• Anonym (Ambulanssjuksköterska)

Vad gör du vid en trafikolycka?

Hej! Då jag följt en tråd här på Familjeliv, hur någon tänker kring agerande på trafikolycka, vill jag veta hur gemene man tänker. 
    Några scenarion: 

Bil i dike, står på alla fyra hjulen, två personer står utanför och röker. 

Bil in i stenmur, sitter två personer i framsätet, den ena svarar inte på tilltal, den andra blöder ymnigt från huvudet, men är talbar. 

Bil ligger på taket på vägbanan, det ryker från motorrummet, två personer i bilen som inte tar sig ut, båda är vakna. Alt den ena är medvetslös. 

Berätta hur du tänker, vad du gör, hur du gör det. Om du gör nåt, du är alltså första bild på plats efter olyckan. Medelstor väg. (ej motorväg). Eller hitta på lite eget scenario, eller berätta om något du varit med om själv. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-30 10:51
    Eller fråga hur du bör göra, jag kan förhoppningsvis svara!

• Svar på tråden Vad gör du vid en trafikolycka?
  • klyban

Den enda olycka jag varit med om, som visserligen var en stillastående lastbil med gods som trillade ur.
    Så styrde jag upp det mesta initialt, ringde ambulans, såg till chauffören och värdera skador och insåg direkt att det var inget jag kunde göra.
    Såg till så att man guida in ambulans, såg till grindar var öppna.
    Och mota bort folk som tyckte det är en bra idé och stå och stirra på en som fått en allvarlig skada.

Det var någon enstaka blödning utanpå, men väldigt uppenbart att skadorna var invärtes och på huvud och bröst.
    Och enda stället det kom lite blod och oroa sig över kom ur mun, men även detta var inte så det forsade.
    Skulle gissa på 0,5 liter blod på 15-20min.

Personen återställdes aldrig, då hjärnskakningen blev antagligen för kraftig.

hur många meter var det?
  • Anonym (Jenna)
    Om de inte försöker påkalla min uppmärksamhet, typ att de vill att jag stannar så skulle jag nog åka förbi. Utgår då ifrån att de själv har läget under kontroll, dvs ringt efter hjälp med bärgning eller annat.

Bil in i stenmur, sitter två personer i framsätet, den ena svarar inte på tilltal, den andra blöder ymnigt från huvudet, men är talbar. 
    Lägger i varningsblinkers på den egna bilen, går ur och får en överblick av läget, ringer 112.. Försöker stoppa blödningen, försöker få kontakt med den som inte svarar på tilltal, pratar och försöker lugna tills ambulans kommer..

Bil ligger på taket på vägbanan, det ryker från motorrummet, två personer i bilen som inte tar sig ut, båda är vakna. Alt den ena är medvetslös. 
    Varningsblinkers på egna bilen, försöker få personerna ur bilen och i säkerhet, ringer 112..

• Anonym (Elsa)
    Anonym (Jenna) skrev 2017-10-30 11:06:07 följande:

Om de inte försöker påkalla min uppmärksamhet, typ att de vill att jag stannar så skulle jag nog åka förbi. Utgår då ifrån att de själv har läget under kontroll, dvs ringt efter hjälp med bärgning eller annat.

Lägger i varningsblinkers på den egna bilen, går ur och får en överblick av läget, ringer 112.. Försöker stoppa blödningen, försöker få kontakt med den som inte svarar på tilltal, pratar och försöker lugna tills ambulans kommer..

Varningsblinkers på egna bilen, försöker få personerna ur bilen och i säkerhet, ringer 112..

Känner att jag nog skulle ha gjort rätt lika som Jenna. Försökt se vad/om jag kan göra något, och tillkalla hjälp. Skulle inte försöka flytta på någon, förutom de i bilen i sista scenariot.
  • Anonym (vfgsdafs)
    Anonym (Ambulanssjuksköterska) skrev 2017-10-30 10:51:40 följande:

Hej! Då jag följt en tråd här på Familjeliv, hur någon tänker kring agerande på trafikolycka, vill jag veta hur gemene man tänker. 
    Några scenarion: 

Berätta hur du tänker, vad du gör, hur du gör det. Om du gör nåt, du är alltså första bild på plats efter olyckan. Medelstor väg. (ej motorväg). Eller hitta på lite eget scenario, eller berätta om något du varit med om själv. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-30 10:51
    Eller fråga hur du bör göra, jag kan förhoppningsvis svara!

Får panik och åker därifrån snarast möjligt!
  • Anonym (.)

Livestreamar på Facebook. Det är säkert nån annan som redan ringt ambulans, och de är ju ett strålande sätt att få mycket likes, eller tom årets läsarfilm på aftonbladet

• Halla91

Tänk på att alltid ringa 112 först, det hinner ju gå flera minuter lätt om man börjar med allt det andra. 
    Samt att du kan få instruktioner av räddningspersonal via telefon för exakt vad du ska göra. 
    Så, ring 112! (inte om dom står och röker såklart, men annars)

• Anonym (Jenna)
    Halla91 skrev 2017-10-30 14:25:56 följande:

Tänk på att alltid ringa 112 först, det hinner ju gå flera minuter lätt om man börjar med allt det andra. 
    Samt att du kan få instruktioner av räddningspersonal via telefon för exakt vad du ska göra. 

Fast man ska väl se till att få ut personer ur en bil som kan fatta eld när som helst innan man ringer 112?
    Samma sak att få undan personer som typ ligger på vägen så de inte blir överkörda! Det bästa är ju om man är flera, men är man inte det så ska man rädda liv först! Men självklart är det bra att ringa så fort som möjligt!
  • Anonym (H)

1 , kör förbi.

Låter mer som vägpirater än riktig olycka.

2 & 3

Blinkers , 112 , kolla om jag kan hjälpa.

• Halla91
    Anonym (Jenna) skrev 2017-10-30 15:23:52 följande:
    Fast man ska väl se till att få ut personer ur en bil som kan fatta eld när som helst innan man ringer 112?
    Samma sak att få undan personer som typ ligger på vägen så de inte blir överkörda! Det bästa är ju om man är flera, men är man inte det så ska man rädda liv först! Men självklart är det bra att ringa så fort som möjligt!
    Skulle säga ring innan du går ut ur bilen om du ser på vägen att det är illa. 
    Jag parkerade sist på tvären över vägen med varningsblinkers så att man fick stopp på ena sedan och sedan satte jag en på andra sidan också medan jag pratade med dom. 

Nu var jag iofs ihop med en som jobbade på räddningstjänsten. 

Sedan är det väl iofs vad jag vet lag på att man ska stanna om man är först vid en olycksplats? (men hur ska dom kolla att man kört förbi?)

saxat från räddningstjänsten (raddning.com/vid-en-olycka/vid-en-trafikolycka/)  : 
    Ta reda på vad som har hänt: Finns det några skadade? Hur många kan vara skadade och vem är i störst behov av hjälp. Ta befälet men ta hjälp av andra som kommer till platsen.
    Larma SOS på telefonnummer 112.
    Rädda om någon skadad befinner sig i livsfarligt läge, det kan vara en brand eller nära trafiken, försök flytta den/de skadade till en säker plats.
    Varna andra medtrafikanter. Sätt ut varningstrianglar och skydda olycksplatsen.

En mer utförlig lista

Innan du tar hand om de skadade
    ? Skaffa dig en snabb överblick av situationen.
    ? Ring 112 så snart som möjligt och håll kontakt med larmcentralen tills personal är på plats.
    ? Om samtalet bryts, ring direkt upp igen.
    ? Skulle du ha dåligt med batteri, ange så många nummer som möjligt som SOS Alarm kan nå dig på.
    ? Parkera bilen en bit ifrån olyckan, eftersom det finns risk för explosion och eftersom det måste finnas plats för ambulanser och räddningspersonal.
    ? Ställ ut varningstrianglar, gärna åt båda hållen. Minst 150 meter från olyckan. Om möjligt låt någon annan än du själv göra det.
    ? Se till att ingen röker i närheten av olycksplatsen.

Ta hand om de skadade
    ? Skapa fria luftvägar på den som är medvetslös
    ? Lyft upp huvudet till normal position och håll det stadigt på den som är medvetslös och sitter i bilen
    ? Om nödvändigt försök att dra fram underkäken på den skadade med fingrarna ? detta gör det möjligt för luft att passera samtidigt som det stabila greppet minskar risken för nackskador
    ? Känn efter om pulsen slår
    ? Medvetslösa som befinner sig utanför fordonet bör läggas i stabilt sidoläge ? se till att hålla i huvudet och att se nacken och ryggen som en enhet.
    ? Kontrollera pulsen och om andningen är regelbunden. Torka bort vätska från munnen och svaljet.
    ? Förhindra värmeförlust (med kläder, handdukar, etcetera) och stoppa yttre blödningar med bandage och använd om möjligt handskar.

• Anonym (Ssk)

Det första jag gör är att skapa mig en överblick över sitationen. Är det fara för mitt liv? Kan jag gå in säkert?

Därefter parkerar jag min bil på lämpligt ställe, där den kan stå utan att utgöra fara för andra eller vara för nära situationerna. Tar på mig gul säkerhetsväst som jag personligen alltid har i bilen. Placerar ut varningatrianglar.

Tar reda på antalet skadade, om någon skadad/chockad har gått iväg, gör en prioritering om det är någon som behöver akut hjälp först, då exempel ge fria luftvägar. Ringer 112 och ger besked om det jag funnit ut. Och sedan är det bara att utföra första hjälp efter a-b-c-principen tills annan hjälp kommer. Uppdaterar 112 om tillstånden förvärras.

Ropar på hjälp om andra finns i närheten.

• Anonym (Ssk)

Utifrån dina scenarion:

1. Bil i dike, står på alla fyra hjulen, två personer står utanför och röker

Först tänker på min egen säkerhet. Ställer min egna bil på lämpligt ställe. Tar på säkerjersväst ovh placerar ut varnigatreanglar. Går fram försiktigt och hör om det behöver hjälp. Om det sitter andra i bilen. Ger psykosocial första hjälp (såvida ser inte finns andra skadade i bilen spm.behöver hjälp) i form av varmt täcke, hjälp att ringa 112, hjälp med att ringa övriga familj/vänner. Erbjuder plats i min varma bil. Stannar tills 112 kommer. Är dock inte påträngande utan finns där om det behöver hjälp.

2 Bil in i stenmur, sitter två personer i framsätet, den ena svarar inte på tilltal, den andra blöder ymnigt från huvudet, men är talbar.

Först min egna säkerhet. Ställer min egna bil på lämpligt ställe. Säkerhetsväst på och ut med varbingatrianglar. Därefter tar reda på antalet skadade och ringer 112. Kontrollerar andning på och ger fria luftvägar till den som inte är kontaktbar. Ev tar ut från bilen och ger HLR om det är nödvändigt. Annars första hjälp efter a-b-c- principen. Om jag har möjlighet utan att ta fokus från den skadade personen pratar lugnt med den som sitter brevid.

3 Bil ligger på taket på vägbanan, det ryker från motorrummet, två personer i bilen som inte tar sig ut, båda är vakna. Alt den ena är medvetslös.

Egen säkerhet först. Säkerhetsväst på och ut med varnigatreanglar. Ställer min egna bil på lämpligt ställe. Det tycker ur bilen vilken kan innebär att det faktiskt är fara för mitt liv att få fram till bilen. Ringer 112 och informerar. Så jag förmodligen inte kan göra något utan att äventyra mitt liv pratar jag lugnt med de skadade att hjälpen är påväg. Ser om de har möjlighet att själv ta sig ut från bilen.

Om en är medvetslös kan jag ev försöka att guida den andre personen att se om den medvetslösa har fria luftvägar. Ev få personen att ge fria luftvägar. Uppdaterar 112 om läget förändras.

• Anonym (Ssk)
    Halla91 skrev 2017-10-30 14:25:56 följande:

Är dock alltid bra att få en överblick av situationen innan man ringer 112.
    Anonym (.) skrev 2017-10-30 14:09:50 följande:

Livestreamar på Facebook. Det är säkert nån annan som redan ringt ambulans, och de är ju ett strålande sätt att få mycket likes, eller tom årets läsarfilm på aftonbladet

Får väl hoppas att alla andra, inkl ambulans och räddningstjänst gör samma sak när du ligger inkapslad i en blåtburk, i ett blött dike, upp och ned....grattis!
    Anonym (Ssk) skrev 2017-10-30 16:01:33 följande:
    Är dock alltid bra att få en överblick av situationen innan man ringer 112.
    Alltid bäst att tänka på egen säkerhet och varna andra innan man gör något annat! Sen kan man ringa under tiden man undersöker skador mm. Men du verkar ha ok koll. 
Svar på tråden Vad gör du vid en trafikolycka?