Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Körkortsutredning

Anonym (Nn) skrev 2017-11-15 21:00:14 följande:

Har du fått det indraget pga rattfylleri? Isf vill dom höra sig för m soc så att du är nykter, innan dom fattar beslut. verkar ju inte sådär jättepositivt att du vart i fyllecell för bara 1,5 år sen. Är ju inte jättelång tid faktiskt om man tittar på helheten, som dom gör. Sedan får du ju inte tillbaka kortet. Spärrtiden hävs och du får lov att ansöka om körkortstillstånd, handledarkurs, risk 1+2, teori+förarprov. Ifall det var rattfylleri Kmr du även behöva göra ett par kissprov också som är väldigt dyra. Dessa prov Kmr du behöva göra ett par ggr första året både innan och även när du väl fått kortet för att få behålla det. En bekant körde olovligt och full när han var 17 fick börja övningsköra igen när han var 25, + ta dessa kissprov utan att ha vart i fyllecell någon gång. Han backa ut från sin parkering hemma när polisen stannade honom för en vanlig rutinkontroll. Han hade alltså inte ens hunnit köra någonstans.

Det kmr nog ta lite tid att hinna med alla moment och ha körkortet klart redan i feb, men man vet ju aldrig om du är lite snabb och har lite tur så. hoppas det löser sig för dig, så du kan börja jobba m det du vill. Blev själv av m körkortet för ett par år sen så jag vet hur det känns. Jag körde för fort och fick spärr i en mån, sen fick jag göra om allt eftersom jag hade 2 v kvar på prövotiden. Körde 31 över. Körkortstillståndet är även dyrare att ansöka om när man fått det indraget. Kan va bra att veta. Lycka till med körkortet, hoppas jag var till någon hjälp. :)

Nej jag har aldrig kört rattfull eller ens tänkt tanken. Har hamnat i fyllecell några gånger för mycket förut.

Aj då vilken otur, 31 var ganska mkt haha, hoppas du fick tillbaka det hyfsat fort. Hade nog ändå önskat att det var mitt öde istället, för då tvingas man väl inte avstå från alkohol helt och hållet eller betala dyra prover. Alltså att gå på födelsedagar, bröllop, studentspex, utomlands osv och inte kunna dricka. För det första så trist och för det andra kommer ju folk undra varför man plötsligt inte gör det.

Det var du absolut :)
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Soc) skrev 2017-11-16 00:16:09 följande:

Hej igen. Det handlar ju om hur alkoholkonsumtionen ser ut för dig. Dricker man på helgerna och blir stupfull och lobbad då och då så är det ett problem tänker jag.

Har du ett kommande jobb som motiverar dig så kanske du ska ta en funderare på vad som är viktigast för dig; alkoholen eller din framtid? Transportstyrelsen kan även vilja veta vilka strategier du använt dig av för att sluta dricka på en problematiskt nivå osv.

Jag tycker att du ska börja jobba med dig själv o sen vara ärlig. Jag märker ganska tydligt när någon försöker försköna sanningen och det syns sedan i yttrandet om du frågar mig. Det är stor skillnad på hur yttrandet blir för en person som har en sämre bakgrund men nu jobbat med det och utvecklats positivt än någon som säger att den inte har problem, och sen svarar så där svävande på frågor som rör vad personen gjort för att förändra sin situation. Man sitter ju där av en anledning (kan vara narkotikabrott, flera lobbar etc).

Hej, okej ja självklart är framtiden viktigare men jag vill inte ens behöva välja. Det ärliga är ju att jag festar men däremot är jag mycket bättre på att gå hem när jag ska istället för att kuta runt på stan eller vistas ensam, men jag vet inte om det ses som en ?förbättring?.

Men det bästa vore alltså att säga att man bytt ut sprit mot cider, slutar dricka innan ett visst klockslag, inte shottar och dricker varannan vatten. Typ?

Gud vad jag har ställt till det... tack för svaren iaf
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Soc) skrev 2017-11-16 23:19:35 följande:

Ja, typ så. Att du har tänkt till kring vad som gör att det blir så där tokigt och undviker det nu. Eller att du har skaffat jobb så att din livssituation är bättre, eller om det var något annat under en period som gjorde att du mådde dåligt som du nu sökt hjälp för?

Jag vet ju inte hur Transportstyrelsen bedömer för det är ju de som gör bedömning och fattar beslut. Yttrandet är ju bara en del av deras underlag. Men spontant tänker jag att det kan vara bra att framhäva, som du skrev, att du aldrig kört bil påverkad och aldrig skulle tänka tanken.

Berätta gärna hur det gick på soc sen. Jag är nyfiken både på hur det gick och hur du upplevde det från andra sidan. Lycka till!

Ja okej då vet jag lite mer vad som förväntas av mig. Å dom skulle inte begära att få kolla ens journaler vid ett körkortsyttrande antar jag?

Tack, ska absolut meddela hur det gått sen!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Soc) skrev 2017-11-18 18:44:30 följande:

Vilka journaler tänker du på? Är det soc journaler du menar så måste vi ju uppge att du finns i registret och vilka insatser eller behandlingar som du varit föremål för..

Nej, jag tänkte mer på sjukvårdsjournaler?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Soc) skrev 2017-11-19 22:04:54 följande:

Jaha. Näe, inte vad jag vet. Har svårt att tro det faktiskt..

Så bra, fick höra att ni oftast ber att få tillgång till ens journal under körkortsyttranden. Men det har jag också svårt att tro.
  • Anonym (Anonym)

Oki skönt tack då vet jag det iallafall!

• Anonym (Anonym)

Jag hamnade i fyllecell igen igår.. det var så längesedan sist och så blev jag alldeles för full igår och var på fel plats vid fel tillfälle, antar att det är kört nu att få ett yttrande till min fördel? Ska ha mötet om en vecka men då kanske dom till och med ställer in det.... eller hur brukar ni göra på soc?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Soc) skrev 2017-12-18 21:58:29 följande:

Vad tråkigt! Jag tycker faktiskt du ska söka hjälp för ditt drickande. Det är ett tydligen ett problem och du riskerar att råka illa ut någon gång.

Jag tror inte de ställer in. Transportstyrelsen har ju begärt ett yttrande så gå på mötet och gör vad du kan.

Ja jag är kanske inte helt motiverad till att sluta festa men jag vill ju samtidigt inte förstöra för mig själv och skämma ut mig så som jag gjorde nu.

Hoppas dom inte gör det. Jag hade kunnat sagt att jag lagt den tiden bakom mig men nu kan jag ju inte det så känns ganska hopplöst. Men får väl försöka förklara mig.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (G) skrev 2017-12-18 22:49:11 följande:

Vad gjorde du för att hamna i fyllecell?

Du kanske kan göra upp en regel där du får dricka ett visst antal glas.

Ärligt talat så minns jag inte så jag förtjänade iallafall att hamna där. Jag var med min kompis men hon var lika full, vi hade iaf bönat att vi åker hem direkt men det hjälpte inte.

Ja men när alkoholen går in så går vettet ut och då struntar man i att räkna eller varannan vatten.. har jag lärt mig.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Psykssk) skrev 2017-12-19 00:11:25 följande:

Hej!

Att genomgå transportstyrelsens program för att få tillbaka körkortet är en långdragen historia. Och med det menar jag år.

Vid samtliga sjukvårdskontakter och provtagningar betalar du den faktiska kostnaden för detta. Inte skattereducerat. Om du klarar dig på ett år av provtagningar och läkarbesök så landar du runt 10 tkr.

Oftast fortsätter denna process även efter att körkortet är tillbaka.

Det som gäller är absolut nykter och drogfri. Visar någon av proverna utslag, börjar du från noll igen

Hej,

Tack för svar. Det innebär att även om socialen nu ska lämna ett yttrande så kommer jag få ta prover i vilket fall som helst?

Dom tar inte hänsyn till om man pluggar/jobbar, ålder, sjukdomshistoria osv?

Jag har nog totalt hamnat i fyllecellen typ sju eller åtta gånger genom åren, men ?bara? tre gånger dom senaste 3-4 åren. Jag vet ju att en lob försvinner efter ett par år så dom flesta måste ha försvunnit ut systemet.

Åh herregud jag kan inte vänta så längd på körkort. Bara för jag festar på helgerna skulle jag aldrig köra bil påverkad.....
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (onym signa) skrev 2017-12-19 08:33:03 följande:

Du måste skämta? Du startade denna tråd för 1 månad sedan. Är du ett troll eller?

Hur fan kan man hamna i fyllecellen 8 ggr?

Lär du dig ingenting?

För en månad sen? Tror du jag hamnat där 8 gånger under en månad? Pröva 5 år.

Nej jag gör väl inte det men det har jag inte lust att diskutera här och absolut inte med dig.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (G) skrev 2017-12-19 09:21:18 följande:

Läste igenom tråden nu och såg att du tidigare skrivit att du blivit av med körkortet tidigare för att du ?var dålig på att köra bil?... så uppenbarligen kan du ju inte hantera att köra bil?

Jag var ironisk. Det hade inget med mitt bilkörande att göra, den enda anledningen att jag blev av med det var för att jag upprepade gånger blev för full (har dock aldrig varit i närheten av att sätta mig i en bil).
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (G) skrev 2017-12-19 09:40:19 följande:

Sarkastisk menar du kanske? :)

Okej. Bra att du har den gränsen iaf, men som sagt det kan ju inte de veta. Det är ett otroligt allvarligt riskbeteende att ha hamnat i fyllecell så många gånger som du har gjort. Det tyder på att du inte kan kontrollera dina impulser och därav ökad risk för fyllekörning.

Haha ja, sarkastisk menade jag.

Jag är väldigt väldigt impulsiv men jag skulle aldrig få för mig att sätta mig i en bil, göra något brott, använda våld eller liknande. Men som du säger, det kan ju inte dom veta. Dom ser ju iallafall att jag inte gjort något annat idiotiskt förutom att dricka för mycket. Det är många gånger, blev chockad själv när jag insåg hur många gånger det var, pinsamt som få.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (onym signa) skrev 2017-12-19 09:46:45 följande:

Du verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan direkt! Ja det var ju jävligt roligt! Med all rätt blev du av med det, du lär ju ha förbannat jävla svårt att få ta om det, med tanke på att du hamnar i fyllecell så fort du tittar på alkohol

Aa okej, är du klar nu? Mår du bättre?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (G) skrev 2017-12-19 10:14:17 följande:

Okej jag förstår. Detta måste vara oerhört tungt för dig och jag hoppas verkligen det löser sig.

Ja precis, du skadar ju ingen annan utom dig själv iaf vilket är positivt i sammanhanget ;)

Hade själv ett riskbruk mellan 20-25 års ålder (är 27 nu). Så vet hur det är.

Ja det var sånt bakslag när det inte hänt på två år och man tror att man lagt det bakom sig och kan ordna upp allt sen så händer det igen. Självkänslan är inte på topp hehe

Hmm, men du löste det? Kan du fortfarande dricka på en lagom nivå eller fick du sluta helt?
  • Anonym (Anonym)
    Mrs Moneybags skrev 2017-12-19 11:01:11 följande:

Var glad att det bara är en utredning om körkort, tänk om du hade barn och de gjorde en utredning för att se om du är en lämplig förälder.

Jag skulle absolut söka hjälp om jag var du. Det är inte okej att hamna i fyllecell över huvud taget, men att hamna där 8 ggr på fem år är oacceptabelt. Det är något med ditt drickande som du saknar kontroll över och du behöver få hjälp med det. Jag hoppas att det går bra för dig.

Ja men jag skulle inte dricka om jag hade barn, eftersom jag vet att jag inte kan hantera det. Men ja, självklart kunde det ha varit värre.

Många råder mig att inte söka hjälp för det blir oftast bara värre då att blanda in landsting eller kommun eller vad det nu är. Men jag måste ju lära mig dricka med måtta nu men en psykolog eller kurator har väl iaf tystnadsplikt. Tack.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (G) skrev 2017-12-19 13:31:43 följande:

Ärligt talat skulle jag aldrig u livet söka hjälp hos en vårdcentral. Du blir stämplad för livet som alkis. Sök hjälp hos en frivillig organisation och bestäm dig för att du får det vara nog. Bli lite arg på dig själv och dra fram ditt jävlaranamma. Alkohol och fylla är inte värt att sabba sitt liv för. Tror du kan fixa detta, sluta att dricka något år.

Frivillig organisation? Jag har fått tid hos en psykolog på vårdcentralen, då måste jag väl kunna ta upp det? Jag är en ung tjej, skulle man verkligen bli stämplad för livet som alkis? Det man tar upp med en psykolog eller kurator står väl inte ens i ens vanliga journal utan det är väl verkligen sekretess på det? Tror inte jag klarar det på egen hand för jag har ingen motivation just nu att sluta dricka, det är höjdpunkten i veckan liksom. Det enda jag måste är att lära mig dricka utan att det ska spåra ur, det sitter nog inombords. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (G) skrev 2017-12-19 14:02:41 följande:
    Okej jag förstår. Nä då är det nog ett bra alternativ för dig :)

Men ja, man sätter en varningstriangel på journalen.
    En varningstriangel? Vad är det? Så om jag skulle nämna att jag blir lite för full ibland så sätter dom dit en varningstriangel?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (G) skrev 2017-12-19 14:26:08 följande:
    Nej men om någon har missbruksproblem så sätts det ofta en varning i journalen. Läkare måste ju veta sånt när det gäller smärtlindring, mediciner och sånt. Det innebär att du kan få problem med att få ut vissa mediciner sen. Men om du genomgår behandling ska du egentligen bli av med den men det slarvas mycket med det.
    Okej jag hade faktiskt ingen aning om det men bra att känna till och tur att jag inte nämnt något än!
Svar på tråden Körkortsutredning