• Farfallos

Känner och har kvinnor något ansvar för att vissa män beter sig som svin?

En spin-off från en annan tråd, och jag tänker...

- Många tjejer säger, utan att skämmas för det, att de gillar "bad boys".
    - Tjejer köar gladeligen utanför rockstjärnors hotellrum för att få komma in och bli påsatta som nr XX en kväll efter konserten.
    - Fifty shades of Grey är typ världens mest sålda bok.

Det är ju liksom inte konstigt att det finns män som ser att det finns en marknad för svinaktigt beteende, eller?

Nu är det ju självklart så att var och en måste ta sitt eget personliga ansvar, så varje svin bär ju skuld för sina dumheter, men det i det större perspektivet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-05 10:19
    Efter 15 inlägg är det fortfarande ingen som riktigt har svarat på frågan om kvinnor som grupp har något ansvar för de svinaktiga mansnormer som kvinnor uppenbart både älskar och hatar. Så du som kommer in nu i tråden, problematisera gärna i denna fråga, för det är trots allt det som är frågan här.

• Svar på tråden Känner och har kvinnor något ansvar för att vissa män beter sig som svin?
  • Digestive
    man och nöjd skrev 2017-11-05 19:54:17 följande:
    Intressant. Jag håller med dig. Dagligen kan man se män i byggnadställningar, helt utan skyddsutrustning. En del betraktar detta som coolt. Jag betraktar det som korkat. Det är bara en tidsfråga innan olyckan är framme.

Detsamma kan sägas om kvinnor som trånar efter högrisk-män. Det är bara en tidsfråga innan det blir misshandel. Inte så smart, men höjden av dumhet är nog att försöka skuldbelägga alla män för detta. (säger inte att du gjort det)
    Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det där medhållet.

Brukar du förknippa ansvar och/eller civilkurage med skuld? Jag tycker att det är självklart att försöka hjälpa till i dessa frågor; vad skulle du, jag eller någon annan man förlora på det? Sedan kan man såklart hjälpa till på olika sätt och vis.
  • Kusin Krakel
    man och nöjd skrev 2017-11-05 19:34:34 följande:

Har du inget bättre exempel än James Dean? Har ingen aning om vad han gjorde som var så coolt.

Jag tror inte kvinnor dras till män för att de tror de kommerbli illa behandlade. Det är snarare så att denna attraktiva grupp är kraftigt kriminellt överrepresenterad, inte sällan handlar det om våldsbrott. Du skriver ju själv att en bad boy går sin egen väg och inte bryr sig vad andra tycker. Hur skulle kan kriminalitet ens vara möjligt om man saknar de egenskaperna?

Kriminella män brukar inte ha några större problem att välja och vraka vilka kvinnor de vill ha, eller hur?

Jag tycker vidare du missar en parameter. En bad boy är en pojke som tar korkat stora risker - och kommer undan med det p.g.a de övrigas mesighet. Det blir eg. bara problem när 2 sådana möts, men då blir det lätt katastrof.

Som du skriver skiter en bad boy i vad andra tycker, vilket naturligtvis inkluderar kvinnan ifråga.

Det finns nog inget bättre exempel på populärkulturens bad boy än james dean.
  • JakobK
    Kusin Krakel skrev 2017-11-05 22:22:24 följande:
    Det finns nog inget bättre exempel på populärkulturens bad boy än james dean.
    Hur många vet hur James Dean är egentligen ? Det var ju länge sedan han syntes på biograferna. Finns det inga moderna exempel, 
  • Digestive
    JakobK skrev 2017-11-05 22:57:13 följande:
    Hur många vet hur James Dean är egentligen ? Det var ju länge sedan han syntes på biograferna. Finns det inga moderna exempel, 
    James Bond i äldre tappning? Om nu fiktiva figurer räknas.
  • JakobK
    Digestive skrev 2017-11-05 23:05:52 följande:
    Ja på plusspektrat av badboy i såna fall. Men james Bond? Menar du att alla goda hjältar i filmer som har viss pondus och självförtroende räknas som bad boys? Eller hur definierar du en bad boy`?
  • man och nöjd
    Digestive skrev 2017-11-05 23:05:52 följande:
    Han är ju absolut ingen "bad boy". Däremot kanske man kan hitta en bad boy bland någon av skurkarna.

• JakobK
    man och nöjd skrev 2017-11-06 00:14:05 följande:
    Han är ju absolut ingen "bad boy". Däremot kanske man kan hitta en bad boy bland någon av skurkarna.
    Jo troligtvis bland skurkarna.

Vet inte varför, men det känns som vissa här i tråden försöker få bad boys att låta som att de inte är så "bad" i själva verket? 
  • man och nöjd
    JakobK skrev 2017-11-06 00:29:56 följande:

Vet inte varför, men det känns som vissa här i tråden försöker få bad boys att låta som att de inte är så "bad" i själva verket? 
    Exakt. På en beskrivning kände jag t.o.m igen mig själv. Haha, man kanske kan vara mer framgångsrik än man trodde hos motsatta könet.
  • Digestive
    JakobK skrev 2017-11-05 23:19:24 följande:
    Ja på plusspektrat av badboy i såna fall. Men james Bond? Menar du att alla goda hjältar i filmer som har viss pondus och självförtroende räknas som bad boys? Eller hur definierar du en bad boy`?
    Tänker på hur den äldre tappning tar för sig av kvinnor. Han accepterar aldrig ett nej. Kvinnor kan försöka slita sig, slå på honom, säga nej, skrika och försöka fly, det spelar ingen som helst roll - han ska ha sex (vilket såklart slutar lyckligt den här vägen varje gång, i filmvärlden) och om de inte lugnar ner sig i den här belägringsprocessen så får de en örfil, blir nertvingade tills de ger upp, blir upptryckta mot en vägg och kyssta mot sin vilja med mera (vilket såklart får henne på bättre tankar, i filmvärlden).

Ser man inga problem i det här beteendet så är man troligen ett problem själv.

Sedan är han väldigt rebellisk och gör som det behagar honom i ren allmänhet.

Dock inte en klassisk "Bad Guy" som så.

Nu fanns det inte så mycket som jag hade hoppats på på YouTube men ni kanske borde reflektera över vad det här är egentligen är för beteende (bortom filmvärlden);

Glömde nämna att han även utpressar kvinnor för att få sex;

Avrundar med en kyss och fiolspel;

• Kusin Krakel

Jo James Bond är ju också en sån som brukar räknas som en klassisk bad boy.
  • Kusin Krakel
    JakobK skrev 2017-11-06 00:29:56 följande:

Det handlar ju inte om det, James Bond är ju presis som Digestive skriver ju också rejält "bad" när det gäller kvinnor. Vilket han ju inte behöver vara för att en bad boy egentligen.

Det handlar väl mer om att försöka visa vad "bad boy" generellt står för och vad det är i det som kvinnor i fiktionen och kanske ibland även i verligheten finner attraktivt. Ett mansideal som kan vara nog så problenatiskt om man plockar ner det från vita duken och kopplar det till verkligheten. Men tror man att det handlar om att gilla män som är elaka, hänsynslösa och kriminella i största allmänhet då tror jag man missat poängen med facsinationen just för bad boys.

Sen lyfter ts sndra saker, som den idoldyrkan som finns hos många unga tjejer vad gäller vad gäller artister och det snarlika beteendet hos en mindre grupp kvinnor som skriver brev till för dem okända kriminella män i fängelset. Jag tror just de delarna har väldigt lite med fascinationen för "bad boys" i den klassiska definitionen att göra. Olika saker, olika orsaker. Men i grunden handlar det väl förstås till stor del om könsroller. Och jag tror att det egentligen var det som ts ville diskutera - könsroller och mansideal och hur de upprätthålls. Inte om definitionen av bad boys egentligen, så där får jag kanske be ts om ursäkt för ot.
  • Farfallos
    KillBill skrev 2017-11-05 19:45:18 följande:
    Machokulturen inom gayvärlden är i allra högsta grad levande och jag antar att det beror på att det finns män som tänder på detta.  Det problem du beskriver kanske finns även bland män? Det vore intressant  att få höra stories från "andra sidan".
    Va va va? Jo, det är möjligt att det finns något sådant i gaykulturen, men det är varken något jag känner till eller skrev om. Jag skrev att det INTE finns någon norm eller kultur för kvinnor som är "pro svineri" mot män,
  • JakobK
    Digestive skrev 2017-11-06 02:35:28 följande:
    Tänker på hur den äldre tappning tar för sig av kvinnor. Han accepterar aldrig ett nej. Kvinnor kan försöka slita sig, slå på honom, säga nej, skrika och försöka fly, det spelar ingen som helst roll - han ska ha sex (vilket såklart slutar lyckligt den här vägen varje gång, i filmvärlden) och om de inte lugnar ner sig i den här belägringsprocessen så får de en örfil, blir nertvingade tills de ger upp, blir upptryckta mot en vägg och kyssta mot sin vilja med mera (vilket såklart får henne på bättre tankar, i filmvärlden).

Ser man inga problem i det här beteendet så är man troligen ett problem själv.

Sedan är han väldigt rebellisk och gör som det behagar honom i ren allmänhet.

Dock inte en klassisk "Bad Guy" som så.

Nu fanns det inte så mycket som jag hade hoppats på på YouTube men ni kanske borde reflektera över vad det här är egentligen är för beteende (bortom filmvärlden);

Glömde nämna att han även utpressar kvinnor för att få sex;

Avrundar med en kyss och fiolspel;
    Ja där är ju exempel på en riktig bad boy! Jag har bara sett två filmer med James Bond, med pierece brosnan och daniel craig.
  • JakobK
    Kusin Krakel skrev 2017-11-06 03:35:10 följande:
    Det handlar ju inte om det, James Bond är ju presis som Digestive skriver ju också rejält "bad" när det gäller kvinnor. Vilket han ju inte behöver vara för att en bad boy egentligen.

Det handlar väl mer om att försöka visa vad "bad boy" generellt står för och vad det är i det som kvinnor i fiktionen och kanske ibland även i verligheten finner attraktivt. Ett mansideal som kan vara nog så problenatiskt om man plockar ner det från vita duken och kopplar det till verkligheten. Men tror man att det handlar om att gilla män som är elaka, hänsynslösa och kriminella i största allmänhet då tror jag man missat poängen med facsinationen just för bad boys.

Sen lyfter ts sndra saker, som den idoldyrkan som finns hos många unga tjejer vad gäller vad gäller artister och det snarlika beteendet hos en mindre grupp kvinnor som skriver brev till för dem okända kriminella män i fängelset. Jag tror just de delarna har väldigt lite med fascinationen för "bad boys" i den klassiska definitionen att göra. Olika saker, olika orsaker. Men i grunden handlar det väl förstås till stor del om könsroller. Och jag tror att det egentligen var det som ts ville diskutera - könsroller och mansideal och hur de upprätthålls. Inte om definitionen av bad boys egentligen, så där får jag kanske be ts om ursäkt för ot.
    Nu hade jag bara sett två filmer med Bond så de scenenera som digestive skickde visade tydligt på en bad boy.

Det var det att några i tråden skrev ganska oproblematiskt om en bad boy. "cool, spännande någon som bryter normer", tycker det ursäktar lite ett svinigt beteende som bad boys ofta står för, och det lät som de var på badboysens sida.

En del kvinnor faller för bad boys, men det gäller väl att inte glorifiera dem ännu mer, då upprättshålls ju de skadliga mansidealen. Många män tror säkert att de bör eftersträva att vara en bad boy för de tror att många kvinnor gillar det.
  • Digestive
    JakobK skrev 2017-11-06 09:24:18 följande:
    Ja där är ju exempel på en riktig bad boy! Jag har bara sett två filmer med James Bond, med pierece brosnan och daniel craig.
    Aha, jo, de nya tappningarna är betydligt sundare ur det här perspektivet.

Saken är den att dessa James Bond tappningar är skapade av samma generation som exempelvis uppfostrade min (är född 1981) och sågs såklart även av den samma (och vi, som var barn på den tiden, såg på dem med). Det är med andra ord inte så konstigt att det här fortfarande lever kvar i ren och skär allmänhet - för såväl män som kvinnor.

Nu är det såklart inte enbart James Bond det handlar om utan hela dåtidens kultur här i västvärlden kan speglas i filmerna. James Bond är dock ett filmfenomen som nästan saknar motstycke. Det finns över 20 delar av den äldre tappningen och vi pratar om "Triple A"-filmer, det vill säga riktigt stora Hollywood-produktioner. Så populärt var sådant här att se i ren allmänhet.

Just James Bond har dock varit något av en kulturikon. Att filmfiguren fortfarande är aktuell i sig, säger sitt.

Män och kvinnor som har uppfostrats och växt upp påverkade utav "James Bond"-idealet (direkt som indirekt) är verkligen inte en dussinmänniska. De - eller rättare sagt vi - är i stor utsträckning även den generationen som leder idag.

Jag tror (läs: hoppas) att skillnaden kommer att bli påtaglig när nästa generation börjar leda.
  • JakobK
    Digestive skrev 2017-11-06 11:16:33 följande:
    Aha, jo, de nya tappningarna är betydligt sundare ur det här perspektivet.

Saken är den att dessa James Bond tappningar är skapade av samma generation som exempelvis uppfostrade min (är född 1981) och sågs såklart även av den samma (och vi, som var barn på den tiden, såg på dem med). Det är med andra ord inte så konstigt att det här fortfarande lever kvar i ren och skär allmänhet - för såväl män som kvinnor.

Nu är det såklart inte enbart James Bond det handlar om utan hela dåtidens kultur här i västvärlden kan speglas i filmerna. James Bond är dock ett filmfenomen som nästan saknar motstycke. Det finns över 20 delar av den äldre tappningen och vi pratar om "Triple A"-filmer, det vill säga riktigt stora Hollywood-produktioner. Så populärt var sådant här att se i ren allmänhet.

Just James Bond har dock varit något av en kulturikon. Att filmfiguren fortfarande är aktuell i sig, säger sitt.

Män och kvinnor som har uppfostrats och växt upp påverkade utav "James Bond"-idealet (direkt som indirekt) är verkligen inte en dussinmänniska. De - eller rättare sagt vi - är i stor utsträckning även den generationen som leder idag.

Jag tror (läs: hoppas) att skillnaden kommer att bli påtaglig när nästa generation börjar leda.
    Ja vi påverkas av filmfigurer som vi ser upp till, det tror jag. Jag också född 80-tal såg som tur var inte James Bond :) Min idol var MacGyver och jag tror faktiskt aldrig han hade nåt intresse för tjejer i serien, dessutom använde han aldrig vapen utan hittade kreativa lösningar på problem. En bättre hjälte att se upp till än Bond tror jag.

Ett annat exempel jag reagerade på när jag såg filmen som tonåring är en scen i "Mannen med oxpiskan" med Clint Eastwood, där han spelar en "bad boy" som våldtar en kvinna i en höstack, utan konsekvenser. Efter det är hon bara mer intresserad av honom har jag för mig.
  • Digestive
    JakobK skrev 2017-11-06 11:33:19 följande:
    Ja vi påverkas av filmfigurer som vi ser upp till, det tror jag. Jag också född 80-tal såg som tur var inte James Bond :) Min idol var MacGyver och jag tror faktiskt aldrig han hade nåt intresse för tjejer i serien, dessutom använde han aldrig vapen utan hittade kreativa lösningar på problem. En bättre hjälte att se upp till än Bond tror jag.

Ett annat exempel jag reagerade på när jag såg filmen som tonåring är en scen i "Mannen med oxpiskan" med Clint Eastwood, där han spelar en "bad boy" som våldtar en kvinna i en höstack, utan konsekvenser. Efter det är hon bara mer intresserad av honom har jag för mig.
    Jag är nästan förundrad över att du missade James Bond! - jag drogs dock något åt filmer som jag egentligen inte borde ha sett vid den åldern, kan såklart vara det som skiljer.

Det skumma är att jag inte alls minns dessa filmer på det viset utan det var för när jag var betydligt äldre som jag överhuvudtaget reagerade, när de slumpmässigt visades på TV:n eller dylikt. Man är verkligen lättpåverkad som barn och ung. Finns det ingen ram eller direkt förståelse kring exempelvis sex så tolkar man gärna det mesta positivt, som oskyldigt naiv.

Ja, just det! Känner allt igen det som du beskriver om Clint Eastwood och det är helt klart samma sak.

McGyver var kung! Solig
Svar på tråden Känner och har kvinnor något ansvar för att vissa män beter sig som svin?