Inlägg från: Anonym (Bekymrad mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bekymrad mamma)

Svensk 19-åring placerad på flyktingförläggning

Hej. Som rubriken lyder så har en vän till min dotter som tidigare bott i fosterhem nu blivit placerad på en flyktingförläggning då han hoppat av gymnasiet och fosterfamiljen tydligen inte längre har nåt ansvar för honom. Tycker så synd om den här killen, hur kan de placera honom där? Helsvensk är han. Hur kan man hjälpa honom? Vet inte hur hans planering ser ut (om det ens finns nån)

• Svar på tråden Svensk 19-åring placerad på flyktingförläggning

Ja vandrarhem för missbrukare var det bestämt att han skulle få bo på först...

Anonym (tja) skrev 2017-11-07 20:25:11 följande:

Du kan hjälpa honom genom att antingen låta honom bo hos dig eller betala för ett rum på ett fint hotell åt honom. Det tycker jag du ska göra, eftersom du är så bekymrad för honom. 

Ska du vara dryg kan du ju låta bli att svara...
    Anonym (Maja) skrev 2017-11-07 20:45:37 följande:

Vad bra att de i alla fall ordnat tak över huvudet till honom! Det är ingen självklarhet för vuxna hemlösa, vilket ju är vad han räknas som. Vill du hjälpa honom så kolla runt i bekantskapskretsen om någon har ett rum att hyra ut till honom.

Ja det är väl sant förstås. Skulle låta honom bo hos oss men vi är så trångbodda som vi är redan, med ganska många barn..
    Anonym (X) skrev 2017-11-07 21:14:21 följande:

Vad tänkte han själv skulle hända när han hoppade av gymnasiet?

Ja du det vet jag inte...Gymnasiet blev tydligen för tufft då han har en del diagnoser. Men visst är det väl så att fosterfamiljen har försörjningsplikt så länge barnet går i gymnasiet?
    Anonym (Var) skrev 2017-11-07 21:19:05 följande:

Är det en flyktingförläggning här inom konungarikets gränser eller i utlandet?

Här i Sverige, ja.
    Anonym (anonym) skrev 2017-11-07 21:24:57 följande:

Eftersom han hoppat av gymnasiet är han inte längre placerad och då betalar socialen inte längre för familjehem och familjehem får då ingen ersättning för någonting.Fortsätter han på gymnasium så kan han få en ny placering.

Ok, tack. Jag ska säga det till honom (om inte fosterfamiljen redan förklarat detta..)
    Anonym (Var) skrev 2017-11-07 21:27:39 följande:

Men han måste inte delta i SFI eller något uppstartsprogram av något slag?

Vad menas med uppstartsprogram? SFI är inte aktuellt eftersom han är helsvensk.
    Anonym (Nää) skrev 2017-11-08 09:37:04 följande:

Eftersom jag arbetar på en flyktingförläggning så undrar jag hur en svensk kille hamnade där? De boenden jag känner till samt det jag jobbar på blir man bara placerad via migrationsverket och de tar ju inte hand om svenskar..... sen är det ganska självklart att han inte får mer hjälp när han inte uppfyller sin del, vid 19 års ålder bör man klara av att ta konsekvenserna för sitt handlande

Ja valet stod mellan boende för missbrukare och flyktingförläggning. Nåt annat boende verkar inte finnas. Hoppas innerligt att det bara är väldigt tillfälligt, men frågan är om han kommer få lägenhet sen "bara sådär"...Ni som säger att han ska "rycka upp sig " och "bli vuxen"...Ja ni, han blev tvungen att "bli vuxen" dagen han kom ur sitt monster till mor...
    Anonym (viòla) skrev 2017-11-08 05:34:18 följande:

Åh, vad jag känner för denna stackars pojke.

Jag har erfarenheter som lite liknar detta och kommer tillbaka och skriver i eftermiddag. Har inte tid nu för jag måste hasta iväg till jobbet.

Vissa "råd" du fått här stämmer INTE överens med verkligheten. Jag återkommer i eftermiddag!

Tack!
Svar på tråden Svensk 19-åring placerad på flyktingförläggning