• basio

Blöjor som läcker

Jag har en liten gosse på 3 månader som är en mästare på att kissa och ofta, nästan varje natt och ibland dagtid, läcker blöjorna. Han väger ca 6 kg och har libero comfort storlek 3 vilka är för 5-9 kg. Alla storlekar som han har haft har läckt. Han är rätt smal (67-68 cm lång till sina 6 kg) om det nu kan spela roll, inga knubbiga lår ler särskilt rund mage. Och givetvis ser vi till att snoppen ligger neråt.

Vilka blöjor tycker ni är bäst? Någon sort som håller tätt bättre eller kanske klarar mer kiss? Mina tre andra barn var det aldrig något större problem med och då använde jag Pampers och huggies.

• Svar på tråden Blöjor som läcker
  • Mortiscia

Vi kör bara Libero, från start. Även här var det läckage då och då, det är för att bebisen är liten så klart. Det blir bättre när de växer i minsta storleken. Kanske det finns prematurblöjor att ha tills vidare?

• basio

Prematurblöjor är knappast aktuellt när han väger 6 kg. Han kan inte ha mindre blöjor än vad han har nu.

• Mortiscia

Sorry, läste inte om vikten, bara att han var liten och smal. I vilket fall så har ni för stor storlek, man kan inte stirra sig blind på paketet utan måste se efter hur blöjan faktiskt sitter på barnet då kg inte alltid stämmer. Köp ett paket strl 2 i taget tills ni ser att de börjar bli för små, då kan ni gå över till 3 igen men bli inte förvånad om det inte sitter perfekt på en gång ändå.

• EpicNurse

Pampers, always!

Till min 3 månaders har jag dock libero touch för jag gillar inte Pampers newborn. Men i övrigt kör vi bara Pampers. Helt klart bäst på alla sätt. 2 åringen har samma hela natten (up n go). Hen är också, och har alltid varit smalis :)

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • crispnuggets

Kunde lika gärna skrivit trådstarten själv, så mycket som påminner om vår sits! Men att gå ner en storlek har jag inte tänkt på faktiskt, de kändes så små i slutet, att de sitter lite hårt i magen...

• basio

Storlek 2 läckte också och de är inte stora nog när han bajsar (de är för korta i ryggen så det läcker ut där). Vi testade Pampers när han var nyfödd (fick ju flera gratispaket), men upplevde dem som bredare än libero och valde därför libero. Att gå tillbaka till storlek 2 känns lite svårt då de är väldigt små på honom upptill, sen satt de nog rätt bra kring benen...

Får väl testa med Pampers eller något annat märke. Älskade huggies till dottern som hade samma kroppsform, men de verkar inte säljas längre.

• elyse

Bamses är lite högre. Och har aldrig läckt kiss för oss.

• basio

Vi gick alltså över till storlek 3 bara för ett par veckor sen eftersom nummer 2 läckte. Vi körde först på newborn som är 5-7 kg (tror jag) och nu provar vi med comfort 3 som då är 5-9 kg.

• basio

Vi har blivit väldigt noga med flärparna just eftersom de läckt mycket. De läcker i sidan. Han sover oftast just på sidan och då läcker de på den sidan som han ligger.

• Snuttis2

Hade nyligen blöjdiskussion i kompiskretsen, det Visade sig att alla använde libero när barnet var nyfött men Pampers när det vuxit till sig några månader o börjat röra sig mer!! Själv har jag en son på 3 mån o känner igen mig lite i det du skrev , har provat libero 2 och nu 3 samt Coop forum katten Jansson blöjorna ! De läckte ibland i början men nu har jag fått in tekniken o spänner dem också lite hårdare än innan. Min son är liten men knubbig - jag tror att man får prova sig fram olika blöjor passar olika kroppsform!

• Annelie 76

Pampers är det enda som hållit för mina storkissare. Har också varit tvungen att byta storlek så fort de kommit upp till nästa storlek.

• erijon

Prova libro steg 3, newborn istället för comfort. De använder vi, dock till vår 5veckors på dryga 5kg. Där är vikten 4-8kg istället för 5-9kg! Fast båda är steg 3. Testa!

Steg 2 till ert barn på 6kg och nästan 70cm låter orimligt. :)

• 98Emelie98

Jag hade libero touch på min kille när han var liten och vägde 2-5 kg ungefär, han är också väldigt lång för sin vikt.

Sen bytte jag till pampers baby dry pants för att de var billigare. Lilleman har aldrig kissat igenom dessa.

Såg att nån tipsade om libero up&go och vill tillägga att de aldrig passat runt lillens ben och det har läckt både det ena och det andra när jag använt de blöjorna.

• Bean90

Vi har problem med läckande bajsblöjor! Minst en gång om dagen bajsar min 4 månaders tjej så det läcker upp i ryggen, främst när hon sitter i babysittern eller babyskyddet. Nu har vi Libero comfort 3 men vi har även testat Pampers och det är ingen skillnad.

Svar på tråden Blöjor som läcker