Fenestra skrev 2017-11-17 20:40:58 följande:
Jag har skilt mig för snart ett år sedan. Två relativt små barn. I dag är jag världens lyckligaste och gladaste kvinna/mamma/vän/ kollega...
Det var jag som ansökte om skilsmässan. Jag hade aldrig köpt ett resonemang "att stanna i en relation för barnens skull" eller ännu värre - att tvingas göra det.
Jag älskar inte barnens pappa och kunde absolut inte stanna en enda minut till. Det var rätt, det var bra och det var underbart till slut.
För övrigt tycker jag att skilsmässor tillskrivs väldigt fulla egenskaper. Ord som används låter nästan som en trafikolycka: relationen kraschade, havererade, slets sönder etc etc...
Varför?
Vad är det som är så konstigt att två totalt främmande människor som träffas av en slump slutar älska varandra efter ett tag? Varför ingen kan se någonting positivt komma ur en skilsmässa om den sker på humana och respektfulla grunder.
Det är vi som påför våra barn alla dessa farhågor med separationer.
Vi lär våra barn att skilsmässa är någonting sorgligt och tragiskt...
Ja det är skönt att ha såna dagar där man är världens lyckligaste. Ibland har man ju bara vanliga dagar fast dom är bra dom med. :)
Nu tror inte jag så värst många tillskriver skilsmässa som något fult i sig. Alla slutar inte älska efter ett tag och det är inte alltid som båda parter känner samma sak. Sen tror jag det finns många olika sätt att se ett förhållande på. För vissa är allt utbytbart medan för andra är det på ett djupare sätt. Ser man det som en juridisk formalitet, en mamma pappa, barn roll som man ska in och utföra så är det kanske lätta att avsluta.
Var det du som kände dig trygg och innerlig med mannen och det var han som tyckte det var så skönt att slippa dig så skulle du kanske tycka att något "slets sönder".
Farhågorna handlar väl om att förlora någon ur sitt liv skulle jag tro. Det är egentligen ganska få förunnat att ha så mycket nära relationer i sitt liv att en förlust inte betyder någonting.
Fenestra skrev 2017-11-17 20:50:14 följande:
Menar du verkligen att alla förvandlas till vanliga trista människor efter ett tag!?.Detta resonemang är ju helt absurd...
Du skojar väl?
Jag tror att felet ligger i att vi hittar inte rätt partner och väljer att spendera vårt liv med fel person. Vi luras, vi har bråttom att föröka sig och har inte rätta verktyg för läsa våra egna och andras kroppar och känslor...
Men att alla förvandlas till vanliga trista människor efter ett tag är skit snack!
I så fall har dessa människor varit trista från början och har dolt det för att sedan falla tillbaka i samma beteende. Det är dem som luras!
Vad jag menade med förvandlas till trista människor är att man förmodligen kommer ner på jorden efter att nyförälskelsen lagt sig och övergått i kärlek.
Då får man ju lära sig att älska en person mer osminkat och acceptera dom sidor som inte är så populära.