tänker du skulle ordna begravningen och vad anser du att det spelar för roll?
    Ja det kanske var meningslöst i det stora hela men jag ville ändå göra klart att vi vet ju faktiskt inte vem som arrangerar begravningen. Jag hade inga andra tankar om det. Måste det finnas en baktanke med allting?
Svar på tråden Gå på begravning fast man inte är välkommen