Inlägg från: Anonym (Slösavillspara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Slösavillspara)

    Hur mycket pengar kan vi spara till 1 Juli 2018?!

    Anonym (jacuzzi) skrev 2018-02-17 10:45:05 följande:

    Det var en bra ränta, har ni haft det länge?

    Jaa, alla verkar vara sjuka nu.. Vi alla har klarat oss, än så länge, så jag håller tummarna att det fortsätter!


    Sedan vi köpte vårt hus, två år sedan. Hoppas verkligen att det inte går upp så mycket. Vi amorterar en massa så räntedelen är inte så stor del procentuellt.

    Jag har redan räknat ut räkningsbördan för nästa månad och det kommer att bli tufft. Hemförsäkring (hela året) och höga elräkningar samt min dyra tandläkare. Det blir nog inget sparande alls i mars. Som tur väl var fick jag in lite övertid på jobbet.
  • Anonym (Slösavillspara)
    Anonym (jacuzzi) skrev 2018-02-17 18:29:29 följande:

    Usch, det låter jobbigt... Men ni kommer gå runt i alla fall?


    Förmodligen får jag föra över från sparkontot . Känns lite surt, men det är tur att vi har en buffert. Nästa månad hoppas jag kunna spara igen.
  • Anonym (Slösavillspara)
    Anonym (Slösavillspara) skrev 2018-02-17 18:50:45 följande:

    Förmodligen får jag föra över från sparkontot . Känns lite surt, men det är tur att vi har en buffert. Nästa månad hoppas jag kunna spara igen.


    Jag ser en ljusning! Dels jobbade jag tydligen över förra månaden (tur att min goa chef har koll på sånt), dels så fick jag ett brev med kontrolluppgifter från ett konto i en annan bank som jag hade glömt! Inga större summor, men tillräckligt för att kunna köpa mat etc denna månaden utan att ta från sparkontot.

    Tur att man är lite vimsig ibland
  • Anonym (Slösavillspara)
    Anonym (jacuzzi) skrev 2018-02-26 09:49:34 följande:

    Hej! Snart är det Mars hörrni... Guuuud vad tiden går fort!!

    Usch vilka elräkningar vi har... de är inte roliga att betala direkt!

    Har ni andra dyra? Bor ni stort?


    Eluppvärmt hus på 160 m2. Betalar 1000 till elhandelsföretaget och denna månaden 2800 till kommunen. Då ingår vatten också. Mycket pengar.
  • Anonym (Slösavillspara)
    Anonym (jacuzzi) skrev 2018-03-06 10:32:06 följande:

    Hej, nu är det Mars och VÅR hörrni.... Eller? Här vräker det ner ÄNNU MER snö..

    Idag fick jag besöka tandläkaren akut.. roligare kunde man ju ha för de pengarna! De ska skicka remiss vidare, så jag gissar att pengarna kommer flyga iväg ännu mer....


    Ånej! Jag har precis fixat en tand för ca 6000. Första gången som jag kommit upp i högkostnadsskyddet hos tandläkaren.

    Vi fick våra skattebesked idag. Lite mindre än vanligt eftersom vi får betala fastighetsavgiften för första gången, men det kommer bidra till vår resa nu till våren.

    Givetvis gick stora dotterns vinterskor sönder igår Nu, när vintern nästan är slut, men ändå inte. Känns så tråkigt att behöva köpa nya bara för några veckor. Hon gick med på allväderstövlar, de var tom på rea.

    Jag hoppas verkligen att vi kan spara när nästa lön kommer. Känns som att vi har levt så väldigt snålt nu.
  • Anonym (Slösavillspara)
    Anonym (jacuzzi) skrev 2018-03-11 15:08:53 följande:

    Jag har inte fått någon deklaration än, och man kan visst inte se förrän 20 mars på hemsidan. Men usch, 23 000 kan inte ha varit roligt.. hur kunde det bli så mycket??


    Om man har digital brevlåda (t ex Kivra) så fick man ut ett skattebesked nu i veckan. Deklarera kan man inte göra förrän 20/3.
  • Anonym (Slösavillspara)
    Anonym (jacuzzi) skrev 2018-03-23 07:49:22 följande:

    Hej på er! Tänk att det snart är PÅSK... jag kan inte fatta vad tiden går FORT! tycker inte det var längesedan det var JUL?!?!

    Jag får betala drygt 3000 kr i restskatt, inte så roligt men så kan det gå.

    Detta är ju en tråd om att spara.. MEN jag måste bara tipsa om att Stadium har tag 3 betala för 2 på alla skor. Och är min inte medlem redan utan blir det, så får man 20% på hela köpet!!

    Mina barn, särskilt 4-åringen, växer så det knakar.. och även fötterna. Och de BEHÖVER ju faktiskt skor! Sonen behöver till gympan - både ute och inneskor - och dottern behöver ha som reserv på dagis utöver här hemma... Så jag köpte nyss 6 par skor för drygt 800 kr! Det blir inte mycket per par om man slår ut det. Så jag tycker faktiskt att jag har tjänat ganska bra på att shoppa.. ha ha! Tyvärr hade de inte så mycket sommarskor (sandaler) än, så det får bli ett senare köp. Sen så säljer jag mycket saker också, så jag går inte riktigt plus-minus-noll, men inte så långt ifrån.

    Säljer/köper ni mycket typ på Tradera, Facebook, osv?

    Har en till fråga! Det blev lååångt det här..

    De jag har min privata skuld till (20 000 kr kvar) tycker att jag kan vänta lite med att betala, det är inge bråttom.... Vi har ett lån som har 3,9% eller liknande i ränta, och är på 12 000 kr (vi delar ju rakt av, så 6000 kr blir det var att betala).... Tycker ni att vi ska betala av det först och sedan fortsätter jag betala av på mitt privata lån, ELLER ska jag betala av min privata skuld först?

    Trevlig helg till er!


    Det beror väl mycket på hur personen som du har den privata skulden till känner. Jag skulle tycka att det var värre att vara skyldig en närstående än en bank, oavsett ränta och skulle därmed försökt att betala av den privata skulden först. Eller lägga upp en avbetalningsplan.
  • Anonym (Slösavillspara)

    Vi hade en hyfsat bra månad, mycket pga att vi har snålat som attans nu i mars. Lyckades spara lite nu när lönen kom.

    Men nu börjar resornas tid. I påsk har vi en kortare resa och i maj en hel vecka borta. Det är ju detta vi har sparat till. I sommar gör vi inga utsvävningar, men i september är det en vecka inplanerat igen. Vi åker inte på några lyxresor, men det ska ju ändå betalas

  • Anonym (Slösavillspara)
    Anonym (Femman) skrev 2018-03-23 10:13:51 följande:

    Vi försöker spara för att köpa hus, målet är 100.000-150.000 till augusti-september.

    Vi har sparat 55.000 från Januari-mars.

    Sambon jobbar heltid (natt) och jag är hemma med barn (3 barn).

    Denna månaden kunde vi sätta in 18.000 på sparkontot.


    Heja!

    Var ska ni köpa? 150 000 räcker ju bara till ett hus för 1 miljon med rådande regler
  • Anonym (Slösavillspara)
    Anonym (Femman) skrev 2018-03-23 22:04:35 följande:

    Vi bor i huset redan (hyr), ute på landet mitt i ingenstans och det kostar bara 425.000


    Vad bra! Låter väldigt smidigt att slippa flytta också.

    Vårt hus kostade nästan tio gånger så mycket, så vi fick spara länge till kontantinsatsen...
  • Anonym (Slösavillspara)
    Anonym (jacuzzi) skrev 2018-04-15 10:29:48 följande:

    Hej i solen! Eller vi har sol i alla fall, jisses vad snön har smällt bort fort trots att det var så mycket!!

    Har en liten fråga, som jag skulle ha lite råd om....

    Min sambo har börjat på ett nytt jobb och kommer få ut ca. 27 000 kr efter skatt (tror jag, däromkring) och jag är fortfarande sjukskriven och får ut ca. 15 000 kr.

    Han får ju ut ganska mycket mer än mig...  hittills delar vi ju på gemensamma räkningar rakt av - 50/50.

    Nu börjar jag fundera på om man ska räkna i % hur mycket vi tjänar, så att han betalar lite mera.... Vad tycker Ni om det?

    Min tanke är att jag då kanske kommer betala någon 1000-lapp mindre och kan spara ihop pengar snabbare så att jag blir fri från min privata skuld.

    DOCK är det nästan bara han som handlar all mat, eftersom jag har problem att ta mig någonstans. Jag brukar föra över pengar lite då och då till honom att handla för. MEN, jag betalar nästan allt till barnen (barnbidraget+flerbarnstillägget delar vi rakt av på, 50/50).. som kläder, skor, osv..

    Åsikt på detta?


    Hos oss har vi helt gemensam ekonomi. Alla pengar går in på samma konto som vi båda handlar ifrån. Vi hade fickpengar på försök, men det rann ut i sanden.

    Vet många som kör %-principen. Man får alltså lägga in i det gemensamma i förhållande till vad man tjänar. Då kommer han få behålla färre procent av sin lön, men det kommer nog bli mer pengar ändå. Det tycker jag låter rättvist.
  • Anonym (Slösavillspara)

    Hej! Lönedag idag. Det första jag gjorde (efter räkningarna som var inlagda sedan innan) var att betala hyran för en stuga vi har hyrt i England i slutet av maj. Ser ut som att det ändå finns en viss sparmån ändå.

    Vi har ganska höga stående utgifter varje månad. Huset inkl drift tar nästan hela min lön. Och det är inget vi kan påverka. Har redan bytt elavtal. Sen är det de där två bilarna... Och förra månaden behövde samtliga i familjen nya skor .

  • Anonym (Slösavillspara)
    Anonym (jacuzzi) skrev 2018-05-01 09:35:42 följande:

    Ååh, har ni varit i England tidigare? Har alltid velat åka dit... Hoppas ni får bra väder!

    Samma här, eller 4-åringen behövde både nya gummistövlar, cykelhjälm och sandaler till sommaren... Som tur var vann en släkting på Bingolotto som h*n inte är i behov av... Så vi fick köpa presentkortet för 500 kr som är värt 1000 kr. Och för detta köpte vi allt jag nämnde - plus att det räckte till en fotboll till storebrorsan!

    Jag vet inte om jag skrivit det tidigare? Men min mobil gick sönder för ett tag sedan.. den bara la av och svartnade och funkade inte på flera dagar. Så jag köpte en ny.... på avbetalning.... USCH, vad jag skäms! Jag gillar verkligen inte att göra det, köpa på kredit.. jag vill köpa allt kontant, och har man inte råd så låter man bli. Men samtidigt kändes det dumt att köpa en billigare mobil som man kanske har någon månad, tills man sparat ihop till någon man faktiskt VILL ha och kommer ha i flera år... Men jag ska betala av den så fort jag bara kan. Det var en helt ny mobil, den släpptes samma dag jag beställde den... så den BORDE hålla ett bra tag nu....


    Ja, vi har varit där många gånger. Min andra hälft kommer därifrån och jag bodde där i 4,5 år i min ungdom . Så nu försöker vi åka dit två gånger om året för att hälsa på släkten. Tyvärr finns inte någon möjlighet att bo hemma hos någon släkting (alla bor för litet) så vi får alltid hyra en stuga. Mysigt dock att få rå om sig själva och så får folk hälsa på oss.

    Smart med presentkortet! Det tjänade ni ju båda på.

    Mobiler är väl sånt som man ofta tar på avbetalning. Man får se det som en månadskostnad. Min är också på väg till papperskorgen. När det var kallt la den bara av, men nu är det ok för tillfället.
  • Anonym (Slösavillspara)

    Nu börjar det närma sig juli 2018. Vi ligger ganska stabilt, har inte lyckats spara så mycket som vi hade tänkt, men sparkontot går ändå något uppåt. Jag hoppas kunna fortsätta fylla på där och ändå resa som vi brukar. Vi har gjort sista avbetalningen på ena bilen, så den utgiften kommer vi slippa sen. Om inte skrället går sönder...

  • Anonym (Slösavillspara)

    Känner att vi slösar mer än sparar den här månaden. Men det var delvis planerat. Vi har några eftersläpande räkningar från vår semester i maj och sen ska vi renovera två rum i vårt hus, så jag har köpt färg och varit på Ikea en sväng. Detta är sådant vi har pratat om länge och det får tas från buffertkontot.

    Tur att vi inte har några utsvävningar planerade till sommarsemester. Vi har tom redan varit på Liseberg.

    Tror att jag måste flytta fram sparmålet till dec 2018...

  • Anonym (Slösavillspara)
    Anonym (Oansvarig) skrev 2018-07-09 23:52:50 följande:

    Såg att jag skrev i november att jag ville ha betalat av 50 000 kr av mina skulder.

    Har betalat av 60 000 kr istället. Och sparat undan 25 000 kr på fonder.

    Mina lån kostade då ca 6000 kr i månaden. Nu ligger dom på 3500 kr istället med bättre ränta.

    Lång bit kvar och det svider att ha stora skulder till ingenting.

    Men jag har en plan som jag följer varje månad och för varje månad som går så ökar sparkontot och lånen minskas?


    Riktigt bra jobbat!

    Vi har en utmaning. Tack vare det fina vädret så har vi kunnat göra många billiga utflykter (kylväskan och kaffetermosen är välanvända) och vi har tom tältat istället för hotell. Men bilar ska tankas och nu när vi äter alla mål hemma så blir det mer som går åt till matpengar. Vi har strax under 3000 kr kvar nu innan barnbidraget. Så det borde gå, men det får ju inte vara några större utsvävningar precis.
  • Anonym (Slösavillspara)
    Anonym (jacuzzi) skrev 2018-08-11 16:17:04 följande:

    Jag hoppas era pengar räckte, såg att det var nästan 1 månad sedan du skrev..


    De räckte! Gratismuseum och mängder av kylväskor packade så gick det bra.

    Vi har faktiskt också börjat handla mat på Lidl istället för den dyra ICA-butiken i vår ort. Jag blev glatt överraskad över hur bra frukt och grönt de hade, till mycket bättre pris. Och svensk mjölk etc. Allt finns ju dock inte där, så man får ta små turer till Ica ibland också. Hoppas att det funkar även när ekorrhjulet sätträer igång igen på måndag. Vi har handlat via ica online innan för att det är så smidigt.
  • Anonym (Slösavillspara)
    Anonym (jacuzzi) skrev 2018-08-11 16:21:45 följande:

    Hur går det för er alla?

    Jag har betalat min restskatt på drygt 3000 kr, så nu är det mobilen kvar som jag ska betala av på drygt 4000 kr... Tyvärr måste jag serva bilen som kommer kosta 6000 kr!! Så jag måste nog fixa bilen först och sedan ta mobilen.

    I vilken ordning skulle Ni betala av? Jag vill ju att dessa 'små' saker blir gjorda så att jag kan börja betala av de 20,000 kronorna som är kvar. Det SKA jag ha avklarat innan året är slut.


    Dessa bilar! Det är ett gissel. Jag skulle nog göra som du, betala av de små först. Om det inte är bra ränta på t ex mobilen. Vi har en bil som vi har betalat av nu, som vi hade tänkt sälja, men behållit pga bekvämlighetsskäl. Bara den inte går sönder nu!

    Vi har beslutat av vi får skippa familjeresan i höst. Maken får ta en sväng och besöka släkten ensam, så får vi spara till en längre resa till våren istället. Det är ju just resesparande som jag vill få ihop. Samt att husbufferten ska växa.
Svar på tråden Hur mycket pengar kan vi spara till 1 Juli 2018?!