• Äldre 29 Oct 11:46
    3750 visningar
    16 svar
    16
    3750

    misstänker adhd. var vänder jag mig?

    Min son är väldigt VÄLDIGT aktiv. Härjar och är högt och lågt mest hela tiden. Alla runtomkring påpekar det och nu har jag tillochmed fått höra "har han inte fått medicin än? Vad är det som tar sådan tid?" HAN HAR INTE ENS EN DIAGNOS.

    Förskolan gick kanon och alla fröknar hävdar att han är som vilket barn som helst men visst väldigt aktiv. Vilket är helt normalt.
    Enligt skolan nu, så går allt kanon. Han hänger med i utvecklingen, älskar läxor och sitter gärna i timmar och pysslar, bygger lego, spelar, pusslar eller ritar/räknar/skriver. Han är väldigt duktig på att lära sig snabbt. Fotboll är hans stora intresse ute med kompisar. Även om han som många andra hamnar i osämja pga regler osv i lekar så är han (eller verkar vara) väldigt omtyckt bland kompisar både i skolan och på gården.

    Han har enligt oss i familjen lite svårt med att lyssna på regler och hålla dem. Eller tillsägelser över lag. "Slutar du sjunga är du snäll" kan man säga, han svarar "okej" utan problem. Ett ögonblick senare sjunge han. Detta kan upprepar uppåt 10 gånger innan man blir rent av arg. Detta gäller allt. "Hoppa inte i soffan, kasta inte med leksakerna. Pilla inte lillebror i ansiktet"

    Jag har tänkt i flera år att det rör sig om adhd. Men mycket talat emot det också. Det hjälper dock inte när andra bestämt sig för att han har det.

    Han är 6 år.
    Var vänder jag mig?? Slutat på Bvc.
    Vart i kontakt med barnhälsovården som inte ens kunde se en anledning att träffa honom för INGET tyder på någon diagnos..
    Vill bara gråta. Antingen få en diagnos och den hjälp han behöver eller ett utlåtande om att allt är som det ska så folk kan lägga av. De tror sig veta att han ska ha medicin, inget annat. Jag orkar inte höra mer förskönade klagomål på min son. Det gör mig så jävla ledsen.

    Han kan VERKLIGEN bete sig bra och vara artig/snäll och lyda. Men tyvärr väljer han att göra det för sällan :/

  • Svar på tråden misstänker adhd. var vänder jag mig?
  • Äldre 29 Oct 11:49
    #1

    Hör av dig till BUP. De gör utredningar och man kan själv ansöka till dem. Det behöver inte gå via skola/fsk/BVC även om det är vanligast.

  • Äldre 29 Oct 11:51
    #2

    Skolläkaren? Vad säger läraren? Om han ska utredas, så tillfrågas också lärarna och då är det lika bra om du redan vet om lärarna också ser det som du ser. Annars blir det som i min dotterns fall - vi säger att vi ser symptomen, de tycker inte det. Och då blir det ingen diagnos. Just det - med dottern gick vi till BUP. Det kan vara en bra idé för er också, om inte skolläkaren kan hjälpa till.

  • Äldre 29 Oct 12:29
    #3
    AndreaBD skrev 2017-10-29 11:51:18 följande:

    Skolläkaren? Vad säger läraren? Om han ska utredas, så tillfrågas också lärarna och då är det lika bra om du redan vet om lärarna också ser det som du ser. Annars blir det som i min dotterns fall - vi säger att vi ser symptomen, de tycker inte det. Och då blir det ingen diagnos. Just det - med dottern gick vi till BUP. Det kan vara en bra idé för er också, om inte skolläkaren kan hjälpa till.


    Han började skolan i augusti så jag har inte tagit upp något alls. Har bara frågat hur min son funkar i klassen och om han sitter still, lyssnar och gör som de säger. "Han är så duktig. Gör allt man ska osv"

    Liksom inga konstigheter alls vad jag fått höra. Och som jag skrev, i förskolan så tog jag upp alla problem jag upplevde men fröknarna bara lugnade mig hela tiden och sa åt mig att sluta för att det finns inget son oroar dem alls. De sa tillochmed "vi har verkligen uppmärksammat andra barn där vi misstänker både adhd och andra diagnoser och din är inte i närheten utav vad som fått oss att börja fundera och kolla mer noga"

    De flesta "professionella " kan bara hålla med om att han har energi. Massor av det! Men att det är inget man ska ha en diagnos för. Han är allt annat än ensam om det och menar på att motsatsen i denna ålder vore mycket mer oroväckande.

    Men familj eller bekanta så, verkar tycka han är så jobbig. Liksom flänger och far. Pratar ofta högt, skrattar högt, klättrar på allt, rör allt osv. Men helt ärligt.. jag var verkligen lite så som barn jag också. Har ingen diagnos eller någonsin haft problem i skolan eller i sociala livet. Aldrig vart någon som misstänker en diagnos på mig.

    Jag känner flera med adhd och visst finns det likheter med min sons beteende.. men det är mycket som skiljer sig. De med diagnosen jag känner har svårt att koncentrera sig. Skola och utbildning/jobb har nästan alltid innehållit problem även om det för några av dem funkat okej. Vissa har ännu inte betyg i grundskolan. De klarar inte av att göra en sak klart, dvs färdigställa utan är ständigt på nya grejer och påbörjar nya projekt. De får ofta utbrott och har lite svårt med bekanta omkring dem som upplever dem arga eller stissiga, stressade och liknande. Så kan JAG uppleva min son? Men inte hört något sådant från andra faktiskt. Och arga är MÅNGA barn, mycket oftare, längre stunder och tillochmed utåtagerande utan att det misstänks diagnos. Min son blir såklart arg vid motgångar eller om någon är dum. Men han är inte utåtagerande och han glömmer/förlåter snabbt. Han är väldigt förstående och förlåtande som person.

    De flesta jag vet med adhd har lie problem med att se andra och förstå dem eller deras situation.

    Jag haf litat rätt myclet på Bvc och förskolan innan som sagt att jag mest målar upp en bild på någon annan än min egen son. För han är en frisk och aktiv 6åring. Sen kan alla barn ha "problem" som aggressioner, vilda/mycket energi, svårt att lyssna eller vad som utan att det ska ge dem diagnoser. Det är personligheten liksom.

    Men när man får höra sånthär från andra att han har rätt till medicinering osv. Jag är ganska övertygad på att dem jämför med det andra barnet i familjen, som inte är min son. Ett år yngre och raka motsatsen vad gäller vild och energi. Sitter mest alltid still. Pratar sällan, och blir han avbruten så avslutar han där. Han försöker INTE ta upp något igen. Spelar mest, leker stillsamma lekar inne och verkar inte ha något större behov av kompisar eller samspel.

    Han kan sitta stilla, tyst i många timmar och kolla på klipp eller spela tv-spel. Skulle nästan aldrig be om att få göra någpt annat, tex LEKA med någon eller vuxen, eller spela fotboll osv. Skulle aldrig sätta sig och rita/pussla/pyssla för det finns varken tålamod eller intresse. I brist på tålamod hörs "jag orkar inte. Det är jobbigt" och så var det kämpandet över DÅ.

    Klart min sexåring framstår som helt galen. Det håller jag med om, i jämförelse. Menjag jämför inte dem eftersom jag anser att motsatsen inte är ser optimala eller vanligaste eller så. Jag har hört med förskolan och Bvc som ju hävdar att allt är normalt.

    Överreagerar jag som tycker det är elakt att säga rakt ut att min son har rätt till hjälp när JA förklarat allt detta? Eller tänk om han utreds och inte har någon diagnos. "Ska han vara såhär jobbig då?" Vem ska orka med honom?

    Jag har bestämt mig att aldrig mer åka hem till någon som jag hört sucka eller klaga på hans beteende. Mer än helt naturliga saker. Klart en nära vän kan sucka om mitt barn tionde gången i rad hoppad i soffan trots tillsägelser. Vilket aldrig hänt hemma hos någon. Hemma är det ju inte HOPPA utan mer kryper/studsar runt och jag vet inte hur jag ska förklara rättvist.. men det är inte tal om någon "tomhet" när man förklarat. Utan han verkar VERKLIGEN förstå och ångra sog många gånger.. men snabbt glöms det bort för.. "ja men, jag skulle bara.."
  • Äldre 29 Oct 12:47
    #4

    Inget barn väljer att bete sig illa!!!

    Vad säger skolan?

    Jag tycker att det låter som en ganska normal 6-åring men är du orolig är det bup eller närhälsan för att få en remiss till bup som gäller. Men anser skolan att det inte är något som kommer det troligen hamna mellan stolarna.

    Varför vill du så gärna ha en utredning/diagnos? Misstänker du adhd så läs på och bemöt honom efter det! En väldigt bra författare kring "barn som bråkar" är Bo Heljskov sök och läs!

  • Äldre 29 Oct 12:53
    #5

    Ni kanske behöver börja fundera på hur ni bemöter honom, 10 tillsägelser utan att lyssna låter som att ni inte är helt konsekventa, hitta ett varningssystem och efter 2 tillsägelser så händer ... hitta vad som funkar på ditt barn. Barn testar gränser och vid 10 tillsägelser utan en tydlig gräns kommer han troligen att fortsätta! Inget konstigt med det.

    Han är också stor nog att vara med och prata om det. Fråga vad han tror kan funka.
    Säg "vi vill inte bråka med dig, vad tror du är bäst när vi hamnar i detta läget och bara tjatar?" Tydlighet är A och O oavsett diagnos eller inte.

  • Äldre 29 Oct 13:01
    #6
    ammela skrev 2017-10-29 12:47:54 följande:

    Inget barn väljer att bete sig illa!!!

    Vad säger skolan?

    Jag tycker att det låter som en ganska normal 6-åring men är du orolig är det bup eller närhälsan för att få en remiss till bup som gäller. Men anser skolan att det inte är något som kommer det troligen hamna mellan stolarna.

    Varför vill du så gärna ha en utredning/diagnos? Misstänker du adhd så läs på och bemöt honom efter det! En väldigt bra författare kring "barn som bråkar" är Bo Heljskov sök och läs!


    Fram tills nu har jag resonerat så som du verkar göra, att har han adhd så klarar han uppenbarligen av livet utan medicin. Han fixar skolan, förskolan gick ju också jättebra uppenbarligen. Han har inga direkta koncentrationssvårigheter men självklart är inte allt lika kul och fångar hans intresse.
    Blir def problem gällande skola/vänner eller att han själv känner av att det är svårt i skolan eller att koncentrera sig eller kontrollera sig/hunöret osv så får man ta det då.

    Men nu har jag ju fått höra saker som jag nämnt ovan. Som gör mig ledsen. Antingen har dem rätt och jag kanske förminskar problemen för att jag älskar mitt barn och därmed låter honom ha det jobbigt och bli ogillad.. dem kanske ser något jag inte gör? Är jag dum? Isåfall förtjänar han all hjälp han kan få. Så inte jag förnekar problem som finns! Och hjälpen är svär att få utan diagnos.

    Annars vill jag mest motbevisa och få dem att inse att alla är inte likadana och såfort något barn är jobbigt eller ja mycket energi ska man inte kasta en diagnos på dem. För alla har inte ens diagnos bara för att dem är livliga eller inte "perfekta" i allas ögon.

    Finns massor av barn jag anser vara sjukt störiga eller, långsinta eller borde kunna mycket mer men vill inte lasta på dem diagnoser för det. Alla är vi olika.

    Jag ska läsa på. Tack för tipset. Känner mig lite uppjagad och ledsen. Ska nog kontakta bup imorgon ändå, mest för råd och stöd. Vill ha det ur världen.
    Jag är ju inte orolig för min son. Mer än att jag är rädd att folk stör sig på att han är så livlig och ogillar honom pga det, tycker han är jobbig. För skolan bevisar ju att han fixar det han bör och han gillar det!
  • Glinda från Oz
    Äldre 29 Oct 13:06
    #7

    Jag tycker de som säger att han behöver medicin är väldigt fräcka och elaka. Jag tycker du ska svara något syrligt tillbaka eller be dem hålla tyst helt enkelt, det det beteendet är inte okej.

    Du har inte skrivit något här som tyder på adhd, barn är olika och vissa har mängder med energi medan andra är lugnare. För att få en adhd diagnos måste man ha betydande svårigheter och det verkar inte din son ha.

    Att du måste säga till flera gånger är såklart jobbigt, men enligt min erfarenhet helt normalt för åldern. Jag har en 5- åring hemma och hon har väldigt selektivt minne och glömmer det hon inte gillar fort. Vid 6- års ålder börjar barn testa gränser på ett annat sätt, vissa kallar det lilla tonåren. Jag tycker du ska läsa på om barns utveckling och adhd så du själv kan bilda dig en uppfattning. För att få göra en utredning krävs ofta starka misstankar om att en diagnos finns, det är för att det är så långa köer och en utredning kostar för vården att göra.

  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 29 Oct 14:13
    #8

    Det är ju väldigt viktigt att ett barn inte får en adhd-diagnos i onödan. En sådan diagnos innebär ett diagnosticerat funktionshinder. Det kan ställa till med mycket negativt, många yrken är tex inte tillåtna för de som har ADHD, som är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Det är alltså inte en diagnos för livliga barn som är lite svåra att uppfostra.

  • Äldre 29 Oct 14:34
    #9
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-29 14:13:09 följande:

    Det är ju väldigt viktigt att ett barn inte får en adhd-diagnos i onödan. En sådan diagnos innebär ett diagnosticerat funktionshinder. Det kan ställa till med mycket negativt, många yrken är tex inte tillåtna för de som har ADHD, som är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Det är alltså inte en diagnos för livliga barn som är lite svåra att uppfostra.


    Jag vill inte ha en diagnos bara för att? Vill ju inte ens att det finns en diagnos att ställa.

    Men har du läst min text? Om flertalet påpekar samma sak, hur ska jag gå i försvar utan riktig grund? En utredning ger ju svart på vitt. Inte nödvändigtvis en diagnos.
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 29 Oct 15:11
    #10
    erijon skrev 2017-10-29 14:34:52 följande:

    Jag vill inte ha en diagnos bara för att? Vill ju inte ens att det finns en diagnos att ställa.

    Men har du läst min text? Om flertalet påpekar samma sak, hur ska jag gå i försvar utan riktig grund? En utredning ger ju svart på vitt. Inte nödvändigtvis en diagnos.


    Men jag förstår inte vad du menar? Du skriver ju att förskola, skola och BVC är tydliga med att de inte ser några tecken på ADHD? Då har han ju troligen inte Adhd. Din släkt och dina bekanta kan väl inte diagnosticera Adhd om de nu inte råkar vara utbildade barnpsykiatriker? Vissa barn är livliga och aktiva, speciellt gäller det väldigt intelligenta barn som kräver mycket stimulans.
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 29 Oct 15:13
    #11
    erijon skrev 2017-10-29 14:34:52 följande:

    Jag vill inte ha en diagnos bara för att? Vill ju inte ens att det finns en diagnos att ställa.

    Men har du läst min text? Om flertalet påpekar samma sak, hur ska jag gå i försvar utan riktig grund? En utredning ger ju svart på vitt. Inte nödvändigtvis en diagnos.


    En utredning kostar pengar och tar samhällets resurser, onödigt att göra i onödan om vare sig skola, förskola eller BVC ser något som tyder på AdHD. Alla dessa tre institutioner träffar massor av barn och de kan se vad som skiljer sig från det normala.
  • Äldre 29 Oct 15:34
    #12
    erijon skrev 2017-10-29 12:29:34 följande:
    Han började skolan i augusti så jag har inte tagit upp något alls. Har bara frågat hur min son funkar i klassen och om han sitter still, lyssnar och gör som de säger. "Han är så duktig. Gör allt man ska osv"

    Liksom inga konstigheter alls vad jag fått höra. Och som jag skrev, i förskolan så tog jag upp alla problem jag upplevde men fröknarna bara lugnade mig hela tiden och sa åt mig att sluta för att det finns inget son oroar dem alls. De sa tillochmed "vi har verkligen uppmärksammat andra barn där vi misstänker både adhd och andra diagnoser och din är inte i närheten utav vad som fått oss att börja fundera och kolla mer noga"

    De flesta "professionella " kan bara hålla med om att han har energi. Massor av det! Men att det är inget man ska ha en diagnos för. Han är allt annat än ensam om det och menar på att motsatsen i denna ålder vore mycket mer oroväckande.

    Men familj eller bekanta så, verkar tycka han är så jobbig. Liksom flänger och far. Pratar ofta högt, skrattar högt, klättrar på allt, rör allt osv. Men helt ärligt.. jag var verkligen lite så som barn jag också. Har ingen diagnos eller någonsin haft problem i skolan eller i sociala livet. Aldrig vart någon som misstänker en diagnos på mig.

    Jag känner flera med adhd och visst finns det likheter med min sons beteende.. men det är mycket som skiljer sig. De med diagnosen jag känner har svårt att koncentrera sig. Skola och utbildning/jobb har nästan alltid innehållit problem även om det för några av dem funkat okej. Vissa har ännu inte betyg i grundskolan. De klarar inte av att göra en sak klart, dvs färdigställa utan är ständigt på nya grejer och påbörjar nya projekt. De får ofta utbrott och har lite svårt med bekanta omkring dem som upplever dem arga eller stissiga, stressade och liknande. Så kan JAG uppleva min son? Men inte hört något sådant från andra faktiskt. Och arga är MÅNGA barn, mycket oftare, längre stunder och tillochmed utåtagerande utan att det misstänks diagnos. Min son blir såklart arg vid motgångar eller om någon är dum. Men han är inte utåtagerande och han glömmer/förlåter snabbt. Han är väldigt förstående och förlåtande som person.

    De flesta jag vet med adhd har lie problem med att se andra och förstå dem eller deras situation.

    Jag haf litat rätt myclet på Bvc och förskolan innan som sagt att jag mest målar upp en bild på någon annan än min egen son. För han är en frisk och aktiv 6åring. Sen kan alla barn ha "problem" som aggressioner, vilda/mycket energi, svårt att lyssna eller vad som utan att det ska ge dem diagnoser. Det är personligheten liksom.

    Men när man får höra sånthär från andra att han har rätt till medicinering osv. Jag är ganska övertygad på att dem jämför med det andra barnet i familjen, som inte är min son. Ett år yngre och raka motsatsen vad gäller vild och energi. Sitter mest alltid still. Pratar sällan, och blir han avbruten så avslutar han där. Han försöker INTE ta upp något igen. Spelar mest, leker stillsamma lekar inne och verkar inte ha något större behov av kompisar eller samspel.

    Han kan sitta stilla, tyst i många timmar och kolla på klipp eller spela tv-spel. Skulle nästan aldrig be om att få göra någpt annat, tex LEKA med någon eller vuxen, eller spela fotboll osv. Skulle aldrig sätta sig och rita/pussla/pyssla för det finns varken tålamod eller intresse. I brist på tålamod hörs "jag orkar inte. Det är jobbigt" och så var det kämpandet över DÅ.

    Klart min sexåring framstår som helt galen. Det håller jag med om, i jämförelse. Menjag jämför inte dem eftersom jag anser att motsatsen inte är ser optimala eller vanligaste eller så. Jag har hört med förskolan och Bvc som ju hävdar att allt är normalt.

    Överreagerar jag som tycker det är elakt att säga rakt ut att min son har rätt till hjälp när JA förklarat allt detta? Eller tänk om han utreds och inte har någon diagnos. "Ska han vara såhär jobbig då?" Vem ska orka med honom?

    Jag har bestämt mig att aldrig mer åka hem till någon som jag hört sucka eller klaga på hans beteende. Mer än helt naturliga saker. Klart en nära vän kan sucka om mitt barn tionde gången i rad hoppad i soffan trots tillsägelser. Vilket aldrig hänt hemma hos någon. Hemma är det ju inte HOPPA utan mer kryper/studsar runt och jag vet inte hur jag ska förklara rättvist.. men det är inte tal om någon "tomhet" när man förklarat. Utan han verkar VERKLIGEN förstå och ångra sog många gånger.. men snabbt glöms det bort för.. "ja men, jag skulle bara.."
    Det är svårt att säga. Mycket som du skriver här talar inte absolut emot. Dvs. att man inte har misstänkt att du själv har en diagnos - jag fick min i 40-års-åldern - efter sonen. Och jag klarade allt så bra i skolan, var alltid bland dem bästa. Att bli plötsligt arg över motgångar och att glömma/förlåta snabbt - är just typiskt ADHD.

    Nej, jag skulle inte säga att folk med ADHD har svårt att sätta sig in i andra. Det har de bara om de utöver ADHD har trotssyndrom eller Asperger. Min son med ADHD har väldigt mycket empati för andra. Och min dotter - också ADHD - ska bli socialarbetare (dvs. hon läser redan till socionom).

    Energi innebär inte nödvändigtvis ADHD. Vad som är typiskt däremot är lätt avledbarhet. Ett barn med ADHD kommer av sig om det blir störd. Förutom vid några få - kanske om de spelar dataspel eller liknande som de verkligen är intresserade av. De kan de hyperfokusera. Men ni borde ha sett drag så som att ha svårt att komma igång eller att avsluta, att inte orka spela klart spel eller lyssna klart på sagor. Ofta missförstår de andra barn för att de inte lyssnar klart. Just med min dotter har jag haft det där problemet fortfarande när hon var tonåring - hon blev alltid arg över saker som folk inte ens hade sagt, men eftersom hon inte lyssnar klart och tänker sig resten så trodde hon det.

    Tyvärr kan man ju inte alltid lita på vad skolan säger. När det gäller min dotter så har lärarna aldrig sett det. Inte ens när hon utreddes för andra gången när hon var 16. Min son däremot - där var läraren och skolläkaren ganska säkra på att han har ADHD, efter att han hade gått i skolan några DAGAR. Men i tre år på dagis märkte de inget konstigt. Men de ställer förstås inte samma krav på barnen. Och så kunde de inget om ADHD då.

    Det är lite svårt att förstå du förklarar. T.ex. vad du menar med "någon slags tomhet när man förklarar"? Mina barn har alltid förstått när man har förklarat för de efter t.ex. konflikter. Varför skulle de inte förstå? Att de glömmer det igen och att de "bara skulle"- det är typisk. För vanliga barn och på sätt och vis ännu vanligare för de med ADHD. Däremot kan ett barn med ADHD tycka att de inte har börjat. Dvs. de kan ha svårt att se att de själva har gjort något INNAN som kanske har satt igång hela konflikten.
  • Äldre 29 Oct 15:39
    #13
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-29 15:11:12 följande:
    Men jag förstår inte vad du menar? Du skriver ju att förskola, skola och BVC är tydliga med att de inte ser några tecken på ADHD? Då har han ju troligen inte Adhd. Din släkt och dina bekanta kan väl inte diagnosticera Adhd om de nu inte råkar vara utbildade barnpsykiatriker? Vissa barn är livliga och aktiva, speciellt gäller det väldigt intelligenta barn som kräver mycket stimulans.
    Nej. Alltså hittills har jag ju känt så. Och du har alldeles rätt. Men det är ju extremt jobbigt att dem då säger "men något fel är det ju. Klart han har adhd" oavsett vad jag kontrat med. Då vill jag bara göra DN utredning för att få veta. Bvc träffa ju honom otroligt kort stund och många "problem" behöver inte alls visas då. Han KAN ju också vara lugn och snäll även om han oftast är vild och nyfiken på allt. Men han verkar ju ha kontroll och är smart. Snabb i utvecklingen, kan mycket och vill lära sig mer. Men det är inget underbarn. Han är liksom inte som en 10 åring bara för att jag säger att han är smart osv.

    Förskolan kanske inte riktigt såg problemen eftersom, som dem sa, hade "så mycket värre" barn. Och skolan är ju nytt ändå. Jag vet också att där finns barn i hans klass som förmodligen kräver extremt mycket uppmärksamhet av fröknarna vilket kanske får min son att framstå som ganska lugn. Eller kanske barn vild och livlig ibland. Men det förändrar ju ingenting hemma eller för honom själv.

    Nu tror jag inte han upplever något problem mer än jobbigt att bli tillsagd och tillrättavisad OFTA. Men det kommer ju att få fortsätta om vi andra i familjen ska kunna ha regler och sådär
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 29 Oct 15:43
    #14
    AndreaBD skrev 2017-10-29 15:34:15 följande:

    Det är svårt att säga. Mycket som du skriver här talar inte absolut emot. Dvs. att man inte har misstänkt att du själv har en diagnos - jag fick min i 40-års-åldern - efter sonen. Och jag klarade allt så bra i skolan, var alltid bland dem bästa. Att bli plötsligt arg över motgångar och att glömma/förlåta snabbt - är just typiskt ADHD.

    Nej, jag skulle inte säga att folk med ADHD har svårt att sätta sig in i andra. Det har de bara om de utöver ADHD har trotssyndrom eller Asperger. Min son med ADHD har väldigt mycket empati för andra. Och min dotter - också ADHD - ska bli socialarbetare (dvs. hon läser redan till socionom).

    Energi innebär inte nödvändigtvis ADHD. Vad som är typiskt däremot är lätt avledbarhet. Ett barn med ADHD kommer av sig om det blir störd. Förutom vid några få - kanske om de spelar dataspel eller liknande som de verkligen är intresserade av. De kan de hyperfokusera. Men ni borde ha sett drag så som att ha svårt att komma igång eller att avsluta, att inte orka spela klart spel eller lyssna klart på sagor. Ofta missförstår de andra barn för att de inte lyssnar klart. Just med min dotter har jag haft det där problemet fortfarande när hon var tonåring - hon blev alltid arg över saker som folk inte ens hade sagt, men eftersom hon inte lyssnar klart och tänker sig resten så trodde hon det.

    Tyvärr kan man ju inte alltid lita på vad skolan säger. När det gäller min dotter så har lärarna aldrig sett det. Inte ens när hon utreddes för andra gången när hon var 16. Min son däremot - där var läraren och skolläkaren ganska säkra på att han har ADHD, efter att han hade gått i skolan några DAGAR. Men i tre år på dagis märkte de inget konstigt. Men de ställer förstås inte samma krav på barnen. Och så kunde de inget om ADHD då.

    Det är lite svårt att förstå du förklarar. T.ex. vad du menar med "någon slags tomhet när man förklarar"? Mina barn har alltid förstått när man har förklarat för de efter t.ex. konflikter. Varför skulle de inte förstå? Att de glömmer det igen och att de "bara skulle"- det är typisk. För vanliga barn och på sätt och vis ännu vanligare för de med ADHD. Däremot kan ett barn med ADHD tycka att de inte har börjat. Dvs. de kan ha svårt att se att de själva har gjort något INNAN som kanske har satt igång hela konflikten.


    Kom bara ihåg att man kan ha många ADHDdrag utan att ha ADHD, ADHD innebär att man har så mycket symptom att man har en funktionsnedsättning. Om en pojke fungerar bra i skolan vid sex års ålder finns ingen anledning att göra en utredning. Det är inte bara positivt med en diagnos, det innebär att man har en fastställd funktionsnedsättning.

    Om en pojke är livlig och bekanta retar sig på honomdå skulle jag se till att ge honom möjlighet att leka av sig ute innan ni träffar vänner. Se till att pojken får rejält med motion , sextio minuter om dagen är minimum för en sexåring. Olika typer av sporter är fostrande, tex karate. Men vilken idrott som helst är bra. Alla passar dock inte för lagsport så är han ingen lagsportare kan han simma eller spela tennis? Ägnar han sig åt någon idrott idag?
  • tvilli­ngmamm­aVastm­anland
    Äldre 29 Oct 15:50
    #15
    erijon skrev 2017-10-29 15:39:25 följande:

    Nej. Alltså hittills har jag ju känt så. Och du har alldeles rätt. Men det är ju extremt jobbigt att dem då säger "men något fel är det ju. Klart han har adhd" oavsett vad jag kontrat med. Då vill jag bara göra DN utredning för att få veta. Bvc träffa ju honom otroligt kort stund och många "problem" behöver inte alls visas då. Han KAN ju också vara lugn och snäll även om han oftast är vild och nyfiken på allt. Men han verkar ju ha kontroll och är smart. Snabb i utvecklingen, kan mycket och vill lära sig mer. Men det är inget underbarn. Han är liksom inte som en 10 åring bara för att jag säger att han är smart osv.

    Förskolan kanske inte riktigt såg problemen eftersom, som dem sa, hade "så mycket värre" barn. Och skolan är ju nytt ändå. Jag vet också att där finns barn i hans klass som förmodligen kräver extremt mycket uppmärksamhet av fröknarna vilket kanske får min son att framstå som ganska lugn. Eller kanske barn vild och livlig ibland. Men det förändrar ju ingenting hemma eller för honom själv.

    Nu tror jag inte han upplever något problem mer än jobbigt att bli tillsagd och tillrättavisad OFTA. Men det kommer ju att få fortsätta om vi andra i familjen ska kunna ha regler och sådär


    Tro på dig själv och på ditt barn.

    Se till att sonen får utlopp för din energi både fysiskt och mentalt och ge honom mycket utevistelse.

    Sen om några år har han troligtvis lugnat ned sig, Om inte kan du göra en utredning då.
  • Äldre 29 Oct 17:06
    #16
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-29 15:43:00 följande:
    Kom bara ihåg att man kan ha många ADHDdrag utan att ha ADHD, ADHD innebär att man har så mycket symptom att man har en funktionsnedsättning. Om en pojke fungerar bra i skolan vid sex års ålder finns ingen anledning att göra en utredning. Det är inte bara positivt med en diagnos, det innebär att man har en fastställd funktionsnedsättning.

    Om en pojke är livlig och bekanta retar sig på honomdå skulle jag se till att ge honom möjlighet att leka av sig ute innan ni träffar vänner. Se till att pojken får rejält med motion , sextio minuter om dagen är minimum för en sexåring. Olika typer av sporter är fostrande, tex karate. Men vilken idrott som helst är bra. Alla passar dock inte för lagsport så är han ingen lagsportare kan han simma eller spela tennis? Ägnar han sig åt någon idrott idag?
    Jag vet det och blir väldigt glad att så många verkar tänka som jag. Annars känns det ofta som att många vill sätta diagnos såfort något sticker ut eller är jobbigt. Som nu!

    Han funkar hittills iallafall väldigt bra i skolan. Jag är faktiskt inte orolig, för jag tror verkligen han kan sitta stilla när det gäller osv. Att han hellre flaxar med armarna eller har myror i brallan när vi äter middag hemma kan jag ändå köpa och förstå.

    Tack för tips om sport! Han gillar verkligen fotboll och vi har sagt att han ska börja nästa säsong, då han vi precis fått en liten bebis i familjen. Men annars kan simning kanske vara aktuellt, han älskar iallafall att bada oavsett väder och lärde sig simma i somras.!

    Ja, samtidigt är det inte alltid möjligt att han fått härja av sig innan.
    Han ör ute och leker varje dag, flera timmar. Fotboll, springer, sparkcykel eller skateboard. Dessutom leker han med kompisar på gården, de brukar springa runt och leka i buskarna eller kull osv. Vi går promenader också så sonen brukar cykla då.
Svar på tråden misstänker adhd. var vänder jag mig?