Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

få skolpedagog sparkad?

Ähhhh... en lärare ÄR en pedagog.

Och det hela låter som en häxjakt med överdrifter.

• AndreaBD
    Kodia skrev 2017-11-08 17:26:25 följande:

Vad menar ni med "skolpedagog"? 

Antagligen specialpedagog. Det är tre terminer till i utbildning, men det finns alldeles för få. Plötsligt ska alla skolor ha dem och det finns helt enkelt inte tillräckligt många. Och en erfaren lärare kan mycket väl ha samma kunskaper som en ung specialpedagog. Det är väldigt vanligt att skolor har specialpedagoger som inte har gått utbildningen (än), och det finns inte absolut krav på att läraren måste vara behörig .

Andra lärare är inte alltid behöriga heller. Man skulle ju ändra på det i.o.m. lärarlegitimation, men man får ju inte alltid tag på behöriga lärare. Och reglerna som finns har sina undantag.
  • AndreaBD
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-11-09 08:41:04 följande:

En lärare som ställer lite krav på att föräldrar tar ansvar för sina barn?

Applåd!!!

Vi behöver fler sådana modiga lärare.

Japp. Och jag tolkar det också som en lärare som vill informera föräldrar ifall deras barn t.ex. har haft någon konflikt i skolan som inte är helt löst ännu. Jag brukade tycka att det var mycket positivt när mina barn gick i skolan, om en lärare ringde och berättade att något hade hänt som man kan behöva prata vidare med barnet om hemma. 

Det kanske snarare är TS och några andra som tar allt som kritik som kanske inte ens är det?
Svar på tråden få skolpedagog sparkad?