• Anonym (TS)

Vad tycker ni om min 6 månaders bebis matschema?

Hej.

Har fått mitt första barn som nu är 6 månader och lite nyfiken på vad ni anser om bebisens matschema?

Bebisen ammas inte utan fick/får ersättning.

Ca kl 6.30 en portion gröt med 2 tsk katrinplommonspurè.

Ca 10.00 en halv burk fruktpurè, olika smaker.

Ca 13.30 en burk med barnmat.

Ca 15.30 Godnattvälling (har hört att den ska mätta bra), 2 dl vatten plus pulver.

Ca 19.00 en stor flaska ersättning, 240 ml vatten plus pulver.

Sen sover bebisen hela natten. Bebisen har varit över viktkurvan hela tiden, så det verkar vara ett bra matintag. Vad tycker ni erfarna föräldrar?

• Svar på tråden Vad tycker ni om min 6 månaders bebis matschema?
  • Lena

Amning är inte mer mättande än ersättning men man brukar ge det friare.

• Carambolan

Men om det här inte är ett förslag på schema utan ett schema som du redan använder och som du tycker fungerar jättebra för er, vilken typ av synpunkter är det du är ute efter...? Är det något särskilt du själv funderar över?

• Cadencee

Jag hade bytt ut vällingen till ersättning och likaså mellanmålet vid 10. Nog för att jag gav mina barn mar tidigt och kunde öka antalet mål ganska fort men det där tycker inte jag är bra alls. Min minsta fick ersättning och kunde äta varje till varannan timme men höll sig längre dom gångerna han fick riktig mat. Men eftersom han var så liten så gav jag hellre ersättning oftare än att byta ut för mycket för fort.

• Anonym (TS)
    Carambolan skrev 2017-11-06 22:09:41 följande:

Men om det här inte är ett förslag på schema utan ett schema som du redan använder och som du tycker fungerar jättebra för er, vilken typ av synpunkter är det du är ute efter...? Är det något särskilt du själv funderar över?

Det är väl mest att jag tycker det skulle vara roligt att läsa om hur andra föräldrar gjort med sina bebisar, om vi gör lika eller olika . Vi har äntligen hittat matrutiner som funkar väldigt bra (fast det hinner säkert ändra sig ), men som mamma till sitt fösta barn är man ju ändå såklart lite nojig över att göra fel. Vill ju ge mitt barn det bästa! Är fortfarande ledsen över att jag inte kunde amma mitt barn mer än ungefär en vecka innan amningen la av .
  • Carambolan
    Anonym (TS) skrev 2017-11-06 22:16:28 följande:

Det är väl mest att jag tycker det skulle vara roligt att läsa om hur andra föräldrar gjort med sina bebisar, om vi gör lika eller olika . Vi har äntligen hittat matrutiner som funkar väldigt bra (fast det hinner säkert ändra sig ), men som mamma till sitt fösta barn är man ju ändå såklart lite nojig över att göra fel. Vill ju ge mitt barn det bästa! Är fortfarande ledsen över att jag inte kunde amma mitt barn mer än ungefär en vecka innan amningen la av .

Ok :) Ja om jag var du så hade jag fimpat det där med burkmat för det tycker jag bara är att göra sig själv en otjänst. Även bebisar kan tugga och svälja och jag tycker bara att det är bra att de får många olika smaker och konsistenser istället för att äta allt i en ihopblandad sörja. Men sen är jag å andra sidan matlagningsintresserad och har kunnat anpassa maten så att hela min familj kan äta samma mat, trots diverse allergier, bebisar och kräsenhet. Förstår om alla inte har intresset utan hellre köper burkar, men så har vi gjort.
  • Anonym (TS)
    Carambolan skrev 2017-11-06 22:21:50 följande:

Ok :) Ja om jag var du så hade jag fimpat det där med burkmat för det tycker jag bara är att göra sig själv en otjänst. Även bebisar kan tugga och svälja och jag tycker bara att det är bra att de får många olika smaker och konsistenser istället för att äta allt i en ihopblandad sörja. Men sen är jag å andra sidan matlagningsintresserad och har kunnat anpassa maten så att hela min familj kan äta samma mat, trots diverse allergier, bebisar och kräsenhet. Förstår om alla inte har intresset utan hellre köper burkar, men så har vi gjort.

Jag är också väldigt matlagningsintresserad och älskar att laga mat . Men är jäkligt feg med att våga ge bebisen av maten jag lagar. Känns som jag inte kan göra lika bra mat som i barnmatsburkarna :-/ , är rädd att det ska bli för mycket/lite av nåt näringsämne osv. Prestationsångest kanske man kan kalla det hehe. Och är jätterädd att bebisen ska få i halsen om den äter nåt annat än den super purèade barnmaten. Har du bra tips och råd hur man gör egen barnmat så tar jag tacksamt emot !
  • Jemp

Vid den åldern åt mitt barn mat en gång om dagen (utöver amning såklart). Modell en halv portion gröt tror jag, eller motsvarande i pure.

• Carambolan
    Anonym (TS) skrev 2017-11-06 22:29:08 följande:

Jag är också väldigt matlagningsintresserad och älskar att laga mat . Men är jäkligt feg med att våga ge bebisen av maten jag lagar. Känns som jag inte kan göra lika bra mat som i barnmatsburkarna :-/ , är rädd att det ska bli för mycket/lite av nåt näringsämne osv. Prestationsångest kanske man kan kalla det hehe. Och är jätterädd att bebisen ska få i halsen om den äter nåt annat än den super purèade barnmaten. Har du bra tips och råd hur man gör egen barnmat så tar jag tacksamt emot !

Har aldrig gjort särskild barnmat utan mina tre barn är uppfödda på "vanlig" mat Drog ner på saltet bara, och gav dem förstås inte sådant som är skadligt för småbarn. Googla på "BLW" så finns det många bra tips om du vill ge plockmat. Men ta det med en nypa salt, folk som bloggar om BLW har en tendens att vara löjligt fanatiska åt andra hållet istället. Om du bortser från "baby led..." biten så finns det däremot massa bra recept och praktiska tips på sådana sidor. Man kan förstås blanda både puréer och plockmat också. Jag har tex ofta använt köpegröt som reservmat när vårt matschema havererat och middagen dröjer till efter bebisens läggdags, eller om vi ätit mat som verkligen inte passat för en bebis.
  • Anonym (Hkälp)
    Anonym (TS) skrev 2017-11-06 22:05:01 följande:

Till er andra som svarat så vill jag säga att vi försökte länge med bara ersättning, och sen att införa lite smakportioner. Resutatet var en konstant ledsen och hungrig bebis som aldrig var mätt och nöjd! När vi började introducera mer och mer mat så fick vi en nöjdare och gladare bebis. Tror det hade varit skillnad om min amning hade funkat, har hört att bröstmjölk är mycket mer mättande än ersättning.

Det är väldigt tråkigt men föräldrar som följer bvcs råd att ge smakisar från 6 mån. Vissa barn är hungriga tidigare så jag tycker det är bra att ni ger mer. Jag är för amning länge men våra barn var hungriga och galet intresserade av mat vid 4mån ålder. 3e barnet gav jag faktiskt gröt från 3,5mån för han var så ledsen varje kväll. Han åt aldrig ersättning utan ammade fritt. Gav gröt på kvällarna och han älskade det från första stund. Hade ju gärna väntat med mat men som sagt de var hungriga. Har sen ammat dem till 12mån, 15 mån och 2,5år.
  • GAndrea

Du har fått råd här om att det är för mycket mat och för lite ersättning. Det håller jag med om.

Vi hade en superkräkbebis och det blev mycket bättre med fast föda och hon älskar mat!

Jag fick rådet på mitt bvc att varannan måltid bör vara ersättning i den åldern iallafall.

Jag hade inte gett frukten vid 10 utan kört på ersättning där också. Kanske fruktpuré till efterrätt då istället.

Välling råder det skilda meningar om det är bra eller inte. Men vi har kört på det också innan läggdags.

Nu är dottern 11 mån och vi försöker att sluta med ersättning tills hon fyller 1. För det är SÅ DYRT! Så nu är vi nere på en flaska ersättning per dag.

• qlaro
    Du har gått väldigt fort fram med fast föda för din lilla bebis. Det är lite för få mål, för lång nattfasta och alldeles för lite vätska.

Ersättning eller amning bör vara huvudföda vid den åldern, men barn som gillar att äta får göra det men med tillägg av ganska mycket ersättning.

Såhär skulle jag göra: 

Ca kl 6.30 ersättning 200 ml.

8.00 ½ portion gröt med 2 tsk katrinplommonspuré. 

10.00 en halv burk fruktpuré, ersättning 100-200 ml. 

Ca 13.30 en liten burk med barnmat, ersättning 100-200 ml.

Ca 15.30 ½ portion gröt med fruktpuré.

Ca 19.00 ersättning 200-250 ml.

Ca 22.00 ersättning 200-250 ml.

Det blir 5 mål med ersättning och 4 mål med mat/gröt/frukt. Vätskemängden ökar och nattfastan blir bara 8½ timme istället för 12 timmar. 

• Anonym (TS)

Roligt att läsa inläggen i tråden. Tackar för tips och råd som inkommit. Men jag är väldigt nöjd med upplägget vi har eftersom vår bebis är jättenöjd och både barnmorskan och läkare jag rådfrågat sagt att det är bra. Viktigast av allt är att bebisen är nöjd och glad och växer som hen ska, och det gör vår bebis. Skrev inte i trådstarten men vi ger vatten till varje måltid och även mellan måltider i den mån som bebis vill ha. Nattfasta är det heller inget fel med eftersom bebisen vill sova. Bebisen började sova hela nätter från ca 4 månaders ålder, innan det vaknade hen när hen var hungrig och fick då givetvis mat.

• MissG

Hej!

Som någon redan skrivit så känner du ditt barn bäst och följer h*n sin kurva så är det toppen!

Mitt dotter åt också mat från 6 månader. Jag slutade även amma i samma vevan och det har gått jättebra! Började med smakportioner från 4 månader och ökade på allt eftersom.

Jag har varken gett ersättning eller välling utan hon åt antingen gröt eller en liten måltid innan läggdags. Hon drack vatten till måltiderna.

Jag lagade dock all hennes mat själv och skulle rekommendera dig att göra det. Då vet du exakt vad bebisen får i sig. En mixer är väldigt bra att ha då!

Hon har alltid följt sina kurvor jättebra och varken läkare eller BVC har varit negativa mot att hon börjat äta så tidigt. Rådfråga även med dom om du känner dig osäker.

• Anonym (Wildrat)

Skippa vällingen och kör på ersättning istället. Ersättning ska eg vara huvudmat fram till ettårsåldern och maten ska mest komplettera i början.

Svar på tråden Vad tycker ni om min 6 månaders bebis matschema?