• Anonym (ok?)

Är det ok att fira jul (för barnens skull) med sitt ex ?

Tycker ni det är ok om man firar jul med sitt ex för de gemensamma barnens skull, om man är i en ny relation (inte sambo el så) ? Alltså typ man träffas och delar ut lite julklappar och äter en bit mat och inte vara där hela dagen el mer ? 

• Svar på tråden Är det ok att fira jul (för barnens skull) med sitt ex ?
  • Anonym (Nya)

Jag som är den nya kvinnan skulle inte vilja fira tillsammans med min sambos ex.

• Anonym (Varför?)
    Anonym (kanske) skrev 2017-11-08 00:00:15 följande:

Jag och mitt ex träffas ett par timmar på julafton och ger barnen julklappar, när de var mindre dansade vi lite runt granen också. Resten av dagen har det blivit så att de firar med hans släkt, så jag är ensam, och så på juldagen firar jag och barnen hos min släkt.

Min särbo firar med sitt ex och deras gemensamma son. Han är där ganska många timmar - det är julmat och tomte och sen typ sätta ihop julklappar och leka med dem (sonen har adhd och blir oerhört speedad).

Jag firar ju själv med mitt ex, men det är alltid väldigt jobbigt för mig att särbon har det där som sitt enda julfirande i stort sett. Det är så han firar jul. Jag har ju mitt "riktiga" firande dan efter, så resten av dagen, efter att jag sagt hejdå till barnen, tillbringar jag dagen med att försöka låta bli att vara svartsjuk och fånig.

Julen är barnens högtid, men som det har blivit de senaste åren så är julafton en riktig skitdag för min egen del av den här anledningen. Min särbo vet hur jag känner.

Varför offrar du dig så?
  • Polkagrisen85

Har ni ett bra förhållande osv är det ju kanon ! Mina skilda föräldrar har firat jul ihop i många år , även med mammas nya osv . Vilket ja & syrran älskar !

• Brumma

Ok om alla inblandade är ok.

För mig hade det inte varit ett alternativ att fira med mannens ex (inte för honom heller). Eller med min man om han blev ett ex....

Mina föräldrar är separerade och i år har vi julafton hos min pappa. Min mamma med ny man kommer vara med. De separerade dock när vi var vuxna.

• mammaåten

Självklart!

Vi firar jul ihop varje år.

Antingen så är den nya med eller så är den på sitt håll :)

• Anonym (kanske)
    Anonym (Varför?) skrev 2017-11-08 07:13:39 följande:
    Varför offrar du dig så?
    Jag vet liksom inte vad alternativet skulle vara egentligen. Såklart det skulle gå att göra på ett annat sätt men jag känner väl att det skulle beröra väldigt många om jag skulle "kräva" att ha en bättre julafton. Typ förstöra för hela exets familj, och för särbons ex-familj, jag vill inte riva upp himmel och jord. Och det är ju bara en vanlig dag, när allt kommer omkring... (typ)
  • Vixen90
    Anonym (kanske) skrev 2017-11-08 12:42:16 följande:

Jag vet liksom inte vad alternativet skulle vara egentligen. Såklart det skulle gå att göra på ett annat sätt men jag känner väl att det skulle beröra väldigt många om jag skulle "kräva" att ha en bättre julafton. Typ förstöra för hela exets familj, och för särbons ex-familj, jag vill inte riva upp himmel och jord. Och det är ju bara en vanlig dag, när allt kommer omkring... (typ)

Tycker det är stort av dig. Få som hade accepterat läget och sett helheten som du gör. Eloge till dig!

Kanske blir din jul bättre såsmåningom - när barnen blir äldre och rutinerna ev. förändras lite? Oavsett nobelt av dig att låta barnen gå före. Du ska veta att du är en fin person som inte till varje pris vill krångla till dig din vilja på andras bekostnad. Det är inte alla som kan hålla den karaktär du gör.
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Anonym (Varför?)

Varannan jul? Är det inte ett alternativ för dig att fira med exet hela dagen och kvällen? Det beror ju på vad som spelar roll för dig.

Men om du faktiskt är ledsen och känner dig ensam på julafton tycker inte jag det är rimligt att du offrar dig varje år. Det kan tyckas fint men samtidigt ger du också dina barn signaler om att du själv inte betyder något och du och deras pappa är (förhoppningsvis) deras främsta förebilder.
  • Anonym (dts)
    Eller så kör man varannan? Ena året får ha bestämma och andra får du, på din julafton kan ni ju åka bort tillsammans eller bara sitta hemma och mysa, det är inte meningen att en persons vilja ska gå före hela tiden i en familj.

Till slut blir ursäkten 'för barnen skull' ganska utsliten,speciellt när barnen blivit äldre och i en del fall är vuxna.
  • Anonym (kaffe)

Vet inte om det är så friskt att hålla på och leka familj när man inte längre är en familj. Känns som att det är något som kommer göra barnen mer förvirrade och spä på deras förhoppningar om att alla ska bli en familj igen.

Jag tycker att det är bättre att bryta på riktigt så barnen förstår att det är vad som gäller från och med nu och inte inge falska förhoppningar. Det betyder att man inte bör samarbeta kring barnen, men samarbete och umgänge är inte samma sak.

Svar på tråden Är det ok att fira jul (för barnens skull) med sitt ex ?