Anonym (Mannen i bastun) skrev 2017-11-11 10:11:59 följande:
Ingen stans skriver jag ALLA män. Jag skriver att de flesta män ser en naken kvinnokropp som ett objekt.
Att det finns män som är naturister och inte sexualliserar nakna kvinnokroppar är naturligtvis sant, men hur många är ni? Är det någon stans i det offentliga som det knullas hej vilt så är det på nudistbaden. Återigen, inte på alla nudistbad men på betydligt fler än vanliga bad där man har badkläder på sig.
Jag jobbar inom räddningstjänsten och vi är drygt 80 män och 0 kvinnor på min arbetsplats. Jargongen som råder där avslöjar en hel del om hur män ser på kvinnor och deras kroppar. Det finns naturligtvis några gender-talibaner (oftast feminina män) som avviker från mängden, men i övrigt är det ingen hemlighet att de övriga männen ofta objektiverar kvinnor i olika situationer.
Vi får kvinnliga besökare då och då. Är det en attraktiv kvinna så blir hon mer eller mindre avklädd med blicken och det talas om hennes utseende och kropp efteråt. För många år sedan kom en kollegas tjejkompis på besök en kväll. Det slutade med att hon satt helt naken i bastun med ett gäng killar, som det vore helt naturligt för henne. Det talas om henne fortfarande fast det var mer än 5 år sedan det hände.
Att de flesta män inte objektifierar en naken kvinnokropp är bara ett önsketänkande som aldrig kommer att bli verklighet, oavsett hur jämställt samhället blir. Det ligger i den biologiska naturen för artens överlevnad. Ingenting man kan styra med regler och moralpredikningar.
Det väl synd om vissa av er i räddningstjänsten som inte får möjlighet att träffa kvnnor. När kvinnan väl dyker upp blir den en godispåse = ett objekt, dvs objektfierad, Se kvinnan som en person och respektera denna på samma sätt som ni respekterar era manliga kamrater.