Anonym (Fruktansvärt) skrev 2017-10-28 21:29:46 följande:
Jag är absolut inte ute efter att reta frun eller ställa till bråk.
För mig är en begravning ett sätt att hedra och ta farväl av den avlidne. Jag är bara rädd att jag kommer ångra mig efter om jag inte går. Det var ju min bästa vän.
Hade jag varit du så hade jag:
1) skrivit en fint handskrivet brev till änkan med innehåll typ 'din man älskade dig mycket, han sa alltid att du var det bästa som hänt i hans liv' och 'jag vet att du tror att din man var otrogen, men jag lovar dig att det är något som ALDRIG hänt! Varken han eller jag skulle göra något sådant.' Jag hade varit väldigt noggrann med att visa mycket respekt, inte vara dömande eller anklagande på något sätt.
2) en tid efter brevet hade jag hört av mig för att förklara att jag väldigt gärna skulle vilja närvara vid begravningen, att det skulle vara en viktig del i din sorgeprocessen. Men att du givetvis anser att den närmsta familjens upplevelse är viktigast och därför vill du fråga först, och om änkan nekar så kommer du givetvis att respektera detta.
Om det finns barn med som förlorat sin pappa så hade jag nog låtit bli att gå på begravningen oavsett...