Ständigt dumpad
För tre år sedan separerade jag och mitt ex efter 13 år och två barn tillsammans på hans initiativ. Så här i efterhand kan jag se att det var helt rätt för mig. Relationen var inte bra (jag såg det inte då), men jag har insett efteråt att jag inte mådde bra i relationen, han tryckte ner mig på olika sätt och var ibland nedvärderande mot mig. Mitt självförtroende var kört i botten. Har lagt en hel del tid på att jobba med själv, träffat en terapeut, fått mycket bättre självförtroende och känner mig nu stark i mig själv. Jag har många goda och väl fungerande vänskapsförhållanden och jag vet att minna vänner uppskattar mig som person.
Medvetet har jag väntat med att börja dejta tills för ett år sedan. Jag har träffat ett par killar som det inte kändes rätt med och därför inte gått vidare med dem. Träffade så en kille som jag blev intresserad av - och han av mig. Vi sågs några veckor och sedan dumpade han mig plötsligt och ganska oväntat. Han hade visat ett genuint intresse för mig, såväl i ord som i handling.
Nu står jag inför samma situation igen, träffade en annan kille för ca fem månader sedan, vi gick lugnt fram - även om känslorna fanns där från början. Jag ville undvika samma sak igen. Vi har haft det jättebra när vi ses, han är otroligt fin och vi trivs bra ihop. Kan prata om allt, har varit väldigt ärliga och han har uttryckt sina känslor för mig på flera sätt. Han har pratat om resor vi ska göra och om framtiden. Vi har klickat väldigt bra på alla plan, har förstår mig väl och ser mig på ett sätt som jag aldrig tidigare har upplevt. Och nu, har han plötsligt vänt och jag förstår inte varför. Har hör bara av sig sporadiskt, svarar på mina meddelanden först efter flera dagar, har inte tid att träffa mig, försöker hitta undanflykter. Känns som en tidsfråga innan han kommer dumpa mig. Jag började se en framtid med honom, men ser nu ingenting. Han var min drömman på många sätt, men beter sig nu illa och gör mig ledsen. Så även om han skulle ge mig en bra förklaring till detta tror jag inte att jag skulle kunna fortsätta eftersom han har sårat mig.
Frågan är hur jag ska kunna gå vidare, mitt relationssjälvförtroende är kört i botten känns det som - särskilt efter den här senaste händelsen. Jag öppnar mig, vågar lita på någon igen, och så finns han inte där. Hur ska jag våga gå in i en annan relation? Kan ni hjälpa mig att få perspektiv på detta?