• Anonym (Usch och blä)

Hur behandlas ringorm? Snabb hjälp tack!

Jag är inte hemma i Sverige just nu så jag kan inte gå till VC. Jag har en röd fläck på mitt knä sen 4-8 veckor vet inte riktigt hur länge sen den kom. Den är ilsket röd och ungefär lika stor som en tiokrona. Hela fläcken är upphöjd och liknar bilder på internet av ringorm. Fast den har ingen ring runt liksom men det kommer i slutskedet vad jag fattar?

Jag vet inte hur jag skulle ha fått ringorm men tänker att det skadar inte att behandla fläcken med svampmedel för om det hjälper så toppen om inte så är ingen skada skedd. Men fattar jag rätt att det är Lamisil man ska använda två gånger om dagen i en månad? Jag har fått dyka rätt djupt på internet för att få reda på det. Men det verkar bara vara vanlig Lamisil Terbinafine 1% utan recept som man ska använda? Om någon har behandlat med det snälla skriv det här då så jag vet. Blir evigt tacksam om jag får lite hjälp snarast!

För säkerhets skull tvättar jag alla sängkläder på varmaste programmet och kör varmast i torktumlaren också. Är det något mer jag bör göra?

• Svar på tråden Hur behandlas ringorm? Snabb hjälp tack!
  • Meriall

Testa min doktor eller kry apparna. Då får du hjälp av en läkare på fem min fast du är utomlands. Otroligt smidigt. Kostar vara 250 kr.

• Anonym (mmm)

jag har har det, fick nån salva på recept så kontakta läkare 

• Daktar

Salvan heter Daktar och kan köpas receptfritt på apotek.

• Anonym (Usch och blä)
    Meriall skrev 2017-11-05 17:15:47 följande:
    Testa min doktor eller kry apparna. Då får du hjälp av en läkare på fem min fast du är utomlands. Otroligt smidigt. Kostar vara 250 kr.
    Men hur betalar man om det bara är en app?
    Anonym (mmm) skrev 2017-11-05 17:23:58 följande:
    jag har har det, fick nån salva på recept så kontakta läkare 
    Jag antar att du inte kommer ihåg vad den hette? Såg din ut ungefär som jag beskrev mitt utslag?
    Daktar skrev 2017-11-05 17:37:07 följande:
    Salvan heter Daktar och kan köpas receptfritt på apotek.
    Tack för tipset. Tyvärr verkar den svårare att hitta än Lamisil som finns överallt. Är det någon som vet om just Lamisil funkar?

Funderade på en sak som jag förmodligen inte vill veta svaret på men är det en hudsvamp eller är det en mask eller någon slags ohyra med tanke på namnet? Kräks

• Komatos

Jag hade det nyligen och smorde fläckarna med pevaryl (fotsvampmedel) två gånger om dagen. Baddade även fläckarna med alsolsprit innan insmörjning. Tog två, tre veckor innan de var borta då jag hade lyckats sprida ut det på större delen av överkroppen :s

• Anonym (Usch och blä)
    Komatos skrev 2017-11-05 18:26:15 följande:
    Jag hade det nyligen och smorde fläckarna med pevaryl (fotsvampmedel) två gånger om dagen. Baddade även fläckarna med alsolsprit innan insmörjning. Tog två, tre veckor innan de var borta då jag hade lyckats sprida ut det på större delen av överkroppen :s
    Tack för din hjälp! Ska man använda alsolsprit eller gjorde du det bara ändå? Jag får kolla vad pevaryl har för aktiv ingrediens och köpa det om det finns här. Fick du diagnos av läkare eller testade du bara som jag tänker göra? Att ha det på stor del av kroppen låter verkligen läskigt vet du hur du fick det? Spred det sig snabbt? Om det nu är ringorm jag har så har jag ingen aning om hur jag har fått det. Smörjde du in morgon och kväll?
  • Komatat

Jag vill minnas att jag läste det någonstans när jag sökte runt om ringorm, eller så kanske det stod i bipackssedeln till pevaryl.  Gick till vårdcentralen efter en veckas smörjande men de jämförde utslagen med en bild på vårdguiden och sa åt mig att fortsätta smörja. Jag misstänker att jag fick det från en matta på gymmet, annars har jag ingen aning om vart det skulle komma ifrån. Det kliade lite och det var ju störigt att det spred sig samt att smörjandet var lite småbesvärligt under de tre veckorna. Men det försvann tillslut och jag har inte fått tillbaka det :)
    Japp morgon och kväll.

• Anonym (Lis)

Hade nyligen ringorm. En receptfri kräm mot fotsvamp tog bort det. Borde ju finnas utomlands med. Visa upp knäet på Apoteket bara. Och låt bli att röra det. Smittar jättelätt.

• Anonym (Usch och blä)
    Komatat skrev 2017-11-05 18:42:20 följande:
    Jag vill minnas att jag läste det någonstans när jag sökte runt om ringorm, eller så kanske det stod i bipackssedeln till pevaryl.  Gick till vårdcentralen efter en veckas smörjande men de jämförde utslagen med en bild på vårdguiden och sa åt mig att fortsätta smörja. Jag misstänker att jag fick det från en matta på gymmet, annars har jag ingen aning om vart det skulle komma ifrån. Det kliade lite och det var ju störigt att det spred sig samt att smörjandet var lite småbesvärligt under de tre veckorna. Men det försvann tillslut och jag har inte fått tillbaka det :)
    Japp morgon och kväll.
    Då kör jag också med alsolsprit. Det skadar ju inte iaf. Hoppas du slipper det i fortsättningen!
    Anonym (Lis) skrev 2017-11-05 18:43:23 följande:
    Hade nyligen ringorm. En receptfri kräm mot fotsvamp tog bort det. Borde ju finnas utomlands med. Visa upp knäet på Apoteket bara. Och låt bli att röra det. Smittar jättelätt.
    Det kanske inte spelar någon roll vilken sorts fotsvampskräm det är? Jag kör på Lamisil som jag har redan och hjälper det inte så får jag väl byta. Bra idé att visa det på apoteket det tänkte jag inte på själv.

Ni som har haft det hade ni bara röda fläckar eller hade ni dom där typiska ringarna man ser på bildsök?

Borde jag täcka utslaget med ett plåster eller skadar det tro? Tänker på risken att smitta ner sig själv värre som Lis skrev.

Hur länge tog det innan ni började märka någon förbättring förresten?

• Komatat
    Anonym (Usch och blä) skrev 2017-11-05 18:49:40 följande:
    Då kör jag också med alsolsprit. Det skadar ju inte iaf. Hoppas du slipper det i fortsättningen!
    Anonym (Lis) skrev 2017-11-05 18:43:23 följande:
    Det kanske inte spelar någon roll vilken sorts fotsvampskräm det är? Jag kör på Lamisil som jag har redan och hjälper det inte så får jag väl byta. Bra idé att visa det på apoteket det tänkte jag inte på själv.

Ni som har haft det hade ni bara röda fläckar eller hade ni dom där typiska ringarna man ser på bildsök?

Borde jag täcka utslaget med ett plåster eller skadar det tro? Tänker på risken att smitta ner sig själv värre som Lis skrev.

Hur länge tog det innan ni började märka någon förbättring förresten?

Det började med en torr röd fläck. Några veckor senare fick jag flera små och den första torra fläcken började se ut som typisk ringorm. Så det tog ett tag innan jag såg vad det var. Jag vill minnas att det tog närmre två veckor innan de började försvinna och kanske tre/fyra veckor innan de var borta helt och jag vågade sluta smörja. Tror det gick åt fem tuber pevaryl den gången :) Jag tror inte plåster skadar, själv nöjde jag mig med att täcka det med kläder så att jag inte rev runt i det själv. Skippade även gymmet under den perioden för att inte sprida vidare.
    Lycka till :)
  • Anonym (Lis)

Jag hade en rund ring som kändes lite upphöjd och skrovlig. Den kliade inte. Försvann efter ca en veckas behandling men sen fick jag en ny på armen istället.

• Anonym (Usch och blä)
    Komatat skrev 2017-11-05 18:58:34 följande:
    Det började med en torr röd fläck. Några veckor senare fick jag flera små och den första torra fläcken började se ut som typisk ringorm. Så det tog ett tag innan jag såg vad det var. Jag vill minnas att det tog närmre två veckor innan de började försvinna och kanske tre/fyra veckor innan de var borta helt och jag vågade sluta smörja. Tror det gick åt fem tuber pevaryl den gången :) Jag tror inte plåster skadar, själv nöjde jag mig med att täcka det med kläder så att jag inte rev runt i det själv. Skippade även gymmet under den perioden för att inte sprida vidare.
    Lycka till :)
    Anonym (Lis) skrev 2017-11-05 18:59:48 följande:
    Jag hade en rund ring som kändes lite upphöjd och skrovlig. Den kliade inte. Försvann efter ca en veckas behandling men sen fick jag en ny på armen istället.
    Tack för infon till er båda.  Hoppas ni slipper få det igen.

Är det bara hudsvamp eller är det något läskigare?

• Anonym (Lis)

Tror det är en vanlig hudsvamp. Helt ofarlig men väldigt smittsam. Personer som är nära vissa djur eller jobbar med barn är i riskzonen att drabbas. Förr var det väldigt vanligt men jag läste nånstans att nästan alla drabbas nån gång i livet. Jag själv smittades på ett barnhem i Afrika. Min kompis hade det för något år sen, hon smittades av sin hund.

• Anonym (Usch och blä)

Nu har jag hållit på att smörja in fläcken i två veckor. Den är fortfarande kvar men jag tror att den syns lite mindre nu än förut så kanske är den på väg bort. Tog det så här länge för er andra också innan det försvann?

• Anonym (mmm)

Men har du bara en ring alltså? Det brukar kunna bli flera om det har pågått i flera veckor. 

Ja det är en sorts svampinfektion.

Jag minns inte vad salvan jag hade hette, mer än att det var en på recept. Men det är många år sen jag hade det. Fick ringar mest på armarna men även någon på magen minns jag. 

Jag vet att läkaren först funderade på om jag hade psoriasis för det finns i min släkt, men sen när det blev "fina" runda ringar med slät hud i mitten, ja då visste de ju att det var ringorm. I början när det inte var så tydligt med slät hud i mitten sa läkaren att det kan vara svårt att skilja på det. 

Det tog ca en vecka först innan ringarna började minska på mig, har jag för mig, men sen gick det bort under den andra veckan. De kliade lite i början men klådan försvann snabbt när jag började använda salva.

Svar på tråden Hur behandlas ringorm? Snabb hjälp tack!