Anonym (Lisa) skrev 2017-11-14 10:55:36 följande:
Och hur ska de kunna bevisa det? Vi vet inte ens exakt värde på handtagen eftersom de är hemgjorda av en vän, bara vad han sålt sånt för innan.
Men nu ställer du en helt annan fråga. Du undrar nu hur troligt det är att ni åker fast för den stöld (som det räknas som när man behåller egendom man sålt till någon annan) ni begår om ni inte gör rätt för er.
Det kan jag inte svara på. Finns det bilder på att knopparna satt på plats vid tiden för visning i prospekt eller annons så kan ju köparen hänvisa till dem. Annars blir det väl en fråga om trovärdighet. Och där är köparen ganska trovärdig. Hur skulle de t.ex. känna till att knopparna och handtagen fanns om de inte sett dem under försäljningen av bostaden? De kan också påvisa att det inte står något i kontraktet om att dessa ska undantas försäljningen så därmed är det troligt att de skulle vinna i rätten.
Men det är såklart inte säkert så vill ni chansa på att komma undan med det kan ni ju göra det. Risken är att ni får en dom emot er och måste betala både ersättning och rättegångskostnader - är knopparna värda det?
Personligen skulle jag känna mig fruktansvärt oärlig om jag lurat någon och hellre vilja att köparen var nöjd. Några tusen är trots allt inte så mycket i det stora hela i en bostadsaffär. Ni kan ju säga att knopparna är värda mindre än vad ni har uppskattat dem till och erbjuda den summan. Har ni tur nöjer sig köparen då och allt blir frid och fröjd.