AndreaBD skrev 2017-10-29 15:34:15 följande:
Det är svårt att säga. Mycket som du skriver här talar inte absolut emot. Dvs. att man inte har misstänkt att du själv har en diagnos - jag fick min i 40-års-åldern - efter sonen. Och jag klarade allt så bra i skolan, var alltid bland dem bästa. Att bli plötsligt arg över motgångar och att glömma/förlåta snabbt - är just typiskt ADHD.
Nej, jag skulle inte säga att folk med ADHD har svårt att sätta sig in i andra. Det har de bara om de utöver ADHD har trotssyndrom eller Asperger. Min son med ADHD har väldigt mycket empati för andra. Och min dotter - också ADHD - ska bli socialarbetare (dvs. hon läser redan till socionom).
Energi innebär inte nödvändigtvis ADHD. Vad som är typiskt däremot är lätt avledbarhet. Ett barn med ADHD kommer av sig om det blir störd. Förutom vid några få - kanske om de spelar dataspel eller liknande som de verkligen är intresserade av. De kan de hyperfokusera. Men ni borde ha sett drag så som att ha svårt att komma igång eller att avsluta, att inte orka spela klart spel eller lyssna klart på sagor. Ofta missförstår de andra barn för att de inte lyssnar klart. Just med min dotter har jag haft det där problemet fortfarande när hon var tonåring - hon blev alltid arg över saker som folk inte ens hade sagt, men eftersom hon inte lyssnar klart och tänker sig resten så trodde hon det.
Tyvärr kan man ju inte alltid lita på vad skolan säger. När det gäller min dotter så har lärarna aldrig sett det. Inte ens när hon utreddes för andra gången när hon var 16. Min son däremot - där var läraren och skolläkaren ganska säkra på att han har ADHD, efter att han hade gått i skolan några DAGAR. Men i tre år på dagis märkte de inget konstigt. Men de ställer förstås inte samma krav på barnen. Och så kunde de inget om ADHD då.
Det är lite svårt att förstå du förklarar. T.ex. vad du menar med "någon slags tomhet när man förklarar"? Mina barn har alltid förstått när man har förklarat för de efter t.ex. konflikter. Varför skulle de inte förstå? Att de glömmer det igen och att de "bara skulle"- det är typisk. För vanliga barn och på sätt och vis ännu vanligare för de med ADHD. Däremot kan ett barn med ADHD tycka att de inte har börjat. Dvs. de kan ha svårt att se att de själva har gjort något INNAN som kanske har satt igång hela konflikten.
Kom bara ihåg att man kan ha många ADHDdrag utan att ha ADHD, ADHD innebär att man har så mycket symptom att man har en funktionsnedsättning. Om en pojke fungerar bra i skolan vid sex års ålder finns ingen anledning att göra en utredning. Det är inte bara positivt med en diagnos, det innebär att man har en fastställd funktionsnedsättning.
Om en pojke är livlig och bekanta retar sig på honomdå skulle jag se till att ge honom möjlighet att leka av sig ute innan ni träffar vänner. Se till att pojken får rejält med motion , sextio minuter om dagen är minimum för en sexåring. Olika typer av sporter är fostrande, tex karate. Men vilken idrott som helst är bra. Alla passar dock inte för lagsport så är han ingen lagsportare kan han simma eller spela tennis? Ägnar han sig åt någon idrott idag?