• GotToHaveFaith

IVF nov-dec 2017

hoppfullsolstråle1117 skrev 2017-11-20 15:40:56 följande:

Vad bra att höra. Jag vet ju att det är väldigt individuellt, men de flesta säger att det ändå går bra. Jag tar Gonal F och dagen innan första ultraljudet tar jag Gonal F + Fyremadel. Vad tog du? Påbörjade behandlingen igår och på fredag ska jag på undersökning. Får se vad de säger därefter. Hur gick den resan för dig? Fick de höja/sänka dosen och hur många ultraljud blev det?

11 ägg! Grattis!!! Hur många blastocyster blev det till frysen då? Hejja, hejja för att det ska gå hela vägen för dig! :)

Jag tog gonal f 250e och orgalutran. Dosen var nog samma hela tiden och jag var på 2 ultraljud, det blev äggplock på dag 14.

Tack! Ja det känns super med så många! Åtminstone 6 blastocyster frös de ner och resten skulle de odla någon dag till och se för de var inte så bra kvalité, så jag vet inte hur det gick med dem.

Hoppas hoppas det ser bra ut på fredag för dej! Vad har du för dos?
  • GotToHaveFaith
    Percafluviatilis skrev 2017-11-20 18:00:40 följande:

Nej, jag har väldigt punktligt mens så det behövdes inte. Vårt grundproblem är låg äggreserv och få och slöa spermier (300 000 per milliliter om jag fattat rätt). Vi ska göra ICSI. Är så orolig över att det ska bli väldigt få eller inga ägg eller att de inte ska befruktas/utvecklas. Eller att spermierna ska vara för dåliga. Uscha.

Blev du nedreglerad innan? Vad är ett grundproblem?

Vet du vad dina amh och fsh värden är?
  • GotToHaveFaith
    Percafluviatilis skrev 2017-11-20 21:52:13 följande:

Inte FSH men amh var 0,9 i augusti och 0,5 i oktober. Kunde variera enligt läkaren och jag orkar inte tänka på hur lågt det är nu. Ältade det otroligt mycket de första veckorna och var helt sänkt men valde att släppa det nå läkaren sa att jag skulle fokusera på att jag bara är 27 och förmodligen har bra ägg även om de är få. Har du också lågt amh?

Jo jag har ganska lågt men det har ju gått helt bra ändå. För 3 år sedan var det ca 0,9 nu i somras var det 1! Så konstigt nog hade det blivit bättre!

Jag är 28 och då vi tog kontakt med kliniken tyckte läkaren att det var bra vi började på så länge jag är ung och så med tanke på värdet, men vi har ju fått ägg ändå..

Det där är ju förstås olika men som du säger så betyder ju inte lågt amh att kvalitén är dålig.
  • GotToHaveFaith
    hoppfullsolstråle1117 skrev 2017-11-20 21:46:04 följande:

250? Det var mer än vad jag tar. Min dos är 112,5. Fanns det någon särskild anledning till din höga dos? Hoppas inte min är för låg då :/. Ja, jag kan inte låta bli att småle lite då och då när jag tänker på att det kanske, bara kanske, kan bli bra resultat. 

Du har visst Pco, då är man väl ofta lättstimulerad.

Har haft lägre dos men inte fått så många ägg då.
  • GotToHaveFaith
    FlatEric skrev 2017-11-21 20:04:59 följande:
    Hej på er! 

Jag hoppar också in här 

Jag har gjort långa protokollet med Synarela (nässpray) och sedan Gonal F med 150 dos. Kände inte av så många biverkningar - mest huvudvärk. Blev kanske lite mer irriterad också, och fick supertorra slemhinnor. Mest kände jag av Otrivelle som man ska ta just före äggplock. Min mage kändes jättefull och jag hade svårt att sitta rakt eller luta mig framåt. 

Äggplocket gick bra och läkaren fick ut 15 ägg varav 10 var mogna. Nio blev befruktade, två åkte till frysen och resten skulle odlas vidare. Jag fick in ett färskt embryo, eller blastocyst, som var fem dagar gammalt i måndags. Så nu är jag ruvare för första gången! Känns väldigt spännande. 

Jag bor i Finland och här tar man också en spruta Gonapeptyl när embryot är sex dagar gammalt. Tar ni också den? Den sprutan var hemsk i jämförelse med Gonal F och Otrivelle. Nålen var tjock och väldigt stor dos. Usch. Fick också värk i livmodern/äggstocken efteråt och magen svullnade upp lite grann. 

Den 4.12 är det testdag. Kommer att vara en pina att tvingas leva i osäkerhet så länge. 
    Jag bor också i Finland och har även ja tagit Gonapeptyl. Håller med dig om att den var hemsk! Jag var riktigt svullen och hade ont i magen ett dygn efteråt.. Har inte fått den vid mina tidigare ivf så jag undrar om det är något ganska nytt? Eller om det beror på läkare?
  • GotToHaveFaith
    FlatEric skrev 2017-11-21 20:43:33 följande:

Oj så kul med en till från Finland! 

Det här är mitt första försök så har ju inte riktigt något att jämföra med, men när jag googlade runt lite på Gonapeptyl hittade jag en del skrivelser om att det skulle öka chanserna för att embryot fäster, så det kan ju bra vara nåt nytt som kommit nu. Hoppas det funkar i alla fall. Den där äckelsprutan borde nog uppfylla sitt syfte för att få finnas till  

När har du testdag? Hur känner du dig nu? 

Jo den ska ju hjälpa embryot att fästa så vi får hoppas på det bästa! I jämförelse med de andra sprutorna fick man ju verkligen trycka på för att den skulle gå genom huden.. hua..

Har testdag 29.11 men vet inte hur jag ska klara av att vänta tills dess.. mår helt bra, lite svag "mensvärk" har jag börjat få till och från. Det är värre med humöret, märker att jag har noll tålamod nu. Men det blir väl lätt så då man inte kan påverka hur det går..

Hur mår du?
  • GotToHaveFaith
    hoppfullsolstråle1117 skrev 2017-11-24 16:55:37 följande:

Första undersökningen idag på dag 6 (behandlingsdag) och beskedet är både pos och neg. Jag är tydligen påväg mot en överstimulering trots lägsta dos och de kunde redan nu se 11 mogna ägg och typ MASSA små runt om, och de sa att det är just de små som ställer till det och gör att det blir för många. Jag som trodde att det var bra att utveckla många ägg??! 

De ska heller inte sänka dosen, konstigt nog? utan vi kör på enligt planen trots att jag vet att injektionerna kommer göra mig dålig (överstimulerad) de sa att det förmodligen bli äggplock, befruktning och sedan fryses de befruktade äggen in för att föras in efter julledigheten någongång. Någongång??? Åhhh! Jag förstår att  det för läkarna är vardagsmat men för mig då? Ingen tydlig förklaring och ett nonchalant "det blir ingen julklapp för dig i år" Okeeeej?! Tack för den! 

De positiva är la då att det förhoppningsvis plockas ut många ägg som befruktas och som kan sättas in vid ett senare skede. Undrar om man behöver gå igenom hela behandlingen med sprutor när man gör FET? Någon som vet?

Inte roligt med överstimulering men på samma gång är det ju bra med många ägg, det blir ju förhoppningsvis många fina till frysen då! Men förstår att det är surt att du måste vänta på FET..

Nej det behövs inga sprutor vid FET. Endera gör man i normala cykeln och kollar med ägglossningstest när det är dags (tror jag, har inte gjort den varianten) eller så gör man stimulerad FET. Då tar man piller från dag 1 eller 2 av menscykeln för att bygga upp slemhinnan och sen innan insättning (ca dag 14-17) börjar man med progesteron. Har själv gjort stimulerad FET och det gick nog bra. :)
  • GotToHaveFaith
    hoppfullsolstråle1117 skrev 2017-11-26 14:55:43 följande:

Ja, jag får ändå hoppas att det går bra vid FET. Läkaren säger att det är goda odds. Gick det bra "nog"? eller blev det plus? :D 

Kan ju vara bra att vila upp kroppen efter all stimulering innan insättning. Har en känsla av att jag kommer må bättre då även om det är tråkigt att vänta ytterligare 2 månader....

Nej inget "nog", vi fick vårt efterlängtade barn genom FET! ;D
  • GotToHaveFaith
    hannafia skrev 2017-11-27 20:48:34 följande:

Hej alla!

Hoppas jag får hoppa in i den här tråden. Spännande att läsa om alla era olika stadier och upplevelser! ???? Själv ruvar jag på en 6-dagars blastocyst ifrån frysen. ????? Vi gjorde vår första ivf i augusti (gjort fyra inseminationer innan dess varav en resulterade i graviditet förra hösten men som tyvärr slutade i missfall i vecka 9). Vi fick iaf ut 19 ägg och tolv befruktades. Dock blev jag överstimulerad så det blev ingen återföring. Ett litet embryo klarade sig fram till nedfrysningen och det går jag nu och ruvar på sen i torsdags. ????

Välkommen! Lycka till med lilla embryot. Har själv testdag på onsdag! Jobbig denna väntan... på finska kallas "ruvartiden" piinaviikot (=typ pinveckor på svenska), sååå beskrivande ord!
  • GotToHaveFaith
    hannafia skrev 2017-11-27 22:12:24 följande:

Tack GotToHaveFaith! Ja det va ju verkligen beskrivande ord! Hur känner du dig inför testdagen? Har du en bra eller mindre bra känsla?

På ett sätt så har har jag en bra känsla men njaa har svårt att tro.. humöret är dock upp och ner av detta väntande! Hur känns det för dig hittills?
  • GotToHaveFaith
    hannafia skrev 2017-11-28 08:18:13 följande:

Känner igen det där med att man har svårt att tro. Jag är ganska inställd på negativt besked. Vi är så vana vid att få dåliga besked så varför skulle det va annorlunda den här gången. Men samtidigt har jag en gnutta hopp så klart. :) är det här ditt första försök?

Nej vi gjorde ett fet i somras som inte blev något. Har även en dotter sedan tidigare som vi fick genom ivf.
  • GotToHaveFaith

Jag plussade i morse, helt ofattbart och jag har lite svårt att först! :') Nu hoppas vi så att lilla pyret får stanna där tills augusti!

• GotToHaveFaith
    hannafia skrev 2017-11-29 17:38:39 följande:

Hade du förresten några symptom under din ruvning? Jag är på ruvardag 6 och kan inte låta bli att känna efter.

Har varit ordentligt svullen och har förstått att man kan bli mera överstimulerad ifall man blir gravid. Sen kan det ju vara jag hade varit lika svullen annars också, svårt att veta.. Inga andra symptom direkt.

Känner du något speciellt?
  • GotToHaveFaith
    hoppfullsolstråle1117 skrev 2017-12-03 19:13:39 följande:

Hej!

Det var ett tag sen jag skrev nu men har varit så förbannat nervös inför mitt äggplock. Igår plockade de 24 ägg och fler fanns men var inte fullt utvecklade. Snacka om att vara överstimulerad. Sammantaget sågs ett 40-tal äggblosor. Hursom, om några dagar får vi reda på om det lyckats bli något till frysen. De gör en så kallad totalfrys, så ingen återföring i denna cykel pga överstimuleringen. Äggplocket var smärtsamt och jag märker att det är väldigt individuellt, eftersom tjejen som log i samma rum innan och efter äggplocket sjöng och verkade opåverkad efter äggplocket medan jag stönade och grät efteråt. Fick stark smärtlindring och väldigt mycket morfin under äggplocket. Idag mår jag bättre och är supernöjd med teamet som hjälpe mig igår. Jag var verkligen i trygga händer. 

Åh så många! Men vad jobbigt du verkar ha haft det under och efter äggplocket, det är säkert väldigt olika! Håller tummarna att erat guldägg finns där.
  • GotToHaveFaith

Länge sen jag skrivit här i tråden. Jag skulle ha varit i v 10+2 igår men p.g.a små blödningar gjorde vi vul för att kolla upp det och fostret hade dött redan i v 7+4, alltså strax efter att vi fått se lilla hjärtat slå på tidigt ultra. Känns helt fel.. allt såg så bra ut men endå slutade hjärtat slå bara timmar/någon dag efter ultrat.. :'(

På något sätt hade jag det på känn och hade hunnit sörja lite så det kom inte som en chock för mig och jag kan se oss försöka på nytt i framtiden. Men visst är det otroligt ledsamt och det känns så tungt då processen är så mycket jobbigare än för "de flesta".

Tack för att ni orkade läsa, var tvungen att få skriva av mig.. <3 Önskar er all lycka!

• GotToHaveFaith
    mileythebunny skrev 2018-01-11 11:43:40 följande:

Åh, nej! Så otroligt ledsamt, jag lider verkligen med er! Vi går igenom alla dessa behandlingar, oro, biverkningar, skiftar mellan hopp och förtvivlan, och så äntligen får man plus, veckorna börjar gå och man börjar känna sig lite lugnare, och så plötsligt så rycks det ifrån oss igen. 

Så skönt att du ger dig tid att sörja och samtidigt kan se hopp inför framtiden. Det krävs inre styrka att klara att resa sig igen och försöka på nytt, och du verkar vara jättestark. Kämpa vidare! Men ta först den tid ni behöver för att läka. Ta hand om varandra. Och lycka till om och när ni känner att det är dags igen! <3

Tack för de fina och stöttande orden! Nej det är verkligen ingen lätt resa, ovissheten, längtan, hoppet..
Svar på tråden IVF nov-dec 2017