• Anonym (Kaffedraken)

    Fråga om Föräldrardagar

    Hejsan!

    Ny här på sidan och det skall bli kul att läsa och följa forumet

    Jag och min sambo väntar tvillingar i februari och längtan är minst sagt STOR. Vi har börjat prata lite om föräldrardagar/penning och det är här Ni kommer in i bilden För att få 80% av de man normalt tjänar - behöver man ta ut fem eller sju föräldrardagar? Alltså tar man ut föräldraledighet för bara de dagar man skulle jobbar (t.ex måndag till fredag) eller gäller det hela veckan oavsett arbetsdag eller inte?

    Ha det Gött

    /Johan

  • Svar på tråden Fråga om Föräldrardagar
  • Anonym (Kaffedraken)

    Du måste ta ut sju dagar. Du måste dessutom ha en lön lägre än maxtaket, annars får du aldrig 80% ändå.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för svar..

    Har några följdfrågor:

    1. Och detta gäller även efter att barnen fyllt ett år antar jag d.v.s att man måste ta ut 7 st föräldrardagar för att få 80% av sin lön?

    2. Om jag väljer att jobba deltid (t.ex jobba tre dagar och vara föräldraledig två dagar) - hur många föräldrardagar behöver jag då ta ut för att få drygt 80% av min lön. Är det två eller fyra dagar?

    Jättetacksam för svar

    / Johan

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, oavsett barnets ålder måste du ta sju dagar om du vill ha 80% av din lön. Det går förstås bra att ta färre och få mindre pengar också. Många som har råd väljer att ta få eller inga dagar det första året, för efter barnets ettårsdag måste man ta minst fem dagar i veckan för att skydda sin sjukpenninggrundande inkomst (det fastställda inkomstbaserade belopp som avgör hur mycket föräldrapenning, sjukpenning, etc. man får).

    Är du föräldraledig två dagar från arbetet behöver du ta ut cirka tre föräldradagar för att få 80% av två dagar lön. Det går inte helt jämnt ut, men på ett ungefär...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för svar..

    Lite fler följdfrågor

    1. Om man jag väljer att jobba halvtid, men väljer att inte ta ut några dagar från fk kan då min arbetsgivare protestera?

    2. Hur funkar det med nattjobb (kl 23-07) då arbetspasset är uppdelad i två dygn?

    3. Är det någon skillnad om ett arbetspass är åtta timmar jämfört 12 timmar eller går det fler föräldrardagar på ett längre pass?

    4. Är föräldrardagar semestergrundade?

    / Johan U

  • Anonym (Kaffedraken)
    blavitt81 skrev 2017-11-11 22:02:57 följande:
    Tack för svar..
    Har några följdfrågor:

    1. Och detta gäller även efter att barnen fyllt ett år antar jag d.v.s att man måste ta ut 7 st föräldrardagar för att få 80% av sin lön?

    2. Om jag väljer att jobba deltid (t.ex jobba tre dagar och vara föräldraledig två dagar) - hur många föräldrardagar behöver jag då ta ut för att få drygt 80% av min lön. Är det två eller fyra dagar?

    Jättetacksam för svar
    / Johan
    Du måste skilja på FL (föräldraledighet) som är något du gör upp med din partner och arbetsgivare om. Det har inget med försäkringskassan att göra egentligen...
    och FP (föräldrapenning) som är pengarna du tar ut från försäkringskassan.

    Fundera först på hur din önskade FL ser ut, sen räknar ni på FP och märker om det går ihop eller ej, rent ekonomiskt.

    du har 24 FP-dagar varav 45 är på låg nivå = 250 kr/dag oavsett hur stor eller liten lön man har, sen har man 195 s.k. SGI-dagar som baseras på din lön upp till ett maxtak.

    Testa FK's kassakoll, för att få bättre överblick.

    Det bästa brukar vara att den med högst SGI tar ut flest SGI-dagar. Man får skriva över dagar på partnern så länge man själv tar ut 90 st. Så din partner kan ge dej 105 SGI-dagar om du har högre SGI (lön) än partnern och du kan ge din partner 105 dagar om det är du som tjänar minst.

    Man kan alltid trixa lite med uttaget av dagar tex ta ut ledighet över helgen tex vara FL måndagar =-20% lön och samtidigt ta ut SGI-dagar lördag + söndag + måndag = få ut ca 33% av lönen => gå ca 13% plus jämfört med att jobba 100%.

    Sök på FP här och läs lite om hur man kan tänka och ta ut sin FL och FP.

    Tänk på 1-årsregeln, man måste inte ta ut FP om barnet är under 1 år även om man är FL. Det betyder att man kan vara hemma heltid eller deltid längre med sitt barn och hinna ta hand om barnet, bilda starka familjeband mm.
    När barnet fyll 1år måste man ha sysselsättning 5 dagar/vecka tex jobba 2 dagar och ta FP 3 dagar/vecka.
    Annars förlorar man sin höga SGI = SGI-dagarna tappar i värde.

    Så räkna på hur lite pengar ni behöver, vad ni kan sluta med, avstå, spara in på osv. så ni kan vara hemma länge med er lilla familj.

    Lycka till!
  • Anonym (Kaffedraken)
    blavitt81 skrev 2017-11-11 23:22:49 följande:
    Tack för svar..

    Lite fler följdfrågor smile2.gif

    1. Om man jag väljer att jobba halvtid, men väljer att inte ta ut några dagar från fk kan då min arbetsgivare protestera?
    2. Hur funkar det med nattjobb (kl 23-07) då arbetspasset är uppdelad i två dygn?
    3. Är det någon skillnad om ett arbetspass är åtta timmar jämfört 12 timmar eller går det fler föräldrardagar på ett längre pass?
    4. Är föräldrardagar semestergrundade?

    / Johan U
    1) Nej, inte om barnet är under 18 mån. Och du bör inte göra detta längre än tills barnet är 12 mån pga 1-årsregeln. När barnet är 18 månader måste du kunna visa att du har FP-dagar kvar för att ha rätt att vara FL.
    2) Prata med FK om detaljer.
    3) samma här FK ger bäst svar.
    4) De första 180 FL-dagarna är semesterlönegrundande på mitt jobb, kolla ert avtal. Om de är semesterlönegrundade så spelar det ingen roll om du tar FP eller ej, det är FL som är semesterlönegrundande...
  • Anonym (Kaffedraken)
    nnnnnnnn skrev 2017-11-11 23:29:11 följande:

    Du måste skilja på FL (föräldraledighet) som är något du gör upp med din partner och arbetsgivare om. Det har inget med försäkringskassan att göra egentligen...

    och FP (föräldrapenning) som är pengarna du tar ut från försäkringskassan.

    Fundera först på hur din önskade FL ser ut, sen räknar ni på FP och märker om det går ihop eller ej, rent ekonomiskt.

    du har 24 FP-dagar varav 45 är på låg nivå = 250 kr/dag oavsett hur stor eller liten lön man har, sen har man 195 s.k. SGI-dagar som baseras på din lön upp till ett maxtak.

    Testa FK's kassakoll, för att få bättre överblick.

    Det bästa brukar vara att den med högst SGI tar ut flest SGI-dagar. Man får skriva över dagar på partnern så länge man själv tar ut 90 st. Så din partner kan ge dej 105 SGI-dagar om du har högre SGI (lön) än partnern och du kan ge din partner 105 dagar om det är du som tjänar minst.

    Man kan alltid trixa lite med uttaget av dagar tex ta ut ledighet över helgen tex vara FL måndagar =-20% lön och samtidigt ta ut SGI-dagar lördag + söndag + måndag = få ut ca 33% av lönen => gå ca 13% plus jämfört med att jobba 100%.

    Sök på FP här och läs lite om hur man kan tänka och ta ut sin FL och FP.

    Tänk på 1-årsregeln, man måste inte ta ut FP om barnet är under 1 år även om man är FL. Det betyder att man kan vara hemma heltid eller deltid längre med sitt barn och hinna ta hand om barnet, bilda starka familjeband mm.

    När barnet fyll 1år måste man ha sysselsättning 5 dagar/vecka tex jobba 2 dagar och ta FP 3 dagar/vecka.

    Annars förlorar man sin höga SGI = SGI-dagarna tappar i värde.

    Så räkna på hur lite pengar ni behöver, vad ni kan sluta med, avstå, spara in på osv. så ni kan vara hemma länge med er lilla familj.

    Lycka till!


    Eller så är det bästa att dela lika på föräldraledigheten för ett mer jämlikt förhållande och föräldraskap...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Jemp skrev 2017-11-12 00:55:01 följande:

    Eller så är det bästa att dela lika på föräldraledigheten för ett mer jämlikt förhållande och föräldraskap...


    Man kan ju dela lika på ledigheten men ändå låta den med högst inkomst ta ut flest dagar.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Du har laglig rätt att jobba 80% när du har småbarn. Vill du jobba mindre (tex 50%) kan din arbetsgivare säga nej.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Jemp skrev 2017-11-12 00:55:01 följande:
    Eller så är det bästa att dela lika på föräldraledigheten för ett mer jämlikt förhållande och föräldraskap...
    Som Carambolan sa: Man kan dela lika och låta den med högst lön ta ut alla SGI-dagarna ändå...

    Ex båda vill vara hemma heltid 3-6 mån tillsammans och sedan jobba 50% vars i 6-9 mån och sedan jobba 80% vars tills dagarna är slut.

    Pers1 har maxad SGI dvs ca 1000 kr/dag.
    Pers 2 har låg SGI, låt oss säga 500 kr/dag.
    Om båda tar ut hälften så får de 195*1000 + 195*500 + 90*250 = 292 500 + 22 500 = 315 000 kr totalt av FK under sin föräldraledighet.

    Om de trixar lite, inom lagen såklart!, så kan de tex göra såhär:
    * Första 3- 6 månaderna tar bara den mes högst SGI ut dagar, istället för att de tar ut tex 3,5 dag/vecka vars.
    * De övriga 6-9 månaderna tar den med högst SGI ut sina 2,5 lediga dagar + båda helgdagarna = får ut 4,5 SGI-dag/vecka.
    Den andre kan såklart ta av sina egna 90 dagar under hela första året om det behövs för att överleva...
    Man har ju även 10 pappadagar att ta ut och när 180 dagar är utplockade kan man börja ta lågnivådagar.
    Efter första året bör båda ha inkomst 5 dagar/vecka så att ingen tappar sin SGI, även om den är låg. Så då kan den med låg SGI ta ut lågnivådagar och den andre tar ut lör + sön + mån SGI-dagar = får ut 3 SGI-dagar/vecka, vilket mer än väl täcker vad de skulle fått om den med låg SGI tagit ut 1 dag/vecka...
    När all FP är utplockad har alltså Person1 tagit ut 300 SGI-dagar + 0 lågnivådagar och Person2 har tagit ut 90 SGI-dagar + 90 lågnivådagar = 367500 kr totalt.
    De har alltså varit hemma EXAKT lika länge båda föräldrarna och de har varit hemma EXAKT samma som i exemplet ovan när de tog ut hälften av SGI-dagarna, men de har fått ut 367 500 kr istället = får ut 52 500 kr mer vilket är väldig mycket pengar...

    Och om man tar ledigt "traditionellt" att mamman tar väldigt många (alla?) av SGI-dagarna fastän hon traditionellt sett har lägre SGI, så blir ju effekten ännu större!!!

    Har läst massor med inlägg här på FL där mamman tar ut alla SGI-dagar utom 90, trots att hon har låg eller ingen SGI, samtidigt som de inte "har råd" att låta pappan ta ut en enda SGI-dag... Trots att de lätt kunde varit hemma längre + fått bättre ekonomi + träffats mer om pappan tagit ledigt tex måndagar och tagit SGI-dagar över helgen + tagit SGI-dagar vid klämdagar tex jul, nyår, påsk (5 dagars-regeln) + tagit FL istället för semester 5 veckor/år och tagit ut SGI-dagar och fått semestern utbetald i pengar istället för ledighet...
    Om en som saknar SGI tar ut 300 SGI-dagar så får denne ut 75 000 kr totalt för dessa, om den med maxad SGI tar ut dem istället så får denne ut 300 000 kr totalt. Hur kan man inte ha råd att få 225 000 kr mer???

Svar på tråden Fråga om Föräldrardagar