• Kjell2

Farmor får inte träffa sina barnbarn

Anonym (Farmor) skrev 2017-11-07 23:55:19 följande:

Jag är farmor till två stycken barnbarn. Tyvärr gick min son bort för ett par år sedan och relationen till mina barnbarns mamma har blivit sämre och sämre.

Hon har nu tagit avstånd helt och hållet från mig, mina två andra barn och även barnbarnens kusiner.

Jag vet att jag i min sorg inte gjort allt rätt men vill gärna träffa mina barnbarn.

Det ena barnbarnet är i tidiga tonåren och där kan jag till viss del ha kontakt ändå, men med den yngre är det svårare.

Är det bara att svälja och vänta ut tills båda är så stora att vi kan ha kontakt själva eller kan jag vända mig någonstans för tips och råd?

Du har inga möjligheter att driva en umgängestvist själv. Du måste få soc att väcka talan.

Bästa sättet framåt är nog att ransaka dig själv i hur det har kunnat gå snett med barnets mor och sen ödmjukt och försiktigt försöka bygga upp en bra relation.
  • Kjell2
    Anonym (Y) skrev 2017-11-08 09:06:24 följande:
    Kan soc tvinga barnen att umgås med TS mot sin vilja?

Risken är stor att barnen vill inte umgås med TS om hon går via soc istället av att försöka bli sams med mamman...
    Inte soc men en domstol. På samma sätt som när föräldrar tvistar om umgänget.

Domen kan faktisk bli så att barnen tvingas umgås med någon de inte vill.
  • Kjell2
    Anonym (Wtf) skrev 2017-11-08 15:57:14 följande:
    Barnen har rätt att träffa sin farmor..
    Men om mamman inte går med på det behövs det domstolsbeslut för att få till umgänge mot mammans vilja.

• Kjell2
    Anonym (Wtf) skrev 2017-11-10 15:33:07 följande:
    Du försökte slingra dig med att mor- och farföräldrar inte har någon juridisk rätt till umgänge med barnbarnen. Det är sant men barnen kan ha juridisk rättighet till umgänge med sina mor- och farföräldrar..
    Men om vårdnadshaveren blåvägrar blir det upp till soc att stämma och domstol att fatta ett beslut. Långt ifrån säkert att något av det inträffar. Domstolen kan landa i att det inte ligger i barnets intresse att träffa mor- eller farföräldrar.

Umgänget kommer inte uppsåt med någon form av automatik.

Svar på tråden Farmor får inte träffa sina barnbarn