Inlägg från: blavitt81 |Visa alla inlägg
  • blavitt81

Fråga om Föräldrardagar

Hejsan!

Ny här på sidan och det skall bli kul att läsa och följa forumet

Jag och min sambo väntar tvillingar i februari och längtan är minst sagt STOR. Vi har börjat prata lite om föräldrardagar/penning och det är här Ni kommer in i bilden För att få 80% av de man normalt tjänar - behöver man ta ut fem eller sju föräldrardagar? Alltså tar man ut föräldraledighet för bara de dagar man skulle jobbar (t.ex måndag till fredag) eller gäller det hela veckan oavsett arbetsdag eller inte?

Ha det Gött

/Johan

• Svar på tråden Fråga om Föräldrardagar
  • blavitt81

Tack för svar..

Har några följdfrågor:

1. Och detta gäller även efter att barnen fyllt ett år antar jag d.v.s att man måste ta ut 7 st föräldrardagar för att få 80% av sin lön?

2. Om jag väljer att jobba deltid (t.ex jobba tre dagar och vara föräldraledig två dagar) - hur många föräldrardagar behöver jag då ta ut för att få drygt 80% av min lön. Är det två eller fyra dagar?

Jättetacksam för svar

/ Johan

• blavitt81

Tack för svar..

Lite fler följdfrågor

1. Om man jag väljer att jobba halvtid, men väljer att inte ta ut några dagar från fk kan då min arbetsgivare protestera?

2. Hur funkar det med nattjobb (kl 23-07) då arbetspasset är uppdelad i två dygn?

3. Är det någon skillnad om ett arbetspass är åtta timmar jämfört 12 timmar eller går det fler föräldrardagar på ett längre pass?

4. Är föräldrardagar semestergrundade?

/ Johan U

• blavitt81

Vi planerar att vara hemma gemensamt de första månaderna.

Jag jobbar rullande skift enligt följande:

Vecka ett: 4 st arbetspass.

Vecka två: 5 st arbetspass.

Vecka tre: 5 st arbetspass, varav två stycken är 12-timmarspass.

Vecka fyra: 5 st arbetspass, varav två stycken är 12-timmarspass.

Vecka fem: 0 st arbetspass

Hur funkar det under veckan jag är helt ledig? Behöver man ta ut några föräldrardagar denna vecka för att få ersättning då jag ändå annars skulle vara ledig?

/ Johan

Svar på tråden Fråga om Föräldrardagar