• Komatat

Hur behandlas ringorm? Snabb hjälp tack!

Jag vill minnas att jag läste det någonstans när jag sökte runt om ringorm, eller så kanske det stod i bipackssedeln till pevaryl.  Gick till vårdcentralen efter en veckas smörjande men de jämförde utslagen med en bild på vårdguiden och sa åt mig att fortsätta smörja. Jag misstänker att jag fick det från en matta på gymmet, annars har jag ingen aning om vart det skulle komma ifrån. Det kliade lite och det var ju störigt att det spred sig samt att smörjandet var lite småbesvärligt under de tre veckorna. Men det försvann tillslut och jag har inte fått tillbaka det :)
    Japp morgon och kväll.

• Komatat
    Anonym (Usch och blä) skrev 2017-11-05 18:49:40 följande:
    Då kör jag också med alsolsprit. Det skadar ju inte iaf. Hoppas du slipper det i fortsättningen!
    Anonym (Lis) skrev 2017-11-05 18:43:23 följande:
    Hade nyligen ringorm. En receptfri kräm mot fotsvamp tog bort det. Borde ju finnas utomlands med. Visa upp knäet på Apoteket bara. Och låt bli att röra det. Smittar jättelätt.
    Det kanske inte spelar någon roll vilken sorts fotsvampskräm det är? Jag kör på Lamisil som jag har redan och hjälper det inte så får jag väl byta. Bra idé att visa det på apoteket det tänkte jag inte på själv.

Ni som har haft det hade ni bara röda fläckar eller hade ni dom där typiska ringarna man ser på bildsök?

Borde jag täcka utslaget med ett plåster eller skadar det tro? Tänker på risken att smitta ner sig själv värre som Lis skrev.

Hur länge tog det innan ni började märka någon förbättring förresten?

Det började med en torr röd fläck. Några veckor senare fick jag flera små och den första torra fläcken började se ut som typisk ringorm. Så det tog ett tag innan jag såg vad det var. Jag vill minnas att det tog närmre två veckor innan de började försvinna och kanske tre/fyra veckor innan de var borta helt och jag vågade sluta smörja. Tror det gick åt fem tuber pevaryl den gången :) Jag tror inte plåster skadar, själv nöjde jag mig med att täcka det med kläder så att jag inte rev runt i det själv. Skippade även gymmet under den perioden för att inte sprida vidare.
    Lycka till :)
Svar på tråden Hur behandlas ringorm? Snabb hjälp tack!