• Anonym (TS)

Vad tycker ni om min 6 månaders bebis matschema?

Hej.

Har fått mitt första barn som nu är 6 månader och lite nyfiken på vad ni anser om bebisens matschema?

Bebisen ammas inte utan fick/får ersättning.

Ca kl 6.30 en portion gröt med 2 tsk katrinplommonspurè.

Ca 10.00 en halv burk fruktpurè, olika smaker.

Ca 13.30 en burk med barnmat.

Ca 15.30 Godnattvälling (har hört att den ska mätta bra), 2 dl vatten plus pulver.

Ca 19.00 en stor flaska ersättning, 240 ml vatten plus pulver.

Sen sover bebisen hela natten. Bebisen har varit över viktkurvan hela tiden, så det verkar vara ett bra matintag. Vad tycker ni erfarna föräldrar?

• Svar på tråden Vad tycker ni om min 6 månaders bebis matschema?
  • Silvertrollets

En bebis huvudföda ska ju vara antingen amning eller mjölkersättning upp till de är ett år gamla, så jag tänker att det där känns som för mycket mat och för lite ersättning. Det är ju bara smakportioner som är aktuellt i den åldern.

Min tjej är 11 månader, hon äter äggröra eller gröt på morgonen, får smaka av min lunch, och äter gröt på kvällen. Däremellan ammas hon.

• Lena

Det är fyra måltider mat och en ersättning men det borde vara tvärt om

• LaFontaine

Vid sex månader fick min dotter ett mål mat om dagen och resten ersättning. För varje månad bytte vid ut ett ytterligare ett mål ersättning till mat och nu vid 13 månader äter hon bara mat förutom ersättning till frukost eller natten.

• Carambolan

Alldeles för mycket mat. Jag skulle byta alla matmålen mot ersättning och sen bara låta barnet smaka lite vanmig mat när resten av familjen äter. Då vänjer det sig från start både vid era matvanor och vid måltidssituationen som den ser ut i er familj.

• Anonym (Hkälp)

Mellan 6.30 och 13.30 får hon bara em halv burk fruktpure vilket ju inte alls är mättande. Låter helt sjuk ju.

Hon behöver definitivt någon mer däremellan tex ersättning .

• Anonym (Hkälp)

Välling innehåller dessutom massa snabba kolhydrater som tex maltdextrin vilket är typ som socker. Gör egen välling om du måste ge det. Googla råsmartvälling

• Anonym (TS)
    Anonym (Hkälp) skrev 2017-11-06 21:39:38 följande:

Mellan 6.30 och 13.30 får hon bara em halv burk fruktpure vilket ju inte alls är mättande. Låter helt sjuk ju.

Hon behöver definitivt någon mer däremellan tex ersättning .

Anledningen till att det blir så lite mat är för att bebisen sover massor vid den tiden. Sover mellan ca 10.20 till 13.15. Bebisen har visat sedan födseln när hen varit hungrig väldigt tydligt. Och nu verkar hen stå sig väldigt bra på grötfrukosten, nästan för bra för jag hade tänkt ge ett extra mål, men bebisen är helt ointresserad och vill inte äta annat än lite puré. Som sagt, hen ligger ÖVER viktkurvan så för lite mat verkar det inte vara iaf . Men ska kolla den vällingen du skrev om. Är också lite skeptiskt till vanlig välling och ger gärna bättre alternativ! Tack för tipset !
  • Anonym (Hkälp)
    Anonym (TS) skrev 2017-11-06 21:53:03 följande:

Anledningen till att det blir så lite mat är för att bebisen sover massor vid den tiden. Sover mellan ca 10.20 till 13.15. Bebisen har visat sedan födseln när hen varit hungrig väldigt tydligt. Och nu verkar hen stå sig väldigt bra på grötfrukosten, nästan för bra för jag hade tänkt ge ett extra mål, men bebisen är helt ointresserad och vill inte äta annat än lite puré. Som sagt, hen ligger ÖVER viktkurvan så för lite mat verkar det inte vara iaf . Men ska kolla den vällingen du skrev om. Är också lite skeptiskt till vanlig välling och ger gärna bättre alternativ! Tack för tipset !

Aha oki då förstår jag. Du känner ju ditt barn bäst och lär ju märka om hon är hungrig. Våra barn älskade den hemmagjorda vällingen.
  • Lena

Ersättning är ett mycket bättre alternativ än välling för bebisar

• Anonym (TS)

Till er andra som svarat så vill jag säga att vi försökte länge med bara ersättning, och sen att införa lite smakportioner. Resutatet var en konstant ledsen och hungrig bebis som aldrig var mätt och nöjd! När vi började introducera mer och mer mat så fick vi en nöjdare och gladare bebis. Tror det hade varit skillnad om min amning hade funkat, har hört att bröstmjölk är mycket mer mättande än ersättning.

Svar på tråden Vad tycker ni om min 6 månaders bebis matschema?