Inlägg från: Anonym (Hkälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hkälp)

Vad tycker ni om min 6 månaders bebis matschema?

Mellan 6.30 och 13.30 får hon bara em halv burk fruktpure vilket ju inte alls är mättande. Låter helt sjuk ju.

Hon behöver definitivt någon mer däremellan tex ersättning .

• Anonym (Hkälp)

Välling innehåller dessutom massa snabba kolhydrater som tex maltdextrin vilket är typ som socker. Gör egen välling om du måste ge det. Googla råsmartvälling

• Anonym (Hkälp)
    Anonym (TS) skrev 2017-11-06 21:53:03 följande:

Anledningen till att det blir så lite mat är för att bebisen sover massor vid den tiden. Sover mellan ca 10.20 till 13.15. Bebisen har visat sedan födseln när hen varit hungrig väldigt tydligt. Och nu verkar hen stå sig väldigt bra på grötfrukosten, nästan för bra för jag hade tänkt ge ett extra mål, men bebisen är helt ointresserad och vill inte äta annat än lite puré. Som sagt, hen ligger ÖVER viktkurvan så för lite mat verkar det inte vara iaf . Men ska kolla den vällingen du skrev om. Är också lite skeptiskt till vanlig välling och ger gärna bättre alternativ! Tack för tipset !

Aha oki då förstår jag. Du känner ju ditt barn bäst och lär ju märka om hon är hungrig. Våra barn älskade den hemmagjorda vällingen.
  • Anonym (Hkälp)
    Anonym (TS) skrev 2017-11-06 22:05:01 följande:

Till er andra som svarat så vill jag säga att vi försökte länge med bara ersättning, och sen att införa lite smakportioner. Resutatet var en konstant ledsen och hungrig bebis som aldrig var mätt och nöjd! När vi började introducera mer och mer mat så fick vi en nöjdare och gladare bebis. Tror det hade varit skillnad om min amning hade funkat, har hört att bröstmjölk är mycket mer mättande än ersättning.

Det är väldigt tråkigt men föräldrar som följer bvcs råd att ge smakisar från 6 mån. Vissa barn är hungriga tidigare så jag tycker det är bra att ni ger mer. Jag är för amning länge men våra barn var hungriga och galet intresserade av mat vid 4mån ålder. 3e barnet gav jag faktiskt gröt från 3,5mån för han var så ledsen varje kväll. Han åt aldrig ersättning utan ammade fritt. Gav gröt på kvällarna och han älskade det från första stund. Hade ju gärna väntat med mat men som sagt de var hungriga. Har sen ammat dem till 12mån, 15 mån och 2,5år.
Svar på tråden Vad tycker ni om min 6 månaders bebis matschema?