• carlssonanna

Svensk 19-åring placerad på flyktingförläggning

Anonym (Bekymrad mamma) skrev 2017-11-07 20:12:44 följande:

Hej. Som rubriken lyder så har en vän till min dotter som tidigare bott i fosterhem nu blivit placerad på en flyktingförläggning då han hoppat av gymnasiet och fosterfamiljen tydligen inte längre har nåt ansvar för honom. Tycker så synd om den här killen, hur kan de placera honom där? Helsvensk är han. Hur kan man hjälpa honom? Vet inte hur hans planering ser ut (om det ens finns nån)

Han får väl skaffa ett jobb eller plugga klart skolan som ALLA andra. 
    Vad menar du att han ska få mer mer hjälp än den han redan har fått?
  • carlssonanna
    Anonym (Wtf) skrev 2017-11-07 22:52:26 följande:
    Han behöver det kanske!? De flesta barn blir inte placerade i familjehem...
    Det han berhöver göra är att ta sig i krgaen och gå klart skolan. Han är ju inget barn längre.  
  • carlssonanna
    Anonym (tja) skrev 2017-11-08 17:33:03 följande:

Men hur ska du annars hjälpa honom menar du? Har du några egna idéer själv?

Hon menar nog att vi skattebetalare ska betala en lägenhet åt honom så att han ska sitta där utan att göra något.

Som jag ser det finns det tre alternativ.

1 han börjat plugga och tar studielån

2 han börjat arbeta och betalar din bostad själv

3 han flyttar hem till dig och för ingenting
  • carlssonanna

Har han någon typ av diagnos eller psykiska problem så ska han givetvis ha hjälp men det låter inte som det är frågan om det här.

• carlssonanna
    Djurvän03 skrev 2017-11-22 21:19:51 följande:

Ja du TS. Jag tycker synd om din son. Bara för att man är vuxen betyder det inte att man inte behöver hjälp, för det behöver alla även om de empatistörda individerna (de flesta) som svarat här inte fattar det. Vi får hoppas att de som skriver så elakt aldrig någonsin behöver hjälp av samhället, med deras trista attityd så får man skylla sig själv. Det är bara jag, jag, jag. Skit i andra. Tråkigt dock. Hoppas det blir bättre, har tyvärr inget råd att ge mer än art jag blir mörkrädd över vilken brist det är på empati för andra människor. Kram på dig TS!

Det är ju inte TS son utan hennes dotters klasskompis.
    Hur kan du tro att någon låter son son bo på ett HVB hem som det var i det här fallet istället för att låta honom bo hemma? Och sen skapa en tråd här ang hur man ska göra för att hjälpa honom??

Vad menar du att 19 åring som inte har några föräldrar att bo hos. inte studerar eller jobbar, vad för typ av hjälp ska han få mer än vad han har fått?
Svar på tråden Svensk 19-åring placerad på flyktingförläggning