Inlägg från: Anonym (Powermami) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Powermami)

Omplacering efter föräldraledighet

Hej,

När jag kommer tillbaka till jobbet efter fl har jag inte längre kvar min plats. Kommer inte få arbeta med det jag är expert på, utan med andra saker som jag inte kan lika bra, och med högre belastning. Är högutbildad.

Nån som känner igen?

• Svar på tråden Omplacering efter föräldraledighet
  • Anonym (Powermami)
    MsFry skrev 2017-11-07 14:35:17 följande:

Om du är med i facket tycker jag att du ska prata med dem. Man får inte omplacera hur som helst efter föräldraledighet.

Vad säger ditt anställningsavtal att du ska jobba som, är det applicerbart på den nya tjänsten? Varför omplaceras du?

Det finns ju giltiga skäl men du ska inte bli flyttad på bara för att.

Tack, är inte med i facket. Ja det kan man säga att den nya rollen omfattas av avtalet.

Affärsmässiga överväganden. De har väl kommit på att det blir en bättre resursfördelning. De behöver fler till de andra uppgifterna, och de har anställt så att min arbetskraft inte behövs där jag är nu. Känns lite synd bara.
  • Anonym (Powermami)
    EnGladPingvin skrev 2017-11-07 17:30:56 följande:

Nej, man får inte göra vad som helst mot någon som kommer tillbaka från föräldraledighet. Självklart inte. Men faktum är att man kan inte kräva att det ska vara samma tjänst som tidigare. Arbetsgivaren måste dock erbjuda en motsvarande tjänst i nivå, lön, förmåner o. dyl. Anser man att tjänsten är sämre än den tidigare bör man absolut ta en diskussion om det.

Är man inte med i facket måste man dock driva den diskussionen själv och om arbetsgivaren inte är villig att ändra sig brukar det vara rätt lönlöst. Det finns en anledning till att man bör vara med i facket. En annan fråga är om arbetsgivaren är ansluten till kollektivavtal. Om inte bli det ännu tuffare.

Tack, jag vet. Tycker bara att man kan försöka se till att man får känna igen sig när man är tillbaka, om det är möjligt. Särskilt om man tänker långsiktigt och är mån om att på sikt behålla humankapital i form av högpresterande kvinnor. I mitt fall tycker jag att jag blivit utfasad på ett sätt som inte var riktigt nödvändigt.
Svar på tråden Omplacering efter föräldraledighet