• EnLitenTrea

    Förtvivlad 1:2 på kub, finns det hopp?

    Som rubriken lyder fick vi sämsta tänkbara resultat på Kub, 1:2 för trisomi 13 & 18, nackspalten var bra 1,9 mm så på trisomi 21 fick vi 1:528. Det var mina blodprover som drog ner, och min ålder, 39 år.

    Skulle gjort mkp i fredags med då låg moderkakan i bakvägg och läkaren kunde inte ta provet. Fått ny tid nästa v men troligtvis kan inget göras då heller och jag måste vänta till v 15 & Fvp. Jag tycker även att barnet är lite litet mot vad det borde vara, v 13+3 men enligt sista mens borde jag vara v 15.

    Snälla ge mig era historier om ni fått 1:2 på kub, hur har det gått? Vad drog ner era resultat? Om det gick bra på fosterdiagnostiken fick ert barn andra komplikationer? Fick ni svar på varför resultaten blev så dåliga, om det gick bra?

  • Svar på tråden Förtvivlad 1:2 på kub, finns det hopp?
  • Jsv17

    Så jobbigt, beklagar den stressen... Min kompis fick 1:2 på trisomi 21, men efter fp visade det sig att det var en frisk liten kille. I hennes fall var både blodproverna lite dåliga men det var framförallt nackspalten som drog ner, hon var under 30 då så det var inte åldern heller. Jag har ytterligare en solskenshistoria med en kollega, hon var 38, fick visserligen 1:12 (inte hundra på siffran men det var närmare 10) på trisomi 13 och 18, pga av dåliga blodprover, hon gjorde mk och hade en frisk flicka i magen.

    Så visst finns det hopp, men jag vet även folk som fått avbryta då det var ett fel... men jag fokuserade på solskenet idag, och håller tummarna att du få bli en sådan solskenshistoria också, kram <3


    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • EnLitenTrea
    Jsv17 skrev 2017-11-12 07:12:02 följande:

    Så jobbigt, beklagar den stressen... Min kompis fick 1:2 på trisomi 21, men efter fp visade det sig att det var en frisk liten kille. I hennes fall var både blodproverna lite dåliga men det var framförallt nackspalten som drog ner, hon var under 30 då så det var inte åldern heller. Jag har ytterligare en solskenshistoria med en kollega, hon var 38, fick visserligen 1:12 (inte hundra på siffran men det var närmare 10) på trisomi 13 och 18, pga av dåliga blodprover, hon gjorde mk och hade en frisk flicka i magen.

    Så visst finns det hopp, men jag vet även folk som fått avbryta då det var ett fel... men jag fokuserade på solskenet idag, och håller tummarna att du få bli en sådan solskenshistoria också, kram <3


    Tack snälla för solskenshistorierna :)
  • alade

    En av mina internetkompisar fick 1:2. Det är en fullt frisk liten kille som kom ut. Himla tuff väntan på svar minns jag att det var.

    Hoppas att allt ser bra ut för er!

  • Anonym (Ettpåfem)

    Jag fick 1:5 på trisomi 21, men det var en fullt frisk bebis där i alla fall. Gjorde fostervattenprov och den väntan var hemsk att genomlida! Fastän det i efterhand känns som en så kort väntan från kub i v.12 och fvp svar i v.16. Lycka till!

  • Carabellis kusp

    Jag fick 1:2 när jag var 27 år och väntade mitt andra barn. Nackspalten var 4 mm och jag vet inte hur proverna var. Jag hade ynnesten att få ta mkp fyra dagar senare och det visade sig att min lilla flicka inte hade någon trisomi, men ångesten och rädslan övergav mig inte under hela graviditeten. Hon är 1,5 år idag och som tur är så är hon tidig i både motorik och kommunikation, så idag vågar jag försiktigt andas ut. Ändå finns skräcken där, vilken cancer kommer hon få, vilken ätstörning etc... skulle aldrig göra kub igen.

  • EnLitenTrea

    Känns som en tröst att läsa era kommentarer, jag pendlar mellan hopp & förtvivlan hela tiden.

    Väntan är helt klart fruktansvärd. Jag har ställt in mig på att det inte kommer att funka med mkp på onsdag så det blir till att vänta tills jag kan göra fvp.

    Carabellis kusp, precis som du säger så skulle jag aldrig igen göra ett Kub test, utan direkt göra Nipt eller annan fosterdiagnostik. Och även om det skulle visa sig vara bra efter testerna kommer jag att vara så rädd resten av graviditeten, och även efter.

    Fick du reda på varför du fick så dåliga resultat, eller var det helt beroende på nackspalten? Underbart att din lilla flicka är frisk :)

  • Jsv17

    Trots att jag fick bra på kub, 1:1500 och 1:3000 typ så kommer jag aldrig göra kub igen. Får vi ynnesten att bli gravida med syskon kommer jag gå direkt på nipt, för trots att mitt resultat var bra, så tänker man ändå, men man kan ju få 1:20000 så vad drog ner mitt till 1:1500... fanns det nåt där ändå? Nä test med sannolikhet skapar mer oro än lättnad. Gör man utvidgat nipt tittar det dessutom på mkt fler saker, värt dom pengarna, hoppas det blir en screening man erbjuds gratis i framtiden.

    Håller tummarna för en solskenshistoria för dig<3


    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • EnLitenTrea
    Jsv17 skrev 2017-11-12 23:31:08 följande:

    Trots att jag fick bra på kub, 1:1500 och 1:3000 typ så kommer jag aldrig göra kub igen. Får vi ynnesten att bli gravida med syskon kommer jag gå direkt på nipt, för trots att mitt resultat var bra, så tänker man ändå, men man kan ju få 1:20000 så vad drog ner mitt till 1:1500... fanns det nåt där ändå? Nä test med sannolikhet skapar mer oro än lättnad. Gör man utvidgat nipt tittar det dessutom på mkt fler saker, värt dom pengarna, hoppas det blir en screening man erbjuds gratis i framtiden.

    Håller tummarna för en solskenshistoria för dig<3


    Håller helt med dig, Kub skapar enbart oro, hoppas dom skippar detta i framtiden och erbjuder alla NIPT.

    Tack för omtanken! Ja det blir ytterligare veckor av oro och ovisshet, men jag har fortfarande hopp för vårt lilla barn tills motsatsen är bevisad.
  • Anonym (Anna)
    EnLitenTrea skrev 2017-11-12 06:39:30 följande:

    Som rubriken lyder fick vi sämsta tänkbara resultat på Kub, 1:2 för trisomi 13 & 18, nackspalten var bra 1,9 mm så på trisomi 21 fick vi 1:528. Det var mina blodprover som drog ner, och min ålder, 39 år.

    Skulle gjort mkp i fredags med då låg moderkakan i bakvägg och läkaren kunde inte ta provet. Fått ny tid nästa v men troligtvis kan inget göras då heller och jag måste vänta till v 15 & Fvp. Jag tycker även att barnet är lite litet mot vad det borde vara, v 13+3 men enligt sista mens borde jag vara v 15.

    Snälla ge mig era historier om ni fått 1:2 på kub, hur har det gått? Vad drog ner era resultat? Om det gick bra på fosterdiagnostiken fick ert barn andra komplikationer? Fick ni svar på varför resultaten blev så dåliga, om det gick bra?


    Håller tummarna för dig! En fråga, varför gör du inte NIPT?
Svar på tråden Förtvivlad 1:2 på kub, finns det hopp?