• Anonym (Fruktansvärt)

Gå på begravning fast man inte är välkommen

En av mina bästa vänner har tagit livet av sig.

Hans fru tror att han och jag har haft ett hemligt förhållande, vilket vi inte har???? Hon tål knappt att se mig, hon är vansinnig och vill inte ha med mig att göra.

Fruktansvärt jobbigt alltihop..

Pendlar om jag ska gå på begravningen, tror jag kommer ångra mig om jag inte går.

Vad skulle ni gjort?

Ska jag smyga in och sätta mig längst bak?

Min sambo vill ju gå, men inte själv????

• Svar på tråden Gå på begravning fast man inte är välkommen
  • Anonym (Aldrig)

Jo tror säkert jag hamnar i polisbilen på en begravning av en närstående :)

Skulle dock ske så får bli så.

Förutsatt att begravningen äger rum i kyrkan...

• Anonym (konformad)
    modsey skrev 2017-10-29 08:22:00 följande:
    Men snälla. Är respekt och empati och vanligt hyfs helt borta ?!

Bara för att något är tillåtet 8dom att kyrkan är öppen, så betyder det inte att det är passande eller lämpligt!
    Det var det ingen som sa heller. De diskuterade om man som familjemedlem kan kasta ut de man vill ifrån kyrkan.
  • Anonym (konformad)
    Anonym (Aldrig) skrev 2017-10-29 08:35:39 följande:

Jo tror säkert jag hamnar i polisbilen på en begravning av en närstående :)

Skulle dock ske så får bli så.

Förutsatt att begravningen äger rum i kyrkan...

Så på en kyrklig begravning så tänker du inte respektera kyrkans principer. Då är det nog bättre med en begravning någonstans där du sätter reglerna.
  • modsey
    Anonym (konformad) skrev 2017-10-29 08:37:30 följande:

Det var det ingen som sa heller. De diskuterade om man som familjemedlem kan kasta ut de man vill ifrån kyrkan.

Man kan be dem att gå, lämna lokalen. Be dem dra dit pepparn växer osv. Har väldigt svårt att se hur personen skulle hamna i polisbil där. OM polisen ens skulle komma tror jag de skulle be ts gå av respekt för de närmst sörjande. Tror iofs pästen skulle uppmana till det innan polis blir aktuelt.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (Fruktansvärt) skrev 2017-10-28 21:29:46 följande:

Jag är absolut inte ute efter att reta frun eller ställa till bråk.

För mig är en begravning ett sätt att hedra och ta farväl av den avlidne. Jag är bara rädd att jag kommer ångra mig efter om jag inte går. Det var ju min bästa vän.

Hade jag varit du så hade jag:

1) skrivit en fint handskrivet brev till änkan med innehåll typ 'din man älskade dig mycket, han sa alltid att du var det bästa som hänt i hans liv' och 'jag vet att du tror att din man var otrogen, men jag lovar dig att det är något som ALDRIG hänt! Varken han eller jag skulle göra något sådant.' Jag hade varit väldigt noggrann med att visa mycket respekt, inte vara dömande eller anklagande på något sätt.

2) en tid efter brevet hade jag hört av mig för att förklara att jag väldigt gärna skulle vilja närvara vid begravningen, att det skulle vara en viktig del i din sorgeprocessen. Men att du givetvis anser att den närmsta familjens upplevelse är viktigast och därför vill du fråga först, och om änkan nekar så kommer du givetvis att respektera detta.

Om det finns barn med som förlorat sin pappa så hade jag nog låtit bli att gå på begravningen oavsett...
  • Anonym (konformad)
    modsey skrev 2017-10-29 08:41:39 följande:
    Man kan be dem att gå, lämna lokalen. Be dem dra dit pepparn växer osv. Har väldigt svårt att se hur personen skulle hamna i polisbil där. OM polisen ens skulle komma tror jag de skulle be ts gå av respekt för de närmst sörjande. Tror iofs pästen skulle uppmana till det innan polis blir aktuelt.
    Ja fast nu diskuterades ju ett scenarie när en familjemedlem KASTAR UT någon ifrån kyrkan. Inte uppmanar verbalt. Om någon är handgriplig så är det givetvis polisernas jobb att ta med sig en sån gärningsman.
    Vad prästen skulle säga vet jag inte. Men jag utgår ifrån att han i slutändan måste respektera principerna att alla är välkomna. Om det skulle ställas på sin spets, vill säga.
  • modsey
    Anonym (konformad) skrev 2017-10-29 08:54:47 följande:

Ja fast nu diskuterades ju ett scenarie när en familjemedlem KASTAR UT någon ifrån kyrkan. Inte uppmanar verbalt. Om någon är handgriplig så är det givetvis polisernas jobb att ta med sig en sån gärningsman.

Vad prästen skulle säga vet jag inte. Men jag utgår ifrån att han i slutändan måste respektera principerna att alla är välkomna. Om det skulle ställas på sin spets, vill säga.

Fråganär väl snarare hur man är funtad om man framhärdar och riskerar att en änka i kyrkan på begravningen kraschar så.
  • Anonym (Medelväg)
    modsey skrev 2017-10-29 08:22:00 följande:

Men snälla. Är respekt och empati och vanligt hyfs helt borta ?!

Bara för att något är tillåtet 8dom att kyrkan är öppen, så betyder det inte att det är passande eller lämpligt!

Klart att det är lämpligt att hans bästa vän med fru kommer och tar ett sista farväl i kapellet. Jag är 54 år. Aldrig har någon varit så självcentrerad och egoistisk som människor (främst yngre kvinnor) är idag. Wakie wakie, ni utgör inte jordens medelpunkt.
  • Anonym (konformad)
    modsey skrev 2017-10-29 09:11:47 följande:
    Fråganär väl snarare hur man är funtad om man framhärdar och riskerar att en änka i kyrkan på begravningen kraschar så.
    Det är en annan sak. Utgången blir ändå densamma om det ställs på sin spets. Polisen och prästen har ett jobb som de måste utföra.
  • modsey
    Anonym (konformad) skrev 2017-10-29 09:30:20 följande:

Det är en annan sak. Utgången blir ändå densamma om det ställs på sin spets. Polisen och prästen har ett jobb som de måste utföra.

Vem har mest rätt att delta tycket ni? Änkan eller kompisen? Jag har bara så otroligt svårt att förstå ts eller mer alla råd här om att klart du har rätt att gå. Änkan anordnar begravning. Hon är den som i livet kommer påverkas mest av dödsfallet. Jisses låt henne få begravningen i lyfn och ro utan att riskera att bli mer upprörd än vad hon redan är. Det handlar om vanligt hyfs och empati.
Svar på tråden Gå på begravning fast man inte är välkommen