Anonym (TS) skrev 2017-11-06 22:29:08 följande:
Jag är också väldigt matlagningsintresserad och älskar att laga mat   . Men är jäkligt feg med att våga ge bebisen av maten jag lagar. Känns som jag inte kan göra lika bra mat som i barnmatsburkarna :-/ , är rädd att det ska bli för mycket/lite av nåt näringsämne osv. Prestationsångest kanske man kan kalla det hehe. Och är jätterädd att bebisen ska få i halsen om den äter nåt annat än den super purèade barnmaten. Har du bra tips och råd hur man gör egen barnmat så tar jag tacksamt emot    !
Har aldrig gjort särskild barnmat utan mina tre barn är uppfödda på "vanlig" mat  

Drog ner på saltet bara, och gav dem förstås inte sådant som är skadligt för småbarn. Googla på "BLW" så finns det många bra tips om du vill ge plockmat. Men ta det med en nypa salt, folk som bloggar om BLW har en tendens att vara löjligt fanatiska åt andra hållet istället. Om du bortser från "baby led..." biten så finns det däremot massa bra recept och praktiska tips på sådana sidor. Man kan förstås blanda både puréer och plockmat också. Jag har tex ofta använt köpegröt som reservmat när vårt matschema havererat och middagen dröjer till efter bebisens läggdags, eller om vi ätit mat som verkligen inte passat för en bebis.