• Anonym (Orten)

Orten - att vara orten

Ungdomar talar om orten, att vara orten. Vad menas med det. Förstår att det inte handlar om att komma från förorten utan att det betyder något mer. Vad betyder det att vara orten eller spela orten?

• Svar på tråden Orten - att vara orten
  • Anonym (Jag)

Orten är ju kids från mindre bemedlade förorter. Förknippade med kriminalitet och droger. Rap, lyssnar på Einar och andra orten-rappare. Har adidas-kläder och kallas för adidas-krigare när de är ute och härjar i sina wct-uniformer.

Coola bilar, Gucci-märken. Det är idealet.

Sen lyckas ju olika orten-människor nå idealet mer eller mindre bra...

• Anonym (Bor)
    Anonym (Jag) skrev 2020-12-08 21:53:49 följande:

Coola bilar, Gucci-märken. Det är idealet.

Väljer alltid tjejerna just det märket? vad anses som coola bilar?
  • Anonym (Bor)
    Anonym (Orten) skrev 2017-11-05 19:36:44 följande:

Låt oss säga en tjej 12-13 år bor i en villaförort till Stockholm, älskar att spela fotboll och klär sig gärna i adidaskläder. Inget behov av att spela cool, pluggar och håller sig hemma - är hon orten?

Älskar hon att äta och laga mat?
  • Anonym (Bor)

Låt oss säga en tjej 12-13 år bor i en villaförort till Stockholm, älskar att spela fotboll och klär sig gärna i adidaskläder. Inget behov av att spela cool, pluggar och håller sig hemma - är hon orten?

Ja det kan hon vara 
  • Anonym (sådär)

Nej, det är inte vilken förort som helst som räknas som "orten", men orten menas invandrartäta förorter som rynkeby, tensta i stockholm...
  • Anonym (Bor)
    Anonym (sådär) skrev 2021-06-21 17:22:31 följande:
    Nej, det är inte vilken förort som helst som räknas som "orten", men orten menas invandrartäta förorter som rynkeby, tensta i stockholm...
    Är tjejerna jättesnälla där ute 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Orten) skrev 2017-11-05 20:05:59 följande:

Tack solidafrida - det är så jag också tänkt.

Har en tonårsdotter som inte är exakt som mitt exempel ovan, lite mer nyfiken och men ändå skötsam och vi lever i en lugn närförortsmiljö. En del skolkamrater hänger med sådana som definieras som orten och jag vill att hon ska vara försiktig. Kom i diskussion m en annan mer politiskt korrekt förälder som tydligt ansåg att min uppfattning var fel och jag fördomsfull. Att uttrycket inte finns då man inte kan kalla en del men inte alla från förorten för orten ...

Orten "wannabes" finns i alla orter. Ungdomar som vill spela lite coola, vara badboys/gils för att skilja sig från mängden och få andra ungars uppmärksamhet och "respekt".  De har alltid funnits såna och haft olika namn, just nu kallas de för orten kids, tidigare fanns väl tex raggare?. Du måste väl själv stött på stökiga ungar som drack sig fulla och hittade på dumheter när du växte upp ?

Och ja du ska vara försiktig, de ägnar sig nu som då ofta åt dumheter för att spä på sin identitet som badboys/girls. Faktum är att "orten wannabees" ofta är mer överdrivet "orten" än många riktiga orten kids eftersom eftersom de tar det mest stereotypa beteendet från riktiga orten som sin identitet och till skillnad från verkliga orten där man får en fet smäll om man går för långt utanför ramarna så får de fria tyglar i trygga villområden.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Bor) skrev 2021-06-21 17:26:46 följande:
    Är tjejerna jättesnälla där ute 
    Jag växte upp i orten och där jag växte upp fanns som alla andra ställen både snälla kids och rent kriminella gäng. MEN det fanns oxå en liten självbegränsande effekt iom att folk som gick för lång utanför ramarna ganska snabbt sattes på plats. Den effekten saknas helt i trygga villaområden där ortenwannabes plockar de mest stereotypiska beteenden från vad de tror är typiskt orten, många av dessa ungar saknar ju erfarenhet från verkliga orten och utgår oftast från stereotyper som de hämtar från film och musik.

Jag bor idag i ett trygg villaområde och kan inte låta bli att skaka på huvudet åt alla ortenwannabes jag ser i mina barns skola, de hade inte klarat sig en sekund i riktiga orten. Med den kaxiga attityden hade de åkt på stryk redan första dagen.

Likadant är det mer ortenspråket, alla i orten pratar inte så. Jag gör det definitivt inte och inte många av mina vänner jag växte upp med heller. Men iof var det några år sen och då var det inte lika ballt med ortensvenska som det blivit nu. Folk hade såklart accenter från sina hemländer med de flesta kids som växte upp här pratade ren svenska. Flumskolan hade inte heller gjort sitt intåg och i skolan fick man lära sig ren svenska, något annat accepterades inte som det tyvärr gör idag,
  • Anonym (Erbjuder)

Tjejer som erbjuder ger upp sin plats åt pensionärer på bussen eller tåget 

• Anonym (H)

En förort som inte är ett problemområde är inte orten.

• Anonym (Kids)
    Anonym (sådär) skrev 2021-06-21 17:55:11 följande:
    Jag växte upp i orten och där jag växte upp fanns snälla kids
    Är tjejerna jättesnälla 
Svar på tråden Orten - att vara orten