• Elderb­erry
    Äldre 14 Nov 08:24
    1495 visningar
    5 svar
    5
    1495

    Västbaserad kost, hur bör portionerna se ut?

    Hej!
    Jag skulle behöva lite hjälp. När man äter en helt växtbaserat kost så sägs det ju att man måste äta större portioner och tänka efter lite mer vad man faktiskt äter, så att man får i sig det man behöver. Men hur bör en portion se ut, både i innehåll av råvaror och storleksmässigt?

    Jag har undvikit allt animaliskt flera månader nu men känner att jag verkligen borde ta tag i mina matvanor. Jag åt sämre innan jag började äta vegetariskt men är fortfarande långt ifrån hälsosam. (Kan tillägga att jag tar kosttillskott, så t.ex. b12 är inget att reflektera över nu).

    Om vi utesluter "fejkkött" (soja-korvar, quorn etc) och koncentrerar oss på det som man lagar från grunden, hur mycket av vad bör ingå i en portion?
    Råvaror jag tänker mig är väl olika bönor, linser, ärtor, ris, bovete, quinoa, olika grönsaker och rotfrukter, nötter och frön, svamp och frukt.

    Hur stor är t.ex. en portion med bönor? Om du säger t.ex. 100 gram, är det torr-vikten eller vikten när det är tillagat?
    Hur stor bör salladen vara? Ska man jämföra med knytnävar? Ska man ha den på en tallrik bredvid?
    Vad skulle du föreslå som frukost, lunch/middag och eventuella mellanmål? Om man gör en smoothie, vilka frukter/grönsaker bör man fokusera på?

    Jag bör komma upp i ca 1800 kcal per dag, det klarar jag för nuvarande inte utan onyttigheter, men målet är att ta mig dit.

    Väldigt tacksam för svar! :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-14 11:46
    Pga den lite vilseledande felstavningen i rubriken har jag gjort en ny tråd, gamla.familjeliv.se/Forum-24-64/m78190048.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-14 12:13
    Om ni föredrar nya familjeliv så är länken www.familjeliv.se/forum/thread/78190048-vaxtbaserad-kost-vegetarisktvegan-hur-bor-portionerna-se-ut

  • Svar på tråden Västbaserad kost, hur bör portionerna se ut?
  • Elderb­erry
    Äldre 14 Nov 11:32
    #1

    Jag kanske frågar efter lite för mycket, men om någon har tid så uppskattar jag verkligen hjälpen :)

  • Äldre 14 Nov 11:34
    #2
    +1

    Om du äter nötter, olivolja och avokado borde du inte ha några problem att komma upp i 1800 kcal. Räcker ju med några skedar jordnötssmör så är du halvvägs...

  • Elderb­erry
    Äldre 14 Nov 11:43
    #3
    5by5 skrev 2017-11-14 11:34:10 följande:
    Om du äter nötter, olivolja och avokado borde du inte ha några problem att komma upp i 1800 kcal. Räcker ju med några skedar jordnötssmör så är du halvvägs...
    Tack för tipset, det är dock lite mer jag har problem med, t.ex. portionerna, uppdelningen av saker, hur mycket man bör äta.... Jag borde inte äta som jag gör nu och lägga till olja eller jordnötssmör, och avokado har jag inte råd med att äta så ofta. Jag vill ju allra helst bli hälsosam vilket kräver lite mer förändring än att bara ta bort godis.

    Jag tror dock att jag gör en ny tråd, rubrikens felstavning missade jag helt och det betyder ju något helt annat!
  • Äldre 14 Nov 11:54
    #4
    Elderberry skrev 2017-11-14 11:43:40 följande:
    Tack för tipset, det är dock lite mer jag har problem med, t.ex. portionerna, uppdelningen av saker, hur mycket man bör äta.... Jag borde inte äta som jag gör nu och lägga till olja eller jordnötssmör, och avokado har jag inte råd med att äta så ofta. Jag vill ju allra helst bli hälsosam vilket kräver lite mer förändring än att bara ta bort godis.

    Jag tror dock att jag gör en ny tråd, rubrikens felstavning missade jag helt och det betyder ju något helt annat!
    Jag äter lakto-ovo vegetariskt men mer och mer veganskt.
    Vet inte hur stora portioner som är lagom. Ät tills du är mätt och om du fortfarande är sötsugen så var det fel komponerat... typ så jag tänker i alla fall.
    Grönsaker kan man ju äta typ hur mycket som helst men det mättar inte.
    Tycker att bönpasta är jättebra för mättnad. Samma med knäckebröd. Tror det är för att det ger tuggmotstånd som annars saknas i vegetabliskföda.
  • Elderb­erry
    Äldre 14 Nov 12:12
    #5
    5by5 skrev 2017-11-14 11:54:44 följande:
    Jag äter lakto-ovo vegetariskt men mer och mer veganskt. Vet inte hur stora portioner som är lagom. Ät tills du är mätt och om du fortfarande är sötsugen så var det fel komponerat... typ så jag tänker i alla fall. Grönsaker kan man ju äta typ hur mycket som helst men det mättar inte. Tycker att bönpasta är jättebra för mättnad. Samma med knäckebröd. Tror det är för att det ger tuggmotstånd som annars saknas i vegetabliskföda.
    Tack för svaret! Allt det stämmer dock inte riktigt för mig. Jag blir mätt av grönsaker, jag blir mätt av ganska små portioner. Jag vill bara veta att jag har en bra fördelning av näringsämnen, fett/protein/kolhydrater samt vitaminer/mineraler, hur en portion liksom borde se ut.

    Gjorde en ny tråd med korrigerad rubrik, kanske borde länka till nya familjelivs sida också..
Svar på tråden Västbaserad kost, hur bör portionerna se ut?