• Pudan

Lösa ut sambo

A köpte en lägenhet i februari 2015. A flyttar in i den i juni 2015 och hans särbo flyttar in i augusti samma år och de blir sambo. A har ensam köptlägenheten och står själv på lån och sambon är skriven i lägenheten men står inte med på köpekontrakt. Räknas det som om lägenheten är köpt för gemensamt bruk med tanke på tidpunkterna då de flyttade in? Nu vill A separera och undrar hur han ska göra då han vill behålla lägenheten. Ska han lösa ut sambon med halva köpesumman eller är det halva värdet på lägenheten idag eller ngn annan summa? Någon som vet reglerna? A antar att det juridiskt anses som att lägenheyen är införskaffad för gemensamt bruk även om de inte flyttade in exakt samtidigt och att sambon därmed har rätt till del av lägenheten trots att hon inte köpt/står på lån. A vill helst behålla lägenheten så att sälja är inte aktuellt -i alla fal inte som första alteenativ.

• Svar på tråden Lösa ut sambo
  • möjligt
    Ms H skrev 2017-11-03 12:03:43 följande:

Nej, jag har inte egen erfarenhet av det, när jag var sambo hade vi samboavtal som klart och tydligt talade om vad som gällde.

Det är ju inte vinsten som ska delas, det är värdet minus bostadslån. Men vinsten är ju en del av värdet, så det är lika knepigt att bestämma värdet som vinsten. Sen kan man kompensera för vinstskatt med mera. Men ja, det blir ju ett fiktivt värde man får lov att komma överens om, eller så får man lägga ut lägenheten till försäljning och så får den som vill behålla lägenheten helt enkelt vara med i budgivning. Men det är ju bara om det verkligen inte går att komma överens...

Nja kan man absolut inte komma överens så lär man ju knappast bli överens om en försäljning heller. Man kan d? istället få tilldelat en bodelningsförrättare genom tingsrätten som efter att ha fått tillgång till alla värderingar och all fakta kommer med ett beslut.

Men det kostar ju en del så man vinner ju på att komma överens själva istället
  • Anonym (A)

Tror tyvärr att om en kontantinsats har gjorts, så kan det räknas med i den delen som ska delas, alltså handlar det inte bara om värdeökninen, utan värdet-skulder på bostaden.

Finns skäl till att man ska ha ett samboavtal.

Verkar finnas möjlighet till viss jämkning av hur stor del sambon får, beroende på hur långt samboskapet varit. Vid äktenskap tror jag att det är 5 år innan man har en hälftendelning, och det verkar vara samma för samboskap.

http://lawline.se/answers/6663

Så länge sambon är nöjd med att få del av värdeökningen är det Inga problem, men börjar de bråka om pengarna kan ditt ex bli tvungen att dela med sig av sin kontantinsats också. Då kan jämkningsparagrafen definitivt vara till hjälp.

• Pudan

Jösses vilken röra det kan bli om man inte har skrivit papper... Antar att en utsedd bodelare kan tvinga fram en försäljning? Känns olustigt att en person som aldrig ägt eller betalat en kr för en fastighet på det viset verkar kunna  framkalla en situation där den som äger fastigheten tvingas till försäljning. Skulle tro att den situationen undviks i det här fallet för A betalar troligtvis en rejäl summa extra till sambon för att inte riskera fastigheten där dottern är trygg och trivs efter en rörig tillvaro. Får bli samtal med advokat och reda ut det ordentligt. 

• Pudan

Jösses vilken röra det kan bli om man inte har skrivit papper... Antar att en utsedd bodelare kan tvinga fram en försäljning? Känns olustigt att en person som aldrig ägt eller betalat en kr för en fastighet på det viset verkar kunna  framkalla en situation där den som äger fastigheten tvingas till försäljning. Skulle tro att den situationen undviks i det här fallet för A betalar troligtvis en rejäl summa extra till sambon för att inte riskera fastigheten där dottern är trygg och trivs efter en rörig tillvaro. Får bli samtal med advokat och reda ut det ordentligt. 

• Anonym (al)

Är inte det intressanta i frågan huruvida lägenheten räknas som samboegendom eller inte? För jag tycker inte att det är glasklart när lägenheten är köpt långt innan B flyttade in. Det skulle nog vara lätt för A att hävda att det alls inte var för gemensamt bruk eftersom denne köpte lägenheten (och flyttade in själv) flera månader innan B flyttade in.
    Det är definitivt bäst att fråga en jurist om det här. 

• Ms H
    möjligt skrev 2017-11-03 13:01:46 följande:

Nja kan man absolut inte komma överens så lär man ju knappast bli överens om en försäljning heller. Man kan d? istället få tilldelat en bodelningsförrättare genom tingsrätten som efter att ha fått tillgång till alla värderingar och all fakta kommer med ett beslut.

Men det kostar ju en del så man vinner ju på att komma överens själva istället

En försäljning kan tvingas fram, finns lagstöd för det. Men det kan ta tid. Och ja, en förrättare kan man också ta in.

Att komma överens är helt klart det billigaste och det bästa. Allra helst ska man göra det långt innan en bodelning blir aktuell, men så är det ju inte alltid.
  • Anonym (al)
    Pudan skrev 2017-11-03 13:12:21 följande:

Samboskapet har varit i 2,5 år.

Hur långt samboskapet har varit har nog ingen betydelse i sammanhanget. Det är avsikten när A köpte lägenheten som har betydelse för om den räknas som samboegendom eller inte.
  • Pudan

Anonym (al),

Jo frågan om ifall lägenheten räknas som inköpt f gemensamt bruk eller ej är central. Tyvärr verkar det luddigt vilka regler som gäller här. Är det tid mellan inköp till inflytt? Tid inköp till att en eller båda folkbokfört sig där? Annat? Verkar som att det är av typen "kan XX göra det troligt att lägenheten är köpt för eget bruk eller inte" dvs att det hänger på hur väl parterna argumenterar för "sin" uppfattning. Hade hoppats att det fanns ett klart regelverk kring detta - det hade gjort det avsevärt lättare för dem. 

• Ms H
    Anonym (al) skrev 2017-11-03 13:11:01 följande:

Är inte det intressanta i frågan huruvida lägenheten räknas som samboegendom eller inte? För jag tycker inte att det är glasklart när lägenheten är köpt långt innan B flyttade in. Det skulle nog vara lätt för A att hävda att det alls inte var för gemensamt bruk eftersom denne köpte lägenheten (och flyttade in själv) flera månader innan B flyttade in.

Det är definitivt bäst att fråga en jurist om det här. 

Jo, det frågan är högst intressant. Eftersom att de har tittat på gemensam bostad, bostaden är stor nog för arr tre extra ska få plats och inflytt görs relativt snart efter köp, tror jag att den kan tolkas vara inköpt för gemensamt bruk. Men det är alltså bara vad jag tror, inte något jag vet. Jag hade nog valt att fråga på Lawline till att börja med om det var jag som skulle separera.
Svar på tråden Lösa ut sambo